Gå til innhold

Lydløs AMD64 X2 for 20 - 30k


Anbefalte innlegg

hvis du ikke har veldig dårlig tid, råder jeg deg til å vente et par måneder og se hvordan skjermkortfighten mellom ATI og NVIDIA ender for denne gang, er litt kjipt å bruke 4500kr på et skjermkort og så koster det samme prisen for et kort om to måneder som kanskje gir 50% bedre ytelse, men det kan jo også være at det yter dårligere. Så det er egentlig ditt valg

 

 

jeg vet at noen kommer til å si, ja da kan du jo like gjerne vente til uberprosessoren om tre år, men ikke quote meg på den måten

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hvis du ikke har veldig dårlig tid, råder jeg deg til å vente et par måneder og se hvordan skjermkortfighten mellom ATI og NVIDIA ender for denne gang, er litt kjipt å bruke 4500kr på et skjermkort og så koster det samme prisen for et kort om to måneder som kanskje gir 50% bedre ytelse, men det kan jo også være at det yter dårligere. Så det er egentlig ditt valg

 

 

jeg vet at noen kommer til å si, ja da kan du jo like gjerne vente til uberprosessoren om tre år, men ikke quote meg på den måten

Deler som skjermkort, hovedkort og CPU, skal uansett ikke kjøpes før om noen måneder. Det jeg gjør nå, er å kjøpe inn de delene som sannsynligvis ikke kommer til å falle i pris. På den måten slipper jeg å betale alt sammen i en diger smell. :D

Lenke til kommentar

Hei!

 

eg anbefaler att du ikkje kjøper den prosessoren (AMD64 X2 4400+ 2,2Ghz) :dontgetit: , som du kansje vett har AMD64 prosessoren 2 kjerner. vis du skal bruke dataen på myje spill, så anbefalar eg att du kjøper ein prosessore med bare ein kjerne (AMD64). Får når du spiller ett spill me AMD64 X2 så vill spillet benytte seg av bare 1 kjerne :thumbdown: og derfor får du kun halve ytelsen av prosessoren.

 

PS: Lykke yil me valget :)

Lenke til kommentar
Får når du spiller ett spill me AMD64 X2 så vill spillet benytte seg av bare 1 kjerne :thumbdown:  og derfor får du kun halve ytelsen av prosessoren.

Halve potensiale til prosessoren vil jeg heller si. Ytelsen i spill vil være tilnærmet den samme som med single core 2.2 GHz. Kanskje vil prosessoren få enda mindre last pga. bakgrunnsaplikasjoner som den andre kjernen kan "tygge" på. Å få prosessoren til 2.5 eller 2.6 GHz bør gå fint det også visst man leter etter mer spill-ytelse.

 

Visst man ikke har råd eller er skråsikker på en FX CPU, så er Athlon X2 mer enn god nok til spilling.

Endret av AMD-King
Lenke til kommentar

Leste en artikkel i "Hjemme PC" der Thomas Stenberg fra AMD sier at de nye dobbeltkjerneprossesorene ikke er noe for spillfolket fordi ingen spill er optimalisert for det, at Enkeltkjerne vil fortsatt være best til spill.

 

Sies også at Windows støtter dobbeltkjerne, men at det er svært få applikasjoner som er optimalisert for X2.

Men at den store fordelen med prossesoren er "Multitasking" kjøring av flere programmer samtidig uten noe problem.

 

Får håpe at flere applikasjoner og spill vil få støtte av X2 senere i fremtid :)

Lenke til kommentar
Leste en artikkel i "Hjemme PC" der Thomas Stenberg fra AMD sier at de nye dobbeltkjerneprossesorene ikke er noe for spillfolket fordi ingen spill er optimalisert for det, at Enkeltkjerne vil fortsatt være best til spill.

 

Sies også at Windows støtter dobbeltkjerne, men at det er svært få applikasjoner som er optimalisert for X2.

Men at den store fordelen med prossesoren er "Multitasking" kjøring av flere programmer samtidig uten noe problem.

