BennyXNO Skrevet 5. juli 2005 Del Skrevet 5. juli 2005 Jeg sitter egentlig litt forundret her. Hva har garanti på pcen med denne saken å gjøre. Ja, garantien som Databutikken gir på pcen, sikrer kunden at han skal få reparert ting uten diskusjon i eks. antall månder/år avhengig av hva garantien sier. (Jeg har ikke lest databutikken sin garanti) Men garantien kan uansett ikke være dårligere enn reklamasjonsretten til kunden. Hvis det er korrekt det OC-Freak sier om at bedriften er ansvarlig for varen frem til den er levert kunden. Så er det jo Databutikken som må gå i dialog med posten for å få erstattet skadene som har oppstått ved forsendelse. Her bør jo noen sjekke hva lovtekst/sedvane sier om saken. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 5. juli 2005 Del Skrevet 5. juli 2005 Jeg sitter egentlig litt forundret her. Hva har garanti på pcen med denne saken å gjøre. Ja, garantien som Databutikken gir på pcen, sikrer kunden at han skal få reparert ting uten diskusjon i eks. antall månder/år avhengig av hva garantien sier. (Jeg har ikke lest databutikken sin garanti) Men garantien kan uansett ikke være dårligere enn reklamasjonsretten til kunden. Hvis det er korrekt det OC-Freak sier om at bedriften er ansvarlig for varen frem til den er levert kunden. Så er det jo Databutikken som må gå i dialog med posten for å få erstattet skadene som har oppstått ved forsendelse. Her bør jo noen sjekke hva lovtekst/sedvane sier om saken. han har rett § 14. Risikoens overgang Risikoen går over på forbrukeren når tingen er levert i samsvar med § 7. Hvis leveringstiden er kommet og forbrukeren unnlater å overta en ting som er stilt til hans eller hennes rådighet, har forbrukeren likevel risikoen for tap eller skade som skyldes egenskaper ved tingen selv, for eksempel forråtnelse. Lenke til kommentar
BennyXNO Skrevet 5. juli 2005 Del Skrevet 5. juli 2005 (endret) § 14. Risikoens overgang Risikoen går over på forbrukeren når tingen er levert i samsvar med § 7. Hvis leveringstiden er kommet og forbrukeren unnlater å overta en ting som er stilt til hans eller hennes rådighet, har forbrukeren likevel risikoen for tap eller skade som skyldes egenskaper ved tingen selv, for eksempel forråtnelse. Takk! Hvis denne paragrafen kan anvendes i sin helhet, så har er det jo Databutikken sitt ansvar å få fikset saken. Det er jo ingen tvil om at når kunden sendte utstyret til butikken første gang, så var det ikke noe feil og pcen var pakket forsvarlig. Dette er jo soleklart, siden det ikke har oppstått noen skade og pcen testet ok hos Databutikken. Så skaden har skjedd ved frakt fra databutikken og til kunden. Altså har en av to ting skjedd, enten har Databutikken ikke pakket pcen forsvarlig eller så har Posten behandlet pakken fryktelig mye verre på returen enn ved innsendelse! Dette burde i mine øyne Databutikken ordnet opp i. Dette er min oppfatning av saken etter det som hittil er kommet frem av opplysninger. Hadde de tatt tak i saken ved første anledning, ville de nok ha fått masse skryt av kunden her på forumet og scoret noen nesten gratis poeng hos oss andre. EDIT: Det var ikke en lov som kunne anvendes, men en paragraf i lovteksten. Endret 5. juli 2005 av BennyXNO Lenke til kommentar
SnurreK Skrevet 5. juli 2005 Del Skrevet 5. juli 2005 Det kunne jo hende at posten var veldig uforsikrige med pcen og mistet den i gulvet og litt sånn. Og da har sikkert noen smarte ansatte ver flinke og byttet esken pcen ble sendt i. Det kunne jo hende, men hvor sansynlig det er vet jeg ikke. Ellers synes jeg det er litt lite informasjon om denne saken fra trådstarters side, det blir litt mye spekulasjoner både hit og dit. Lenke til kommentar
