Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Flere routere i samme nettverk

Anbefalte innlegg

Har følgende planer for et nettverk med 30-50 brukere:

- Kjøpe tre ADSL-ab.

- Dele nettverket i tre "segementer" hvorav en router i hvert segment

- Bruk av 8- og 16-ports svitsjer for å koble folk til nettverket

- Alle segmenter koblet sammen

Problem:

Den ene routeren jeg har fra før har standard innstillinger for DNS, gateway, etc. Hvordan vil dette funke når jeg da hiver to routere til inn i nettverket. Poenget er at jeg vil ha størst mulig hastighet for alle og vil gjerne styre hvem router de forskjellige i nettverket skal koble seg til internett gjennom.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørs om du ikke går litt feil vei akkurat her, ville vel kjørt hele nettverket som et VLAN muligens. Uansett, med din løsning vil det vel være best med 3 DHCP-servere som deler ut gateway osv til de forskjellige segmentene. De fleste routere har jo DHCP-server innebygget, men du har vel kanskje pr i dag en sentral server med DHCP? Med en slik løsning tror jeg du kan slite litt med å få det til, vet ikke egentlig. Jeg ville vel anbefalt å gå til innkjøp av:

1 stk VLAN router

1 stk VLAN switch

3 stk kantswitcher (siden du sannsynligvis ikke har VLAN-aware NIC i alle PC'ene)

Ved hjelp av dette skulle det vel være mulig å switche på portene til de forskjellige segmentene, og gi dem prioriteter og tilganger osv.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-26 20:56, engkje skrev:

er ikke det bare og legge inn en annen gateway.... allså sette opp de routerene du ønsker?? kan ikke helt se problemet!!!

Routeren jeg har fra US Robotics (som har funket helt GLIMMRENDE som router i et nettverk med 17 stykker) har STANDARD gateway 255.255.255.0. Det er det jeg ikke skjønner selv; hvordan forandre denne? Eller kanskje jeg må ha en annen type router som vlan-routeren de snakkes om? Har ikke hatt noen server i nettverket før

Lenke til kommentar

Spørs vel om Standard Gateway er 255.255.255.0. Tipper du snakker om nettverksmasken jeg :smile: Tipper Standard Gateway er 10.0.0.1 eller 192.168.1.1. Poenget med VLAN var at du kan styre hvilke segmenter som har tilgang til ditt og datt, og du kan styre (så vidt jeg vet) hvor mye av båndbredden hvert av segmentene skal ha. Da vil du også klare deg med ett internettabonnement istedenfor tre, noe jeg ville sett på som en fordel. Hvis du ikke trenger å kunne detaljstyre hvert segment, kan du forsatt klare deg med et internettabonnement. Du trenger da:

4 routere (en til internetttilgangen, og de tre andre på hvert av segmentene)

X antall switcher

eller

1 router

3 layer 3 switcher på hvert av segmentene. (De har mange av funksjonene som en router, men de er raskere enn en router)

Lenke til kommentar

hmm... du trenger vel 3 stk. broer melleom hvert nettverk slik at alle 3 nettverkene kominiserer. og hva med å bruke ospf, eller rip.

eller kanskje den beste og billigeste vil kunne være å,

slå sammen alle de 3 adsl saken i en stor,

3 stk. switcher med krysset kabel i mellom

og en router.

billig og enkelt :smile:

[ Denne Melding var redigert av: tivolieselet på 2002-07-26 22:02 ]

Lenke til kommentar

Har følgende planer for et nettverk med 30-50 brukere:

- Kjøpe tre ADSL-ab.

- Dele nettverket i tre "segementer" hvorav en router i hvert segment

- Bruk av 8- og 16-ports svitsjer for å koble folk til nettverket

- Alle segmenter koblet sammen

Problem:

Den ene routeren jeg har fra før har standard innstillinger for DNS, gateway, etc. Hvordan vil dette funke når jeg da hiver to routere til inn i nettverket. Poenget er at jeg vil ha størst mulig hastighet for alle og vil gjerne styre hvem router de forskjellige i nettverket skal koble seg til internett gjennom.

Løsningen din ligger i å manuelt konfigurere gateway'en på klientene til de forskjellige routerene.

Alle routerene skal ha en "intern" IP, som vil fungere på et maskert/lukket nett, IKKE forveksle dette med den IP adressen du bruker ute på Internet, ettersom den er "public" og tildeles fra ISP'n.

En "intern" IP til routerene er statiske IP'er som gjør at man alltid vil finne enheten på samme adresse.

Ettesom du kun skal kjøre et switchet nettverk, trenger du heller ikke bry deg med å dele nettet opp i flere segmenter (subnet), annet enn fysisk. Men til dags dato, vet jeg ikke av løsninger for at en DHCP skal klare å dele ut flere forskjellige gatway'er (hvis noen har hørt om en slik løsning vil jeg gjerne få et lite tips), men dette er jo heller ikke aktuellt ettersom du vil at f.eks. 20 maskiner skal til router 1, 10 til router 2, osv.

Uansett, vil den enkleste og beste løsningen på et så lite nett, være en manuell konfigurering av en statisk gatway på klientene.

Håper at dette var forståelig, og til hjelp.

Lenke til kommentar

"Men til dags dato, vet jeg ikke av løsninger for at en DHCP skal klare å dele ut flere forskjellige gatway'er (hvis noen har hørt om en slik løsning vil jeg gjerne få et lite tips)," jo du kan gjøre det med win 2k server,, du har flere valg på den og et av de er det..

men dersom han mekker 3 stk. småe nettverk med en krysset kabel imellom så er han i boks... eller at han tar å sentraliserer alt (adsl saken og routeren) og bruker 3 nettverk med samme scope på og bare en krysset kable imellom de switchene..

det er veldig enkel da.. :wink: ser bare litt vanskelig ut dersom du ikke setter det opp på et papir eller har sett det i verkligheten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...