 

Får håpe at flere applikasjoner og spill vil få støtte av X2 senere i fremtid :)

det som er fett er at du feks kan kjøre en virusscan som trenger mye cpu på den ene kjernen, mens du på den andre kjernen spiller et spill uten problemer :w00t:

Lenke til kommentar

Da er riggen i hus. Den består av følgende komponenter:

 

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=10574

 

Hva kan jeg si? Den varmer godt på en varm sommerdag når jeg tyner den litt. (Se vedlagt bilde...) Men den er stabil og fin, og støyer mindre(!) enn min 3200+ Winchester som jeg hadde før denne. :p Den medfølgende kjøleren er jo bare kanon. Med heatpipes og supertynne finner. Tydelig at AMD her har funnet noe som virker bedre enn den gamle kjølertypen.

 

Sånn rent brukermessig så er den en drøm. Utrolig responsiv og kjapp, alltid parat til å guffe på mer kraft samme hvor mye drit jeg klarer å åpne. (Og med to skjermer og fjørtti vinduer så har den allerede fått kjørt seg litt.) Jeg har kjørt Prime95 i bakgrunnen hele tiden, og har ikke merket så mye som et hikk. :)

 

SVÆRT fornøyd med dette oppsettet! Kommer nok tilbake med en noe mer nyansert versjon av denne posten når jeg har fått testet mer + overklokking. :D

 

-KJ

post-94-1120699379_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Kjøp heller Raptordisker. 1stk Raptor74 holder nok for deg siden SCSI er behagelig ,men det koster mer enn det smaker hvis du sammenligner den med Raptor.

 

Raid er tøft ,men hvis en strømplugg faller ut så har du ødelagt utrolig mye. Jeg ville ikke ha kjørt Raid ettersom jeg vet hvor mye som kan gå galt med Raid. Kjøp deg heller 2stk 250gb disker. Seagate disker er fine siden du har 5år garanti fra fabrikken.

 

Med kjøling så er det kun et valg på markedet og deter Zalman Reserator. Glem luftkjøling siden Reserator ALLTID er bedre. Du får også fraktet varmen ut av kabinettet.

 

Ikke kjøp en kabinettvifte. Du trenger kun viften i strømforsyningen siden skjermkortet ,og CPU er kjølt av reseratoren. Vifter bare bråker ;)

 

Fint du valgte AMD X2 med 1mb cache.. Synes X2 med 512kb cache er idiotisk å kjøpe ,men du har gjortet fint valg ;)

 

Strømforsyning: Velg heller Silverstone 600W. Denne går for å være bedre enn pcpc(den tidligere kongen på haugen) og du får den til 1300kr på komplett.. Mist sine produkter mener jeg er overpriset så det holder iforhold til hva man får.

hæ? finnes det 512 kb AMD Athlon 64 X2?

 

sist jeg sjekka er det enten 1 MB (512 kb pr kjerne) eller 2 MB (1 MB pr kjerne)

Lenke til kommentar
Fint du valgte AMD X2 med 1mb cache.. Synes X2 med 512kb cache er idiotisk å kjøpe ,men du har gjortet fint valg ;)

Og hvorfor det?

 

Har sett tester der det blir påpekt hvor lite som egentlig skiller disse i "vanlig" bruk. Cache har på langt nær like mye å si på A64 som den har på P4 blir konklusjonen i disse testene. Har du sett noe annet?

 

Ellers så har jeg nå fått testet klokking litt, og der var det ikke mye skrive hjem om. Prøvde meg i utgangspunktet på 2.36GHz, men klarte ikke å få den stabil. Prime95 feiler etter kort tid selv ved 1.5VCore. Satte så ned til 2.3GHz, samme VCore. Fortsatt ikke stabilt. Det betyr at man ikke skal forvente det helt store klokkingsmessig med den kombinasjonen av CPU og hovedkort som jeg har i alle fall ;)

 

-KJ

Lenke til kommentar
Da er riggen i hus. Den består av følgende komponenter:

 

*klippe*

Gratulerer!

