Gå til innhold

Sende fra utlandet til seg selv

Anbefalte innlegg

Vet ikke hvor jeg skulle legge dette, men folk i denne kategorien pleier å ha best peiling på import og sånt, så jeg prøver her...

Hvis jeg drar til utlandet, shopper for flere hundre/tusen dollar, og sender det tilbake til meg selv, må det fortolles da? Hva hvis jeg tar det med meg på flyet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må betale MVA på alle varer over 200.- . Det kan også forekomme toll på enkelte varer, men dette være seg spesielle ting. Du kan sjekke www.toll.no for å finne tollsatsene. Datautstyr osv har som regel ingen toll, og det er MVA på 25% du må betale.

Denne regelen gjelder uansett om du sender det hjem til deg selv. Dvs alle pakker, uansett avsender / mottaker må fortolles. Et unntak er dersom forsendelsen er en gave. Den har da en beløpsgrense på kr 1000.- Dette må du føre opp på blanketten som du sender pakken på.

Et annet aspekt på saken er at det er du selv som skriver verdien på varene. Tollvesnet har egne listepriser de bruker til å beregne ca nypris med, så er differansen stor, og produktet er nytt så kan du regne med å betale toll uansett. Feks dersom du sender et nytt digitalkamera til kr 4900,- og skriver 200.- på tolllappen(!). Sender du et dataspill som koster 350,- og skriver 200,- så er det sikkert ikke noen som sier noe.

Når du skal reise selv over grensen, og du har vært borte i over 24 timer, kan du ta med deg varer for 6000,- uten å måtte betale MVA / Toll på de. Dette gjelder da ikke varer som det er andre begrensninger på tobakk / brennevin etc. Det du også må tenke på er at 6000,- er den totale sum av alle varene.

F.eks dersom du har tatt med deg en flunkende ny pc til utlandet, kan du (i værste fall) bli avkrevd kvittering på den når du kommer tilbake til landet. Jeg har ikke hørt om noen som har opplevd dette, men vet at regelverket er sånn.

Har du derimot vært i utlandet i over 1 år, så er reglene helt andre. Da kan du ta med deg et flyttelass. Husker ikke beløpsgrensen men det er nokså mange tusen. Regner ikke med at det er tilfelle her, men dersom då kan du jo ringe til Tollvesnet å høre.

Håper dette var litt hjelp for deg.

Mvh

T

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...