Lasse Ma Skrevet 5. juli 2005 Del Skrevet 5. juli 2005 Det kunne jo hende at posten var veldig uforsikrige med pcen og mistet den i gulvet og litt sånn. Og da har sikkert noen smarte ansatte ver flinke og byttet esken pcen ble sendt i. Det kunne jo hende, men hvor sansynlig det er vet jeg ikke. Ellers synes jeg det er litt lite informasjon om denne saken fra trådstarters side, det blir litt mye spekulasjoner både hit og dit. Jepp, posten hadde en orginal eske liggende sånn i tilfelle, og ikke bare ne gang, to ganger Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 5. juli 2005 Del Skrevet 5. juli 2005 Det kunne jo hende at posten var veldig uforsikrige med pcen og mistet den i gulvet og litt sånn. Og da har sikkert noen smarte ansatte ver flinke og byttet esken pcen ble sendt i. Det kunne jo hende, men hvor sansynlig det er vet jeg ikke. Ellers synes jeg det er litt lite informasjon om denne saken fra trådstarters side, det blir litt mye spekulasjoner både hit og dit. Jepp, posten hadde en orginal eske liggende sånn i tilfelle, og ikke bare ne gang, to ganger hvordan vet du at det var en orgian eske? Ikke bare noe annet rart? og vet vi om den kanskje ble byttet ut av den andre parten ved anlending? er så mange spørsmål, men underlig hvordan vi på forumet skyter andre hele tiden... Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 5. juli 2005 Del Skrevet 5. juli 2005 Vel,som sagt tidligere,dette er en kinkig sak og det nytter lite hva vi spekulerer i og enda mindre om vi "skyter! hverandre. Det som er klart er at maskinen er skadet, det som imidlertid ikke er klart er hvem og hvor den ble skadet, og der finnst det tre muligheter fortsatt. 1. Webbutikken har skadet den 2. Skadet i posten. 3. Eieren har skadet denne . Det som imidlertid er så foruderlig er at denne ble skadet begge gangene og bege gangene uten skade på embalasjen, jeg finner det også merkelig at webbutikken skulle skade en og samme pc 2 ganger . her kan jo selvfølgelig også være en kombinasjon av skader, feks ene gangen hod webbutikken og andre gangen i posten, eller at den første gangen ble skadet hos webbutikk eller posten og at eieren hjalp til andre gangen . Som en ser mulighetene er mange og skyldsspørsmålet kan her ikke rettes på en av dem, dermed bør ddet vel deles og da har vel webbutikken betalt sin del . Lenke til kommentar
TEE Skrevet 5. juli 2005 Del Skrevet 5. juli 2005 Spar oss for martyrfaktene. Du er faktisk heldig som får et kabinett, etter at du selv har brutt garantien! Brutt garantien? Bryter du garantien på en bil dersom du åpner panseret? Nei, men dersom du selv setter turbo på bilen, og ikke gjør det riktig, forventer du at bilbutikken skal fikse skadene det førte til gratis? Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 5. juli 2005 Del Skrevet 5. juli 2005 Spar oss for martyrfaktene. Du er faktisk heldig som får et kabinett, etter at du selv har brutt garantien! Brutt garantien? Bryter du garantien på en bil dersom du åpner panseret? Nei, men dersom du selv setter turbo på bilen, og ikke gjør det riktig, forventer du at bilbutikken skal fikse skadene det førte til gratis? Jeg husker når produsentene av pc'er limte fast pcikorta og garantien forsvant som dugg for sola ved den minste mistanke om at det var løsnet en eneste skrue fra kabinettet. Den tid er heldigvis forbi, dersom du vet med 100% sikkerhet at det er skjermkortet som er defekt og ønsker å sende bare kortet til rep/utbytting så kan ikke produsenten nekte deg det og påstå at garantien ryker. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 5. juli 2005 Del Skrevet 5. juli 2005 Den tid er heldigvis forbi, dersom du vet med 100% sikkerhet at det er skjermkortet som er defekt og ønsker å sende bare kortet til rep/utbytting så kan ikke produsenten nekte deg det og påstå at garantien ryker. Dersom du ikke innehar tittelen sertifisert serviceverksted kan produsenten nekte deg å montere inn nytt skjermkort på en ferdigbygget PC og samtidig beholde garantien. Produsenten kan også si at garantien ryker dersom du selv fjerner, bytter eller setter inn ekstra komponenter. Produsenten bestemmer faktisk helt selv hvilke vilkår som skal gjelde for garanti. Lenke til kommentar
