Gå til innhold

Krangel og uenighet mellom kunde og Databutikken!


Gjest Slettet+654231

Anbefalte innlegg

Dere må slutte med premisser om at han har brutt garantien osv..

Hvis han har begynt å montere ting selv så har han vel det.

 

Eksempelvis, så er det lite skade forbundet med å sette inn en cd rom

Og så? Hvis den satt løst og forårsaket skade, er det butikkens feil?

 

Slutt å være så skeptiske ovenfor kunden.

Hvorfor? Hvis han lyver, er det helt greit?

 

Når det gjelder saks gang og eposter og slik, så må dere huske på at dette er en prosess som har foregått over flere uker. Hvis du skal ha noe liv, må du ikke gå å vente på svar fra en butikk. :no:

Merkelig. Hvis jeg har noe inne til reparasjon så ønsker jeg at det skal være enkelt å få tak i meg, og jeg liker å bli oppdatert på hva som skjer. Hvis jeg skal på ferie så sier jeg ifra om det.

 

En ting til som er verdt å huske, er at hvis en løs cd rom skal gjøre så mye skade, så må det kabinettet ha blitt behandla vanvittig røft.

Ja, og så? Flere har sagt at Posten kan finne på slikt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Greit,

 

Forbrukerkjøpsloven regulerer handel i Norge, dersom en forhandler velger å gi en "garanti" i tillegg til rettighetene kjøper allerede har gjenom forbrukerkjøpsloven så må denne være bedre enn det forbrukerkjøpsloven gir.

 

Forhandler har altså ikke anledning til å innskrenke en forbrukers rettigheter gjenom garantien de tilbyr.

 

Riktig.

 

Å nekte forbrukeren å åpne PC'en vil være en slik innskrenkning.

 

Nei. Forbrukerens rettigheter etter forbrukerkjøpsloven blir ikke innskrenket ved at han åpner PCen. Dersom han velger å gjøre det må han bare akseptere at garantien frafaller, men reklamasjonsretten vil i alle tilfeller være i behold.

 

Poenget er at hvis han ikke åpner PCen selv så har han større rettigheter enn han har etter loven. Hva disse konkret er finne man ut ved å lese garantivilkårene.

 

Eller som jeg i så korte ordelag har sagt; Garantien er intakt. I det forhandler ikke kan nekte å reparere PC med begrunnelsen at den har vært åpnet.

 

Dette er bare riktig dersom det er en mangel (produksjonsfeil), men dersom defekten skyldes et forhold som ikke dekkes av reklamasjonsretten så kan butikken nekte å reparere med henvisning til at garantivilkårene er brutt.

 

 

Men bevares, bare gå inn for å missforstå meg dere!  :p

 

Kanskje missforstår jeg deg, men jeg er i hvert fall ikke enig med det du skriver.

 

 

(For de som måtte lure så er avataren min et paragraftegn som henspeiler på den ballasten jeg besitter.)

Lenke til kommentar
Greit,

 

Forbrukerkjøpsloven regulerer handel i Norge, dersom en forhandler velger å gi en "garanti" i tillegg til rettighetene kjøper allerede har gjenom forbrukerkjøpsloven så må denne være bedre enn det forbrukerkjøpsloven gir. Forhandler har altså ikke anledning til å innskrenke en forbrukers rettigheter gjenom garantien de tilbyr. Å nekte forbrukeren å åpne PC'en vil være en slik innskrenkning. Eller som jeg i så korte ordelag har sagt; Garantien er intakt. I det forhandler ikke kan nekte å reparere PC med begrunnelsen at den har vært åpnet.

 

Men bevares, bare gå inn for å missforstå meg dere!  :p

Helt riktig det du skriver der.

 

Poenget er derimot at garantien din kan ryke dersom du fikler inne i kabinettet selv. Så vidt jeg vet er det vel stort sett kun Dell som fortsatt er fullstendig anale på dette området. Den produsenten jeg jobber for tillater fullt ut at kunder fikler inne i kabinettet selv. De kan bytte komponenter, sette inn ekstra komponenter eller fjerne komponenter de mener de ikke trenger. Selvfølgelig får de ikke dekket reparasjoner på skader som oppstår pga denne fiklingen, men garantien på selve produktet gjelder fortsatt.

 

Derimot får ikke kunden tilsendt f.eks. en harddisk dersom de ønsker å få byttet den på garanti. Dersom de reklamerer, og reklamasjonen godtas, så får de heller ikke tilsendt en harddisk for å bytte den. Maskinen skal inn til autorisert serviceverksted for reparasjoner. De som har klaget på den biten, og forlangt å få tilsendt løse komponenter har ikke kommet noen vei. Heller ikke med FTU.

 

Du kan altså ikke forlange at f.eks. Fujitsu-Siemens, Dell, IBM eller Acer skal sende løse deler for å bytte selv. De har produkter hvor de gjør dette, men da er det også spesifisert i papirene du fikk med når du kjøpte det.

 

Edit: Du skriver: Forhandler har altså ikke anledning til å innskrenke en forbrukers rettigheter gjenom garantien de tilbyr. Å nekte forbrukeren å åpne PC'en vil være en slik innskrenkning. Eller som jeg i så korte ordelag har sagt; Garantien er intakt.

 

Nok en gang går du i samme felle. Nei, garantien din trenger ikke lenger være intakt. Reklamasjonsretten din derimot, kan ikke produsent eller forhandler nekte deg.

Endret av TEE
Lenke til kommentar

Så er vi rimelig enige da, jeg har ordlagt meg feil og brukt ordet garanti for enkelthets skyld. Men det er akkurat det som er poenget mitt, at selv om man bryter garantivilkårene fra forhandler så har man fremdeles "garanti" gjenom forbrukerkjøpsloven. Slik dere presenterer/presiserer det kan man bli forledet til å tro at ens rett til å få utbedret feil ved produktet bortfaller dersom man bryter garantivilkårene.

Lenke til kommentar
Så er vi rimelig enige da, jeg har ordlagt meg feil og brukt ordet garanti for enkelthets skyld. Men det er akkurat det som er poenget mitt, at selv om man bryter garantivilkårene fra forhandler så har man fremdeles "garanti" gjenom forbrukerkjøpsloven. Slik dere presenterer/presiserer det kan man bli forledet til å tro at ens rett til å få utbedret feil ved produktet bortfaller dersom man bryter garantivilkårene.

 

Ikke bruk ordet "garanti" i forbindelse med Forbrukerkjøpsloven, kall det du har inntakt ved åpning av pc'en for "reklamasjonsrett" som det faktisk heter!

Lenke til kommentar

Prisen for egenemballert norgespakke (inntil 10 kilo) er 110 kroner. Men jeg tar det for gitt at en pc emballert i orginalemballasje veier mere enn 10 kilo. Da koster pakken 189 kroner. For oss private i alle fall. For priser, sjekk www.posten.no  :thumbup:

 

Beklager. Så bare sitatet under, men det er visst med tillegg i prisen :)

 

Mål og vekt

Maks vekt: 25 kg pr kolli

Endret av Nostradamus
Lenke til kommentar

OK, jeg prøver en siste gang: Jeg har brukt ordet "garanti" feil, og jeg har gjort det med vilje for at de 95% av leserne av tråden som ikke vet forskjellen på garanti og reklamasjonsrett skal forstå at de ikke mister retten til å få utbedret mangler selv om de har brutt garantivilkår.

 

Ordet "reklamasjonsrett" oppfattes av mange som: retten til å klage.

Ordet "garanti" oppfattes av de fleste som: retten til å få ny/reparert vare.

 

Og nå må jeg gi meg, men for å klarere det med det samme;

1. Dette er ikke en resignasjon, jeg skal bare tidlig opp i morra.

2. Ellers må jeg be trådstarter bytte heading på tråden til: "Krangel og uenighet mellom forumbrukere om garanti og reklamasjonsrett" (Vi er kanskje en smule off topic.) :!:

 

God natt....

Lenke til kommentar

Trådstarter har kanskje brutt vilkårene i garantiavtalen ved å sette inn en optisk enhet uten godkjennelse fra forhandler, men uansett om denne enheten var montert på ukorrekt vis, hvilket forhandler anser som en mulighet, så forklarer ikke dette hvorfor strømforsyninga og bunnen på kabinettet var trykt inn. Til syvende og sist finnes det ikke konklusive bevis som peker mot noen av partene, eller som gir grunn til å insinuere at en av dem kommer med usannheter.

Endret av Exiter
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+654231

Beklager at jeg ikke har fått lagt til et par innlegg her i dag.. men har faktisk vært borte fra PC.

For de av dere som tror jeg at jeg ikke skriver til databutikken.com/no så tar dere feil.. Det har blitt sendt et par mail mellom oss etter at jeg startet denne tråden.

Innen nærmeste fremtid kommer jeg til å forbli borte fra PC ettersom jeg skal til utlandet (så dere ikke kommer med anklagelser at jeg nekter å svare her i forumet eller til databutikken).

Til de av dere som også tror jeg er en uforstående unge som ikke har anelse om PC, så kan jeg forklare dere også at dere tar grådig feil. Så lenge som jeg kan huske har vi hatt en pc i min familie (nå skal det sies at jeg antakeligvis ikke greier å huske lenger bar en kanskje rundt 11 år eller lignende :p)

Og jeg kan ikke akkurat si at å opperere inn en CD-brenner er verdens vanskligste sak.

 

-Brage Hult-

Lenke til kommentar
Jeg har brukt ordet "garanti" feil, og jeg har gjort det med vilje for at de 95% av leserne av tråden som ikke vet forskjellen på garanti og reklamasjonsrett skal forstå at de ikke mister retten til å få utbedret mangler selv om de har brutt garantivilkår.

Dette er jo helt håpløst. Det er jo nettopp når folk ikke skjønner forskjellen at de står svakere og ikke kjenner til rettighetene sine.

 

At du gjør det med vilje er helt utrolig. At det går an.

Lenke til kommentar

Brag0n... Selve saken din er en ting, den gidder jeg ikke kommentere, men det du skriver... Husker du virkelig ikke lengre tilbake enn da du var 11 år? Folk kan ha hatt datamaskiner i huset i 10 år for den saks skyld, noen dataguru trenger de derimot ikke være av den grunn.

