Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Showcase: Toyota Celica ST (AT200) [RIP]


Anbefalte innlegg

EDIT: Bilen er vraket etter en uheldig utforkjøring (finnes det heldige utforkjøringer?). Ingen personskader på undertegnede eller passasjeren i bilen.

 

R.I.P. Celica!!

 

Tråden holdes åpen fram til den nye bilen er i hus. Se slutten av tråden for info...

 

 

 

 

Slenger meg på showcase-bølgen.

 

Spesifikasjoner;

Toyota Celica ST (AT200)

1999 modell

1.8 liter 7A-FE (Inline 4 N/A motor)

116 hk

87 000 km

Toyota Rød

 

Modifikasjoner;

Imitert treinteriør

BM Racing Foggia 17" felger

Sonar 215/40/17 dekk

 

Framtidige modifikasjoner og planer;

Autentisk Veilside CI-kit (er på vei fra Japan)

Toyota JDM baklykter

Toyota JDM frontlykter

Toyota JDM langlys

Celica femtegenerasjons speil

Celica femtegenerasjons sideblinkere

Toyota JDM spoilerblocks (for å heve bakvingen)

Toyota JDM bakspoiler (two-post spoiler, da min nåværende three-post ikke kan heves med blocks)

 

Bilder;

3969_1.jpg

3969_2.jpg

3969_3.jpg

3969_4.jpg

 

Mange kommer sikkert til å hyle "senking" her, og det er jeg veldig klar over. Å bygge om et understell på riktig måte (les: skikkelig) er ikke billig, og dette er derfor enda ikke gjort. Jeg driver fortsatt å vurderer hvilken produsent jeg skal bruke.

 

Kommentarer eller ideer mottas med takk! :)

 

NB: Bilen på bildene har _aldri_ vært polert, noe som synes. Jeg har dessverre ikke nyere bilder enda etter polering og en skikkelig vask. Motoren og motorrommet er også per i dag i mye bedre utseendemessig stand enn på disse bildene. Bildene ble tatt et par dager etter at bilen ble plukket opp i Ålesund hos Bilforum

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mange kommer sikkert til å hyle "senking" her, og det er jeg veldig klar over. Å bygge om et understell på riktig måte (les: skikkelig) er ikke billig, og dette er derfor enda ikke gjort.

Kjøp coilovere. :wee:

 

Men du burde hoste bildene et annet sted, nå er det ikke så veldig mange bortsett fra deg som kan se dem. :)

(De tillater ikke direktelinking).

 

Edit: Typo.

Endret av Goophy
Lenke til kommentar
Kjøp coilovere. :wee:

 

Men du burde hoste bildene et annet sted, nå er det ikke så veldig mange bortsett fra deg som kan se dem. :)

(De tillater ikke direktelinking).

 

Edit: Typo.

Har endret bildene, takk!

 

Coilovere ja, men så finnes det jo flere produsenter av slike ting også :) Dessuten tror jeg ikke at jeg vil ha det. Har hørt en del dårlig sammenlignet med et skikkelig oppsatt system med "vanlige" fjærer. Har uansett ikke råd til det på en stund. Veilside stylingen kom på 30 000,- alene.

Lenke til kommentar

Neh, coilovere er litt overkill på en bil om du ikke skal kjøre altfor fort.

Kan ikke sammenliknes med fjærer synes jeg, blir helt annen følelse etc.

 

Veilside er grisedyrt, du kunne jo kjøpt en kopi til halve prisen, men da ville du ikke fått den geniale passformen og finishen. :)

 

Men hvordan er egentlig bilen å kjøre? Er jo FWD og greier.

Krenger mye med originaldempere?

Lenke til kommentar
Neh, coilovere er litt overkill på en bil om du ikke skal kjøre altfor fort.

Kan ikke sammenliknes med fjærer synes jeg, blir helt annen følelse etc.

 

Veilside er grisedyrt, du kunne jo kjøpt en kopi til halve prisen, men da ville du ikke fått den geniale passformen og finishen. :)

 

Men hvordan er egentlig bilen å kjøre? Er jo FWD og greier.

Krenger mye med originaldempere?

Siden skiltene mine vises på bildene (noe som absolutt ikke plager meg forresten) så skal jeg ikke gå inn på hvor fort bilen går.. Men det går unna, selv med 116 hk.

 

Veilside er dyrt, men det er dyrt for en grunn. Jeg kunne aldri tenkt meg å kjøpe et replika kit og satt på bilen, fy og fy... Skal det være, så skal det være.

 

Bilen er genial på veien. På bane ble den kjørt med passasjer og 100 kg vekt bak i 150 km/t i svingene, uten å miste veigrepet. Dekkene gjør jobben sin bra kan du si :) Understell, fjærer og dempere er alt helt originalt og har ikke vært byttet på de snart 90 000 kilometrene bilen har gått. Den krenger nesten ikke i det hele tatt faktisk, men hvor stilig er det å ha slike deler originalt på en sånn bil da? De må jo byttes, det er bare snakk om når, og med hvilke deler.

 

EDIT: Hvis alt går etter planen skal bilen selges en gang til neste år og byttes ut med en Toyota (sjokk sikkert?) Supra RZ Twin turbo JDM-spec (høyre-rattet japansk bil)

Lenke til kommentar

Joda, å bytte deler på en sånn bil er nesten et must.

Hvis jeg skulle gjort noe med akkurat det ville jeg nok kjøpt komplett understell og stag/anti roll fra TRD, muligens gate-coilovere fra Tanabe hvis du gidder å spandere på deg det.

Litt bredere dekk, lavere profil og med myke vegger hadde nok også vært artigere å kjøre med. Kjekt å ha myke vegger i norge, så sporer det ikke så fælt.

 

Motormessig kunne en 250 hk med skikkelig respons være kjekt, noe mer enn det er vel egentlig bare waste. TRD er vel greia å satse på der primært.

Til Toyota skal visst de være overlegne på N/A.

 

Edit: Supra er jo grisedyrt da. :p

Sikler selv på en Series 6 RX-7 jeg, håper på å kjøpe en i August/September.

JDM of course.

Endret av Goophy
Lenke til kommentar
Kjekt å ha myke vegger i norge, så sporer det ikke så fælt.

 

Motormessig kunne en 250 hk med skikkelig respons være kjekt, noe mer enn det er vel egentlig bare waste. TRD er vel greia å satse på der primært.

Til Toyota skal visst de være overlegne på N/A.

Bilen sporer faktisk ikke sånn den er per i dag (hvis veien er _skikkelig_ dårlig så gjør den selvfølgelig det, men da sporer jo en bil med originale 65 profil også.

 

Skal du ha 250~ hk i en Celica må du opp til GT-Four med 3S-GTE Inline 4 på 2 liter og med turbo. Bilen kommer med 250-260 hk originalt alt etter om det er JDM eller Euro-spec. Bilen har også 4WD istedenfor FWD.

 

Trimming av 7A-FE er en veldig stor og krevende jobb, i alle fall om du velger å gå N/A. Det eneste bra forsøket på N/A trim av 7A-FE jeg vet om per i dag er fra 116 hk - 135 hk, og den jobben kostet vel rundt 25 000,-. Og da er det ikke regnet med avgifter til Toll og Avgiftsdepartementet.

 

Motoren gjør seg heller ikke noe særlig for turbo eller kompressor, så motormessig blir nok Celicaen som den er, fram til Supraen kommer i hus. Der er det litt enklere med sånne sprell :)

 

Tanabe kan være et godt valg for coilovers, men der har jeg som sagt ikke bestemt meg enda. Vi får se. Det snakkes en del godt om Ground Control også, men alle merker har jo sine fans, og motstandere.

 

 

EDIT: Supraen betaler jeg en plass mellom 300 000,- og 400 000,- for. Dette er for bil, avgifter og eventuelle ting som måtte skje på veien som småskader eller ombygging for å få den godkjent (lykter etc.).

Lenke til kommentar

Sant, det å velge deler er egentlig noe dritt.

Det finnes jo en million japanske firmaer som lager akkurat de samme delene, men alikevel er det de små forskjellene.

 

Nå har ikke jeg så altfor mye erfaring med Toyota, det eneste er vel en 86 jeg hadde for noen år siden, med den klassiske 4age-motoren. Kjøpte sånn ca. alt fra TRD til den og må si at det var skikkelig bra saker, tror det er veien og gå om du ikke skal ha så altfor uvanlige greier.

Er vel likegreit å ikke tukle så mye med motoren om den skal kjøres på veien, fort å bli litt tung på foten. :p

Lenke til kommentar
Nå har ikke jeg så altfor mye erfaring med Toyota, det eneste er vel en 86 jeg hadde for noen år siden, med den klassiske 4age-motoren.

Litt OT, men har du sett Initial D? En japansk anime som mer eller mindre har AE-86 som hovedperson. Andre biler som Lancer Evo 2, 3 og 4, Subaru WRX STi, Skyline GT-R 32, 33 og RX-7 FC og FD er også med. Selvfølgelig en hel bråte med andre biler, men enten har du sett det og vet hva jeg snakker om, eller så skjønner du ingenting uansett ;)

Lenke til kommentar
Jeg har alle episodene og lastet ned ep. 15 av 'stage four' som kom først idag med engelske subtekster.

Ja, altså. :)

Jeg sitter og ser Stage 2 her nå faktisk, for sikkert hundrede gang :) Jeg elsker japanske biler og anime, så hva er vel bedre enn begge deler på en gang?

 

Tilbake til Celicaen. Jeg gav bilen en skikkelig omgang med polish i går. Fem timer og en meget utslitt undertegnede senere og den skinner som gull ;) Det var verdt det. Tok bilen for en kjøretur, og en time senere (samt ca. to centimeter mindre spor i dekkene) så er bilen grov møkkete igjen ;) Fram med vann og svamp når jeg står opp i morgen.

 

Er en bekjent av meg her i byen som har bestilt seg en 98' Supra RZ TT med over 900 hk som han skal bruke til drag. Dukker vel opp om 1-2 måneder nå. Da skal jeg ta meg en tur og sjekke ut hvordan Supraen virkelig er. Gleder meg :) Vedkommende har allerede 4 stk Skyline GT-R V-spec biler også, med mer eller mindre spreke motorer. Ingen av bilene har skilter og skal brukes på veien, bare så det er sagt.

Lenke til kommentar

Polish gjør underverker for lakken ja, er nesten sykt hvor stor forskjell man kan se før og etterpå.

Synes egentlig det er verdt slitet jeg, bilen blir jo så pen og blank etterpå.

Du kan være glad du ikke har bil med RWD, da blir det fort veldig lite spor igjen etter en lystig kjøretur. :p

 

4 GT-R biler er vel litt i overkant mye, skulle ønske jeg også kunne ta meg råd til slik luksus. :wee:

Lenke til kommentar
4 GT-R biler er vel litt i overkant mye, skulle ønske jeg også kunne ta meg råd til slik luksus. :wee:

Når du kjøper biler direkte fra Japan og ikke betaler moms, toll og avgifter på dem, koster dem heller ikke så mye. Disse bilene skal jo aldri brukes på veien uansett. Men ja, hva han skal med mer enn en skjønner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Polish gjør underverker for lakken ja, er nesten sykt hvor stor forskjell man kan se før og etterpå.

Synes egentlig det er verdt slitet jeg, bilen blir jo så pen og blank etterpå.

Absolutt, polish gjør underverker. Men det trenger ikke å være så hardt arbeid, hvorfor ikke kjøpe litt dyrere polish enn det man får på bensinstasjonen, en slik polish som både kan ligge over lengre tid på lakken, og som man ikke behøver å gnikke inn. En polish som f.eks. Easyshine. Har god erfaring med nr 28.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Prøv med eibach senkesett, har det på min celica.

Er vel kun kortere fjærer det?

Eller med dempere?

 

Å bytte kun fjærene er fint lite gunstig da det belaster demperene mer enn de er laget for.

Da er det bedre å kjøpe kortere dempere med tilhørende fjærer. :)

Lenke til kommentar

hmm, supra etter et år til 300-400k, hvilken gen er det snakk om?

 

Både ground control og Tanabe har gode coil kit til bilen din, ville nok vurdert den oppgraderingen før du spytter 30k i styling til bilen(som heller burde vært brukt på tuning;) )

 

Men smaken er som baken, først krefter hvis du har tenkt at bilen skal se ut som om den går i 300 om du spør meg.

 

Stilig bil btw, første bilen din?

Lenke til kommentar
Prøv med eibach senkesett, har det på min celica.

Er vel kun kortere fjærer det?

Eller med dempere?

 

Å bytte kun fjærene er fint lite gunstig da det belaster demperene mer enn de er laget for.

Da er det bedre å kjøpe kortere dempere med tilhørende fjærer. :)

Sant det ja. Er nok de vanlige som står på min, var senket da jeg kjøpte den, blir vel koni dempere (gule).

 

Men dette er smak og behag, noen vil ha det til å se bra ut å friter i egenskapene til bilen.

Selv om mine er perfekt stilt med 17" så er den bedre på (stødigere på veien) med original dekkdimm.

Lenke til kommentar
hmm, supra etter et år til 300-400k, hvilken gen er det snakk om?

 

Både ground control og Tanabe har gode coil kit til bilen din, ville nok vurdert den oppgraderingen før du spytter 30k i styling til bilen(som heller burde vært brukt på tuning;) )

 

Men smaken er som baken, først krefter hvis du har tenkt at bilen skal se ut som om den går i 300 om du spør meg.

 

Stilig bil btw, første bilen din?

Celicaen er min andre bil. Supraen blir min tredje bil. Det er snakk om MK IV (fjerde og til nå siste generasjon). Blir vel en 2000 modell eller noe Supra tenker jeg. I alle fall ikke noe gamlere enn 98.

 

Jeg tjener per i dag litt over 300 000,- i året i grunnlønn. I tillegg til dekt Internett og telefon etc. En bil til 300 000,- er derfor ikke så fryktelig "umulig". Jeg har jo en bil fra før av som jeg selger også.

 

PS: Stylingen er ikke noe å tenke på mer, da jeg fikk telefon fra leverandøren i går. Dem sa at stylingen ikke kunne skaffes lenger, så jeg får tilbake pengene. De går rett på Supra-kontoen til så lenge.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...