 

Gleder meg til min X2 kommer. :love:

 

Jeg hadde håpet den tålte litt mer overklokking, men den er sikkert rask nok på standard klokk også. Synes du hadde veldig høy temperatur i kabinettet, har du kabinettvifter?

Lenke til kommentar

Null kabinettvifter og sikkert 35 grader + i rommet. :p Varmt i Trøndelagen for tiden :D

 

Nå sitter jeg på en Intel basert 3.0HT her, og merker allerede at jeg savner X2en. Tror vi to skal bli ganske så gode venner, jeg og X2en. ;) Satser på å få tid til å kjøre noen fler tester i kveld / natt, men vet ikke helt når jeg er ferdig på jobb enda. :(

 

-KJ

Lenke til kommentar

Hvor viktig er det at PCen er lydløs? Reseratoren som tidligere foreslått er jo både stille og kjølig, men noen har hatt problemer med at den begynner å klirre litt etterhvert, så kjøp gjerne et sted der det er lett å bytte, i tilfelle du er uheldig. Det har også kommet en ny reseratore, reserator+, denne har blant annet bedre gpu-blokk, og har muligens ikke dette problemet.

 

Hadde nok godt for en stille vifte for å holde andre ting på hovedkortet kjølig, en undervoltet nexus 120mm er kjent for å være det beste man kan få tak i på denne fronten.

 

Ellers har nexus en harddisk-demper som ser spennede ut, men har ingen erfaring med den, P180 er sikkert et godt valg, da alt som lager merkbar støy (PSU og HD) er i en egen avdeling, mulig det er litt overkill men...

 

AtW

Lenke til kommentar
Hvor viktig er det at PCen er lydløs? Reseratoren som tidligere foreslått er jo både stille og kjølig, men noen har hatt problemer med at den begynner å klirre litt etterhvert, så kjøp gjerne et sted der det er lett å bytte, i tilfelle du er uheldig. Det har også kommet en ny reseratore, reserator+, denne har blant annet bedre gpu-blokk, og har muligens ikke dette problemet.

 

Hadde nok godt for en stille vifte for å holde andre ting på hovedkortet kjølig, en undervoltet nexus 120mm er kjent for å være det beste man kan få tak i på denne fronten.

 

Ellers har nexus en harddisk-demper som ser spennede ut, men har ingen erfaring med den, P180 er sikkert et godt valg, da alt som lager merkbar støy (PSU og HD) er i en egen avdeling, mulig det er litt overkill men...

 

AtW

Det er ikke noe krav at PCen er 100% lydløs, men målet er å få den så stille som mulig. En stille vifte på hovedkort og harddisk kan bli aktuelt.

 

Har du en link til den harddisk-demperen fra Nexus?

Lenke til kommentar
Hvor viktig er det at PCen er lydløs? Reseratoren som tidligere foreslått er jo både stille og kjølig, men noen har hatt problemer med at den begynner å klirre litt etterhvert, så kjøp gjerne et sted der det er lett å bytte, i tilfelle du er uheldig. Det har også kommet en ny reseratore, reserator+, denne har blant annet bedre gpu-blokk, og har muligens ikke dette problemet.

 

Hadde nok godt for en stille vifte for å holde andre ting på hovedkortet kjølig, en undervoltet nexus 120mm er kjent for å være det beste man kan få tak i på denne fronten.

 

Ellers har nexus en harddisk-demper som ser spennede ut, men har ingen erfaring med den, P180 er sikkert et godt valg, da alt som lager merkbar støy (PSU og HD) er i en egen avdeling, mulig det er litt overkill men...

 

AtW

Det er ikke noe krav at PCen er 100% lydløs, men målet er å få den så stille som mulig. En stille vifte på hovedkort og harddisk kan bli aktuelt.

 

Har du en link til den harddisk-demperen fra Nexus?

Her er en lenke:

 

http://www.nexustek.nl/driveaway.htm

 

Skal du ha p180 og vifte på PSU så er det neppe nødvendig med enda en vifte i den delen av kabinettet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...