Gå til innhold

Lydløs AMD64 X2 for 20 - 30k


Anbefalte innlegg

Etter uker med spørring og graving både her på forumet og andre steder, har jeg endelig klart å sette opp et foreløpig oppsett på ny PC. PCen skal brukes til spilling, videoredigering, surfing etc. etc. En liten overklokking kommer nok til å prøves, men ikke hvis det går utover støynivået.

 

Skjerm:

LaCie Photon Vision II 20" LCD

 

Prosessor:

AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2 Ghz

 

Hovedkort:

Abit AN8 Ultra, nForce4 Ultra,Socket-939

 

Minne:

Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB

 

Skjermkort:

ASUS EN7800GTX/2DHTV/256M

Veldig usikker når det gjelder skjermkort. Kommer uansett ikke til å kjøpe før ATI er ute med sitt R520, så her kan mye skje ennå.

 

Kabinett:

Antec P180 Advanced Super Miditower

 

Prosessorkjøler:

Thermalright XP-120

 

Vifter:

2 x SilenX 120mm 14dBA Fan

En prosessorvifte og en kabinettvifte.

 

Kjølepasta:

Arctic Silver 5 Termisk Pasta

 

Strømforsyning:

MIST, 500W, 20/24 pins, S-ATA

 

DVD-brenner:

NEC DVD recorder ND-3540A IDE Black

 

Harddisk 1:

Western Digital Raptor 74GB SATA

 

Harddisk 2:

Samsung SpinPoint P120S 200GB

 

Viftestyring:

mCubed viftestyring, PCI-spor

 

Sammenlagt pris 27564 :scared:

Endret av Splitter P. Inegal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp heller Raptordisker. 1stk Raptor74 holder nok for deg siden SCSI er behagelig ,men det koster mer enn det smaker hvis du sammenligner den med Raptor.

 

Raid er tøft ,men hvis en strømplugg faller ut så har du ødelagt utrolig mye. Jeg ville ikke ha kjørt Raid ettersom jeg vet hvor mye som kan gå galt med Raid. Kjøp deg heller 2stk 250gb disker. Seagate disker er fine siden du har 5år garanti fra fabrikken.

 

Med kjøling så er det kun et valg på markedet og deter Zalman Reserator. Glem luftkjøling siden Reserator ALLTID er bedre. Du får også fraktet varmen ut av kabinettet.

 

Ikke kjøp en kabinettvifte. Du trenger kun viften i strømforsyningen siden skjermkortet ,og CPU er kjølt av reseratoren. Vifter bare bråker ;)

 

Fint du valgte AMD X2 med 1mb cache.. Synes X2 med 512kb cache er idiotisk å kjøpe ,men du har gjortet fint valg ;)

 

Strømforsyning: Velg heller Silverstone 600W. Denne går for å være bedre enn pcpc(den tidligere kongen på haugen) og du får den til 1300kr på komplett.. Mist sine produkter mener jeg er overpriset så det holder iforhold til hva man får.

Lenke til kommentar

Skal vurdere det vannkjølingssettet. Ser litt klumpette ut, men det er kanskje verd det. Når jeg ser på bildet av Reserator på Microplex, ser det ut som den bare kjøler CPU. Hva må jeg kjøpe ekstra for å kjøle skjermkortet med den?

 

Har også vurdert Raptor-disker, men har blitt fortalt at de støyer mer enn andre harddisker. Dessuten er jeg redd budsettet sprekker. ;)

Lenke til kommentar
Skal vurdere det vannkjølingssettet. Ser litt klumpette ut, men det er kanskje verd det. Når jeg ser på bildet av Reserator på Microplex, ser det ut som den bare kjøler CPU. Hva må jeg kjøpe ekstra for å kjøle skjermkortet med den?

F.eks her så finner du det under "tilbehør".

 

Her finner du en fin installasjonsfilm fra zalman (veldig bra filmer zalman lager, får alt til å virke lett :thumbup: )

Lenke til kommentar

Raptor 74 støyer ikke noe særlig mer enn vanlige 7200 disker. Raptor 36 derimot.. Den bråker ganske mye.

 

Du kan også kjøpe en slik sak som bruker 2 5.25" plasser og som kan kjøle 3hardisker. Du har glede av den i mangemange år framover.. Den kjøler og støydemper samtidig ;) De har den på komplett

 

Reseratoren er litt stor ,men det er mange som setter den under et bort eller borte i et hjørne.. Eller oppe i et vindu for de som vil ha meget gode tempraturere

Lenke til kommentar

Hvis du er redd budsjettet ryker kan du jo vurdere 1gig med minne, det holder til de fleste.

 

Og ett lite tips (sikkert ikke aktuelt for deg, men jeg ville i hvertfall valgt det) Hva med to stk 19" LCD'er istede for den 20" til over 7000?

 

PS Jeg har vannkjøling og raptor i strikkoppheng, og det har aldri vært noe prob med støy. -Hvis skjermen er av, hender det jeg tror maskinen er av, og nesten trykker på "On" kanppen på maskinen.

Endret av Kong Basse
Lenke til kommentar

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=301626&cks=PRL Denne er fin.. Kjøler bra og støydemper også. Søker man på google finner man også tester av denne. (Fikk ca20newsmailer om dagen før ,har stoppet newsmailene nå).

 

Du bryter ikke garantien med å montere Zalman saken. Såvidt jeg ser så står det ikke at man mister garantien hvis man monterer vannblokka til Zalman. Og man kunne ha laget mye bråk hvis netshop selger varer som bryter garantien på andre varer.. Jeg ville iallefall stelt istand helvete på jord for dem hvis det var slik..

Lenke til kommentar

Må tenke litt mer på om jeg går for vannkjøling eller ikke, men har bestemt meg for å kjøpe en Raptor istedet for å kjøre to disker i RAID 0. Tror også jeg velger å gå for et litt billigere skjermkort, siden det er enkelt å oppgradere senere.

 

CFD: Takk for linken!

Lenke til kommentar

Du vil aldri få en lydløs-PC med 2 stk 120mm vifter+CPU vifte+HD som spinner+Strømforsyning :no:

Stor forskjell på lydløs og lite støyende PC.

 

Jeg har brukt sikkert 1500,- på div vifter+støydempings matter, PC ble betraktelig bedre. Men, lydløs :no:

 

Skulle jeg ha brukt 25 000,- på en PC;

 

* Fet widescreen skjerm, f.eks Apple 23" eller Sony 24"

* Én HD, gjerne ekstern med USB hub.

* Én DVD-RW, gjerne ekstern.

 

Og tilslutt lange kabler, da PC'en skal stå i et annet rom :thumbup: Fullstendig lydløs PC. Merket stor, stor forskjell da jeg plasserte PC'en min i en krok, bak en vegg.

Endret av karasjok
Lenke til kommentar
svarer her jeg.

 

du sa du kom over disse: http://www.mamut.com/3dfxcool/subdet1035.htm

 

Finner ikke pris jeg..

 

I så fall når har du disse inne og har du noen linker til tester av disse?

Prisen finner du på 3dfxcool.no, men jeg klarer ikke å linke direkte til produktet. Bare klikk først på "webshop" og deretter på "Harddisk/Drev", der finner du dem ca. midt på siden.

 

Har akkurat bestilt fra 3dfxcool, så de burde være i hus om noen dager. :)

 

De beste sidene om disse, er på tysk (som jeg ikke skjønner bæret av), men fant litt innformasjon på engelsk også. (Se linker)

 

http://www.techniz.co.uk/modules.php?name=...wcontent&id=131

 

http://forums.kustompcs.co.uk/archive/index.php/t-19062.html

 

Edit: Karasjok, det blir nok en overdrivelse og kalle den lydløs ja. burde heller ha skrevet støysvak.

Endret av Splitter P. Inegal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...