Culpa Skrevet 5. juli 2005 Del Skrevet 5. juli 2005 Såvidt jeg har skjønt så har ikke databutikken gjort noe med PCen når de fikk den i retur på gang nummer to. Altså: Trådstarter har ikke byttet plassering av DVD og CDrommen i kabinettet Databutikken har ikke byttet plassering. Ergo må posten ha gjort det Dette er rene x-files fra virkeligheten. The truth is out there (Jeg er faktisk en av dem som tar bilder av "verdifulle" ting og innpaktning jeg sender og mottar i posten) Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 5. juli 2005 Del Skrevet 5. juli 2005 Den tid er heldigvis forbi, dersom du vet med 100% sikkerhet at det er skjermkortet som er defekt og ønsker å sende bare kortet til rep/utbytting så kan ikke produsenten nekte deg det og påstå at garantien ryker. Dersom du ikke innehar tittelen sertifisert serviceverksted kan produsenten nekte deg å montere inn nytt skjermkort på en ferdigbygget PC og samtidig beholde garantien. Produsenten kan også si at garantien ryker dersom du selv fjerner, bytter eller setter inn ekstra komponenter. Produsenten bestemmer faktisk helt selv hvilke vilkår som skal gjelde for garanti. Det var en haug av saker på butikkenes/produsentenes monopol og blodpriser på å åpne og bytte komponenter for noen år tilbake, dette som en følge av misfornøyde kunder som mente de kunne bytte ting selv. De fikk medhold hos alle klageinstanser og jeg trodde produsentene hadde tatt dette inn over seg. Men det er vel lov å prøve seg. Produsentene kan nok erklære en serviceavtale ugyldig dersom man gjør ting selv. Men i Norge er en garanti så til de grader intakt selv om du gjør ting selv. Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 5. juli 2005 Del Skrevet 5. juli 2005 Såvidt jeg har skjønt så har ikke databutikken gjort noe med PCen når de fikk den i retur på gang nummer to. Altså: Trådstarter har ikke byttet plassering av DVD og CDrommen i kabinettet Databutikken har ikke byttet plassering. Det var en fyr som påpekte i tråden at disse hadde byttet plass på "mystisk" vis. Trådstarter repliserte med: Åh!? Det hadde jeg ikke lagt merke til! Det tror jeg lite på, akkurat som man ikke vet hvor man har DVD og CD Rom i maskina! Spesielt når den ene er svart og den andre hvit, da legger man merke til om de "bytter plass av seg selv". Hadde kanskje trodd trådstarter dersom begge var svarte. Lenke til kommentar
Culpa Skrevet 5. juli 2005 Del Skrevet 5. juli 2005 Produsentene kan nok erklære en serviceavtale ugyldig dersom man gjør ting selv. Men i Norge er en garanti så til de grader intakt selv om du gjør ting selv. Det virker som du føyer deg inn i den lange rekken av personer som blander sammen reklamasjonsrett og garanti. Garanti er en rettighet som stiller kjøperen bedre enn det han har krav på etter lovverket. Og butikken kan faktisk bestemme betingelsene selv. Når det er sagt så er det mange (også butikkansatte) som ikke skjønner forskjellen på garantier og reklamasjoner. Lenke til kommentar
bengh Skrevet 5. juli 2005 Del Skrevet 5. juli 2005 Ingen lett sak dette, spesielt når optiske enheter rusler rundt i kabinettet på egen hand Trolig har Databutikken et ansvar men liten interesse i å løse saken. For trådstarter er del vel trill rundt. Trådstarter har vel også et ansvar, hvis det å utmontere et grafikkkort som ikke funker bryter garantien, så er vel det å ettermontere en optisk enhet (hvit CD-spiller) som kanskje har løsnet under transport heller ikke tillatt. Om garantien brutes av dette gjelder forsatt kjøpsloven på slike produkter som er bygd for å kunne utvides og oppgraderes. Det beste for trådstarter er vel å gå i dialog med Databutikken om å få et nytt kabinett billig og bygge opp PC'n på ny selv. At CD spilleren er ødelagt er ikke store skaden da man får en ny for NOK 100,- noe han fint kan klare seg uten. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 5. juli 2005 Del Skrevet 5. juli 2005 Det var en haug av saker på butikkenes/produsentenes monopol og blodpriser på å åpne og bytte komponenter for noen år tilbake, dette som en følge av misfornøyde kunder som mente de kunne bytte ting selv. De fikk medhold hos alle klageinstanser og jeg trodde produsentene hadde tatt dette inn over seg. Men det er vel lov å prøve seg. Produsentene kan nok erklære en serviceavtale ugyldig dersom man gjør ting selv. Men i Norge er en garanti så til de grader intakt selv om du gjør ting selv. Disse sakene gikk på reklamasjoner, ikke på garanti. Jeg foreslår at du lærer deg forskjellen på disse to før du fortsetter diskusjonen. Ikke ment fornærmende, men det vil hjelpe deg til å få argumentene dine inn på riktig spor. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 5. juli 2005 Del Skrevet 5. juli 2005 Det beste for trådstarter er vel å gå i dialog med Databutikken om å få et nytt kabinett billig og bygge opp PC'n på ny selv. At CD spilleren er ødelagt er ikke store skaden da man får en ny for NOK 100,- noe han fint kan klare seg uten. Trådstarter har vist null vilje til dialog, siden han bevisst ikke svarer på henvendelser fra butikken. Så at dette løser seg på noen som helst måte er vel lite sannsynlig. Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 5. juli 2005 Del Skrevet 5. juli 2005 For ikke å snakke om at det er vesentlig dyrer for Databutikken.com å dekke tur/retur porto på et tungt kabinett kontra å sende kun skjermkortet. Kan være sagt noe om dette før, men sier det likevel: Det okster det samme å sende PCen i retur som skjermokrtet. Egenemballert servicepakke (norgespakke) koster kr. 107,- hvis jeg ikke tar helt feil, og pakken kan være opp til 25kg. Databutikken synest kanskje det er greiere å få hele kassa tilbake, enn å la en på 16 år (som kanskje ikke har noe peiling på data) fikle inni kabinettet? Lenke til kommentar
Pingo68 Skrevet 5. juli 2005 Del Skrevet 5. juli 2005 For ikke å snakke om at det er vesentlig dyrer for Databutikken.com å dekke tur/retur porto på et tungt kabinett kontra å sende kun skjermkortet. Kan være sagt noe om dette før, men sier det likevel: Det okster det samme å sende PCen i retur som skjermokrtet. Egenemballert servicepakke (norgespakke) koster kr. 107,- hvis jeg ikke tar helt feil, og pakken kan være opp til 25kg. Databutikken synest kanskje det er greiere å få hele kassa tilbake, enn å la en på 16 år (som kanskje ikke har noe peiling på data) fikle inni kabinettet? Prisen for egenemballert norgespakke (inntil 10 kilo) er 110 kroner. Men jeg tar det for gitt at en pc emballert i orginalemballasje veier mere enn 10 kilo. Da koster pakken 189 kroner. For oss private i alle fall. For priser, sjekk www.posten.no Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 5. juli 2005 Del Skrevet 5. juli 2005 Greit, Forbrukerkjøpsloven regulerer handel i Norge, dersom en forhandler velger å gi en "garanti" i tillegg til rettighetene kjøper allerede har gjenom forbrukerkjøpsloven så må denne være bedre enn det forbrukerkjøpsloven gir. Forhandler har altså ikke anledning til å innskrenke en forbrukers rettigheter gjenom garantien de tilbyr. Å nekte forbrukeren å åpne PC'en vil være en slik innskrenkning. Eller som jeg i så korte ordelag har sagt; Garantien er intakt. I det forhandler ikke kan nekte å reparere PC med begrunnelsen at den har vært åpnet. Men bevares, bare gå inn for å missforstå meg dere! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg