Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Uplink porten på en hub

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en hub som deler internett tilkobling mellom to pc-er. Huben har 4 porter pluss en port som heter "uplink". Da jeg kjøpte den, trodde jeg at uplinken skulle kombles til ADSL-Cable modemet. Så prøvde jeg det, men det ble ingen forbindelse med internett. Jeg måtte koble mellom ADSL-modemet og huben via prot 1, og koble de to datamaskiner via port 2 og 3. Så funket alt bra og det gjør det fortsatt. Men spørsmålet mitt er: Hva er målet med uplink porten da? Kan det hende at det er noe eller annet feil ved huben slik uplinken er øddelagt? Håper å få et svar med hva er målet med en uplink port på en hub.

Mange Takk:-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uplink-porten er en helt vanlig port med den egenskapen at den krysser lederne i TP-kabel slik at du kan koble den f.eks. direkte til en annen hub eller annet utstyr som krever krysset kabel. Enhver port i en hub/switch kan gjøre samme jobben bare man har en krysset TP-kabel. Merk at på en god del hub-er kan du ikke bruke siste port samtidig med uplink-porten da disse ofte deler port.

At du måtte koble ADSL-modemet ditt til en vanlig port kan være fordi det måtte kobles til med en vanlig TP-kabel, eller at du brukte i utgangspunktet en krysset TP.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...