Endret av |FSK|
Lenke til kommentar
Jeg har brukt ordet "garanti" feil, og jeg har gjort det med vilje for at de 95% av leserne av tråden som ikke vet forskjellen på garanti og reklamasjonsrett skal forstå at de ikke mister retten til å få utbedret mangler selv om de har brutt garantivilkår.

Dette er jo helt håpløst. Det er jo nettopp når folk ikke skjønner forskjellen at de står svakere og ikke kjenner til rettighetene sine.

 

At du gjør det med vilje er helt utrolig. At det går an.

Du mener det er bedre at folk tror de har mistet retten til å få reparert maskinen?

 

At det går ann!! :!:

Lenke til kommentar

Joey1313: Ved å bruke ordet garanti om reklamasjon med vilje bidrar du bare til å opprettholde missforståelsene. Det beste er å forklare ting som de er på en skikkelig måte, inkludert forskjeller og likheter på garanti og reklamsjon. Først da vil folk forstå bedre.

Lenke til kommentar
Joey1313: Ved å bruke ordet garanti om reklamasjon med vilje bidrar du bare til å opprettholde missforståelsene. Det beste er å forklare ting som de er på en skikkelig måte, inkludert forskjeller og likheter på garanti og reklamsjon. Først da vil folk forstå bedre.

Jepp, men det fordrer jo at man spesifiserer at tap av garanti ikke er det samme som tap av retten til reklamasjon/retten til å få utbedret feil ved varen.

 

Første postene var bare av typen: Jammen da ryker jo garantien=Krise!!

 

Jeg synes det er mer feil å fortelle folk at garantien ryker uten å fortelle dem at det ikke er så farlig. Enn det er å si: slapp av dere er helt trygge garantien er intakt. selv om jeg mener at deres rettigheter er ivaretatt gjenom reklamasjonsrett/forbrukerkjøpsloven som folk vet lite eller ingenting om.

Lenke til kommentar
Joey1313: Ved å bruke ordet garanti om reklamasjon med vilje bidrar du bare til å opprettholde missforståelsene. Det beste er å forklare ting som de er på en skikkelig måte, inkludert forskjeller og likheter på garanti og reklamsjon. Først da vil folk forstå bedre.

Jepp, men det fordrer jo at man spesifiserer at tap av garanti ikke er det samme som tap av retten til reklamasjon/retten til å få utbedret feil ved varen.

 

Første postene var bare av typen: Jammen da ryker jo garantien=Krise!!

 

Jeg synes det er mer feil å fortelle folk at garantien ryker uten å fortelle dem at det ikke er så farlig. Enn det er å si: slapp av dere er helt trygge garantien er intakt. selv om jeg mener at deres rettigheter er ivaretatt gjenom reklamasjonsrett/forbrukerkjøpsloven som folk vet lite eller ingenting om.

Hvor vanskelig er det å fortelle folk: "Ja, du har tapt garantien, men det spiller liten rolle siden du har lovbestemte rettigheter etter forbrukerkjøpsloven"?

 

Garanti er et forbannet idiotisk ord å bruke om mangelsbeføyelser etter forbrukerkjøpsloven. Hvorfor? For det første fordi det ikke har noe med reklamasjon etter loven å gjøre. For det andre fordi begrepet i seg selv er flertydig. Garanti kan bety sikkerhet (for et [mulig] krav), det kan bety at selger garanterer for særlige _egenskaper_ ved varen, noe som kan forsterke retten til å gjøre _mangelsbeføyelser_ gjeldende etter kjøps-/forbrukerkjøpsloven, og det kan være særlige rettigheter som er avtalt mellom selger og kjøper (populær begrepsbruk).

 

Det eneste du dermed oppnår ved å bevisst benytte feil begrep, er å forvirre.

 

EDIT: Presisering.

Endret av Nagel
Lenke til kommentar
Hvor vanskelig er det å fortelle folk: "Ja, du har tapt garantien, men det spiller liten rolle siden du har lovbestemte rettigheter etter forbrukerkjøpsloven"?

 

Garanti er et forbannet idiotisk ord å bruke om mangelsbeføyelser etter forbrukerkjøpsloven. Hvorfor? For det første fordi det ikke har noe med reklamasjon etter loven å gjøre. For det andre fordi begrepet i seg selv er flertydig. Garanti kan bety sikkerhet (for et [mulig] krav), det kan bety at selger garanterer for særlige _egenskaper_ ved varen, noe som kan forsterke retten til å gjøre _mangelsbeføyelser_ gjeldende etter kjøps-/forbrukerkjøpsloven, og det kan være særlige rettigheter som er avtalt mellom selger og kjøper (populær begrepsbruk).

 

 

Jeg kunne vanskelig vært mer enig med deg her. Du har meget nøyaktig redegjort for det som jeg har prøvd å illustrere. Konklusjonen din kom derfor litt overraskende på meg. Men det får gå, jeg tror de som ønsker å forstå meg gjør det. Så får det være godt nok.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...