graks Skrevet 3. juli 2005 Del Skrevet 3. juli 2005 leste at xbox360 kan utføre 4 til 6 threaded fra de 3 cpu den har.så her er mine spørsmål. 1.hvorfor kan xbox360 utføre 4-6 threaded,trodde at vanlige prosessorer kan utføre 1 threaded pr clocke syklus? 2.amd athlon 64x2 prosessorene kan de bare utføre 2 threaded?. skal kjøpe meg en dual core prosessor til neste år,når spill begynne og støtte multi threading. http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2453&p=3 Lenke til kommentar
roac Skrevet 3. juli 2005 Del Skrevet 3. juli 2005 leste at xbox360 kan utføre 4 til 6 threaded fra de 3 cpu den har.så her er mine spørsmål. 1.hvorfor kan xbox360 utføre 4-6 threaded,trodde at vanlige prosessorer kan utføre 1 threaded pr clocke syklus? 2.amd athlon 64x2 prosessorene kan de bare utføre 2 threaded?. skal kjøpe meg en dual core prosessor til neste år,når spill begynne og støtte multi threading. http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2453&p=3 Det kommer helt an på prosessorarkitekturen. Jeg er ikke helt sikker på tallet, men mener at en IA64 prosessor (Intel Itanium 2) i hvert fall kan utføre seks operasjoner samtidig. Hvordan dette er for "vanlige" prosessorer er jeg ikke helt sikker på. Lenke til kommentar
mar Skrevet 3. juli 2005 Del Skrevet 3. juli 2005 (endret) Er stor forskjell på oprasjoner per klokke og antallet samtidige tråder. Prosessoren i XBOX 360 inneholder 3 kjerner, hver av disse kjernene kan kjøre 2 tråder samtidig. Athlon 64 X2 kan kjøre 2 tråder samtidig, det samme som Pentium D og Pentium 4c, mens Pentium EE 840 kan kjøre 4 tråder samtidig. Endret 3. juli 2005 av mar Lenke til kommentar
Bob Ibsen Skrevet 3. juli 2005 Del Skrevet 3. juli 2005 Athlon 64 X2 kan kjøre 2 tråder samtidig, det samme som Pentium D og Pentium 4c, mens Pentium EE 840 kan kjøre 4 tråder samtidig. Tja, det er viktig å understreke at alle prosessorer som kjører multitråder gjennom hyperthreading bare gjør dette innenfor begrensningene til én fysisk kjerne, mens f.eks. X2 er ekte dobbeltkjerne. Enten det er en single core HT-prosessor eller ekte dual core kan de utnytte programvareoptimalisering tilpasset hyperthreading (to fysiske prosessorer kan naturlig nok etterligne to logiske). Lenke til kommentar
roac Skrevet 3. juli 2005 Del Skrevet 3. juli 2005 (endret) Er stor forskjell på oprasjoner per klokke og antallet samtidige tråder. Stemmer, og det burde jeg ha tenkt på. Og når jeg tenker meg om ser jeg ikke helt bort i fra at Itanium bare kan kjøre en tråd om gangen. Itanium er jo en prosessor for servere, og i motsetning til x86 og x64-plattformen, så er det kompilatorens oppgave å sørge for parallellprosesserisng på Itanium, og jeg ville tippe at det passer dårlig inn sammen med samtidig kjøring av flere tråder i en prosessor(-kjerne). Endret 3. juli 2005 av roac Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå