Gå til innhold

Problem med PWM

Dxbb

Anbefalte innlegg

Har ett problem med noe som kalles PWM på ABIT-EQ temperaturmåler.

Problemet er det att eg ikkje har peiling på kva PWM er,så ver snilde og tilgje meg om dette er feilpostet. :blush:

Den går opp i 70 grader (eg har måleren oppe på skjerm nummer 2)og da blir området rundt PWM rødt og datan kommer med noen pipelyder(alarmen )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke bry deg om PWM alarmen. Jeg har deaktivert min på alle hovedkortene jeg har. Det er selve transistorene som skal sørge for å gi en stabil likespenning til CPU`en din. De er naturlig meget varme.. Hvis du skal lete etter dem på hovedkortet så er det svarte "firkanter" som ofte sitter et sted rundt CPU`en..

70c er ikke så veldig varmt på PWM. Helt trygg tempratur

Endret av CFD
Lenke til kommentar

Tusen takk!

Har nettopp hatt mye trøbbel med temperatur på CPU,og nå fryktet eg ney problem og meir kostnader :)

Hvor skrur du av alarmen da? I bios? Er ganske ukjend i bios så hva må eg inn og skifte på?

Lenke til kommentar
Tusen takk!

Har nettopp hatt mye trøbbel med temperatur på CPU,og nå fryktet eg ney problem og meir kostnader :)

Hvor skrur du av alarmen da? I bios? Er ganske ukjend i bios så hva må eg inn og skifte på?

Du må nesten oppgi hvilket hovedkort du har. Jeg har et Abit NF7-S2 og har også hatt dette problemet før. Men problemet med dette hovedkortet er at det ikke går an å slå av alarmsystemet, dvs at maskinen slår seg av automatisk dersom temp blir for høy.

Lenke til kommentar

For meg synes det som om dette er en hardware feil i brikkesettet som brukes for såkalt "health monitoring" (dvs overvåker/styrer viftehastighet, spenninger, temperaturer, etc). Ofte brukes et Winbond brikkesettet, men det har kommet en god del nye løsninger på markedet de senere årene, ikke mist fra hovedkortleverandørene selv.

Det kan imidlertid også være feil i PWM signalene som sendes fra vifte eller andre enheter som skal være behjelpelig med å overvåke PC'en.

PWM står for "Puls bredde modulering" - Puls Width Modulation (dvs at signalene som sendes/mottas baserer verdiene/nivåene på hvor brede pulser som sendes fra vifter eller annet utstyr).

Lenke til kommentar

Under kontrollen for CPU står det NB-fan , med 50 grader max(pc'en piper på 70 grader)

og 25 grader minimum.

Såå....om eg tar å skifter NB-fan max temperatur fra 50 til f.eks....60...vil datan vente lengre med å alarmere?

Lenke til kommentar

Det er sansynlig ja.

Om du går til AMD/Intel's sider vil du kunne finne anbefalt maxtemperatur på din aktuelle CPU. Det er vel unødvendig å si at det ikke er å anbefalle å sette grenseverdien (trigger for alarmnivået) for temperaturen høyere enn det produsenten anbefaller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...