Gå til innhold

Dyre priser på HW sitt bruktmarked?

Anbefalte innlegg

Jeg er ofte å ser på annonser på HW sitt bruktmarked, da for finne enkelt komponenter jeg kan ha bruk for. Men ser også på annonser på brukte pc'r som selges for å se hva som er prisnivået, og det jeg stusser på er de fantasiprisene på disse pc'ene. Får folk virkelig solgt dem til de prisene? Jeg har god peiling på data og får fort en ide om hva jeg syns en pc er verdt.

Jeg kunne aldri selv tenkt meg å kjøpe pc brukt men blir litt irritert på vegne av dem som kjøper katta i sekken....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er ofte å ser på annonser på HW sitt bruktmarked, da for finne enkelt komponenter jeg kan ha bruk for. Men ser også på annonser på brukte pc'r som selges for å se hva som er prisnivået, og det jeg stusser på er de fantasiprisene på disse pc'ene. Får folk virkelig solgt dem til de prisene? Jeg har god peiling på data og får fort en ide om hva jeg syns en pc er verdt.

Jeg kunne aldri selv tenkt meg å kjøpe pc brukt men blir litt irritert på vegne av dem som kjøper katta i sekken....

nei dem blir nok neppe solgt :thumbdown:

men på noen deler er det jo en del å spare

Endret av nosto
Lenke til kommentar

har du tatt deg en titt på Qxl sine sider for brukte stasjonære/bærbare pc så hadde du nokk fått ennå mere bakoversveis.

eller bruktmarkedet fin.no

:hmm:

Lenke til kommentar

har du tatt deg en titt på Qxl sine sider for brukte stasjonære/bærbare pc så hadde du nokk fått ennå mere bakoversveis.

eller bruktmarkedet fin.no

:hmm:

Jepp, vet om de sidene, men trudde at bruktmarkedet her på HW ville være litt mer seriøst. Folk som er på disse sidene har jo da en del mer peiling.

Men mann får jo også gjort en del gode kjøp, der både kjøper og selger får det de forventer, så sånn sett er det et bra marked :)

Er ikke ute etter å sverte selve bruktmarkedet til HW, bare enkelte som overpriser til de grader :thumbdown:

Lenke til kommentar

Eg synest dette er litt dustete å ta opp eg. Greit nok at enkelte prøver å selge ting for mere enn det er verdt, men det er ingen som behøver å by på delene da?

Om folk er så dumme at de gir for mye er ikkje det selgers feil. Enhver må jo sjølv vurdere kor mye de synest brukt utstyr er verdt.

Lenke til kommentar
Eg synest dette er litt dustete å ta opp eg. Greit nok at enkelte prøver å selge ting for mere enn det er verdt, men det er ingen som behøver å by på delene da?

Om folk er så dumme at de gir for mye er ikkje det selgers feil. Enhver må jo sjølv vurdere kor mye de synest brukt utstyr er verdt.

Syns ikke det er dust! Med litt fokus på overprising så kanskje folk som skal selge pc,n sin klarer å styre seg litt. Liker ikke den filosofien "even a bigger fool". Det vil si at det alltids fins en idiot der ute som er villig til å betale det jeg forlanger. Greit nok på qxl og slike plasser, men ikke her på HW. Jeg har brukt HW fra dens spede begynnelse og ser på denne siden som et slags brorskap hvor datainteresserte kan dele erfaringer og kunnskap, ikke som en plass hvor vi skal lure hverandre!

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at prisantydningene noen ganger er altfor høye for enkelte komponenter, men det er ikke verre konsekvenser av dette enn at varene ikke blir solgt. Dersom noen ønsker å kjøpe dyre bruktvarer vil det si at deres reservasjonspris er høy eller at de er dårlig informert/late som ikke gidder å undersøke markedspriser. Høy reservasjonspris er bra for selger og kjøper (siden kjøper faktisk er villig til å betale så mye).

Edit: Det heter vel strengt tatt høye priser, ikke dyre priser.

Enig med dragavon i at hver enkelt må vurdere hva de er villig til å gi. Den greieste måten å forhindre overprising/imperfekt informasjon på er nok å skrive i kommentarfeltet for hver annonse.

Endret av cybirg
Lenke til kommentar
Dersom noen ønsker å kjøpe dyre bruktvarer vil det si at deres reservasjonspris er høy eller at de er dårlig informert/late som ikke gidder å undersøke markedspriser.

Vil ikke si late, bare uerfarne, har vel alle vært der en gang. Og de som kjøper hel brukt pc er vel de som er uerfarne. Det med reservervasjonspris har vel med forventninger å gjøre, noe som igjen har med erfaring å gjøre. Når noen skriver i annonsen sin "Norges råeste gamer-pc råbillig!!!!!", så kan det fort komme en konfirmant som brenner alle konfirmasjonspengene på en pc med et fx5600 kort og forventer å kunne spille Battlefield 2 på høye oppløsninger. Det er det jeg ikke liker, og som jeg syns bruker av HW skal holde seg for gode til...

Lenke til kommentar

For ca ett halvt år siden så solgte eg et ATI Radeon 9800 kort med 256Mb ram på QXL.

Eg regnet med å få 800-1000kr for det. Satte opp en minstepris på 600kr og en kjøp-nå pris på 1200. Hadde aldri trodd eg skulle få mere enn 1000. Men til slutt så var det en fyr som VILLE ha kortet, og brukte kjøp-nå. Da var budet på 1100kr.

Etter min mening en altfor høy pris for ett brukt kort. Men var det min feil at folk ville betale så mye? De kunne kjøpt kortet nytt i butikken for bare 300kr mere på samme tid......

Og det opplyste eg faktisk om i beskrivelsen......

Naturligvis bør folk som annonserer som Lasse Ma viser til avsløres. Men det er jo bare å legge inn en kommentar.

Endret av Dragavon
Lenke til kommentar
For ca ett halvt år siden så solgte eg et ATI Radeon 9800 kort med 256Mb ram på QXL.

Eg regnet med å få 800-1000kr for det. Satte opp en minstepris på 600kr og en kjøp-nå pris på 1200. Hadde aldri trodd eg skulle få mere enn 1000. Men til slutt så var det en fyr som VILLE ha kortet, og brukte kjøp-nå. Da var budet på 1100kr.

Etter min mening en altfor høy pris for ett brukt kort. Men var det min feil at folk ville betale så mye? De kunne kjøpt kortet nytt i butikken for bare 300kr mere på samme tid......

Og det opplyste eg faktisk om i beskrivelsen......

Naturligvis bør folk som annonserer som Lasse Ma viser til avsløres. Men det er jo bare å legge inn en kommentar.

Syns du gjorde det på riktig måte, la deg på en fornuftig minstepris og lot markedskreftene råde.

Lenke til kommentar

Solgte følgende Pc på Qxl for en måned siden,nesten ny:

Plexkabinett,kostet 1000 kr

Bra strømforsyning til 800 kr

Asus De luxe hovedkort(Intel 925) 1500 kr.

PIV 3,0 Prescott 1600 kr

1 gb DDR2 minne 1000 kr

Radeon x800 xl 2500 kr

2x WD 200 gb disker 2000 kr

Plextor s-ata DVD brenner 700 kr

52 x cdbrenner 200 kr

Kortleser 100 kr

Floppy,vifter kabler 300 kr

Totalt nesten 12000 kr skulle du kjøpt og laget den selv,noe som er mye arbeide

pga plexikabinettet.

Ble solgt uten minstepris for 6400 kr så nå er det fantasipriser for kjøperen på Qxl..

Og til trådstarter,de som aventerer dyre komponenter og Pc`r får ikke solgt til den prisen.Bare se på Qxl.De som har for høy minstepris får ikke bud.

Lenke til kommentar
Solgte følgende Pc på Qxl for en måned siden,nesten ny:

Plexkabinett,kostet 1000 kr

Bra strømforsyning til 800 kr

Asus De luxe hovedkort(Intel 925) 1500 kr.

PIV 3,0 Prescott 1600 kr

1 gb DDR2 minne 1000 kr

Radeon x800 xl 2500 kr

2x WD 200 gb disker 2000 kr

Plextor s-ata DVD brenner 700 kr

52 x cdbrenner 200 kr

Kortleser 100 kr

Floppy,vifter kabler 300 kr

Totalt nesten 12000 kr skulle du kjøpt og laget den selv,noe som er mye arbeide

pga plexikabinettet.

Ble solgt uten minstepris for 6400 kr så nå er det fantasipriser for kjøperen på Qxl..

Og til trådstarter,de som aventerer dyre komponenter og Pc`r får ikke solgt til den prisen.Bare se på Qxl.De som har for høy minstepris får ikke bud.

Den ble nesten solgt til underpris...

Ikke meningen at folk skal forsvare seg her :cool:

Denne posten ble kanskje opprettet i litt affeksjon over alle de useriøse annonsene som legges ut her på HW, ble litt oppgitt. Ville bare høre om det var andre som hadde samme mening som meg.

Men dere sier at de med overprising ikke får noen bud, håper dere har rett, hate å se folk blir lurt!

Lenke til kommentar
Vil ikke si late, bare uerfarne, har vel alle vært der en gang. Og de som kjøper hel brukt pc er vel de som er uerfarne. Det med reservervasjonspris har vel med forventninger å gjøre, noe som igjen har med erfaring å gjøre. Når noen skriver i annonsen sin "Norges råeste gamer-pc råbillig!!!!!", så kan det fort komme en konfirmant som brenner alle konfirmasjonspengene på en pc med et fx5600 kort og forventer å kunne spille Battlefield 2 på høye oppløsninger. Det er det jeg ikke liker, og som jeg syns bruker av HW skal holde seg for gode til...

Det er alltid noen som prøver seg ja. Det kunne vært en ide å hatt moderatorer på bruktmarkedet også, og som nevnt så er det fritt frem å legge inn en kommentar på annonsen.

Lenke til kommentar
og som nevnt så er det fritt frem å legge inn en kommentar på annonsen.

Tenkte akkurat tanken på å legge inn kommentar hver gang jeg ser en overpriset annonse, og si hva jeg mener pc'n er verdt, men vet ikke hvor populært det ville bli blant brukerne her på HW. Vil jo ikke legge meg ut med alle og en hver her heller da :ermm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...