borge3000 Skrevet 2. juli 2005 Del Skrevet 2. juli 2005 Antar at mange har ferie, men jeg håper på kommentarer på dette oppsettet: * Fortron/Source Strømforsyning Micro-ATX270W, 20pin * DIGN HV5 HTPC Case, Søv Aluminium, mATX/ATX, Display, (Uten Strømforsyning) * Fjernkontroll til Media Center 2005Engelsk, teletext * Intel Pentium 4 530J 3.0GHz SocketLGA775, 1MB, BOXED m/vifte * Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 512MBUnbuffered, Non-parity, 64Megx64, CL2.5 * Abit AS8, I865P, Socket-775, ATX, SATALAN, Dual-DDR, Raid, Firewire, AGP8X * NEC DVD recorder ND-3540A IDE Silver OEMDVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer) * Hauppauge! WinTV PVR500 MCE, 1pak OEMBulk * Sapphire Radeon 9600PRO Advantage 128MBAGP8X,ATI9600PRO,DVI-I,TV-Out,Full-Retai Jeg er ute etter et stille system som kan brukes som "videoopptager/spiller" for min CRT (ikke flatskjerm enda) og for musikk. Har plukket alt hos komplett: Handleliste og endte på litt over 9000 kroner. Er det noe som mangler her? Håper dere kommer med bra innspill Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 5. juli 2005 Del Skrevet 5. juli 2005 (endret) Lekkert kabinett, men dyrt når man tenker på hva man får. En ulempe er at det bare går strømforsyninger av m-ATX størrelse i det pga høyden, faktisk er mange m-ATX strømforsyninger også litt for store. Uneed (DIGN) har flere andre lekre kabinett som tar fullsize ATX strømforsyninger. Se link hos Komplett. Særlig modellen E4 HTPC ser interessant ut. Regner med at Komplett klarer å skaffe deg er selv om de ikke har det i prislista. Ellers har Vendur noen lekre kabinett. Vet det drar opp prisen - men hvorfor ikke vifteløs strømforsyning. Thermaltake har en på 350 W, og Silverstone en på 300 W (begge til ca 1250 kr). Yesico har noen enda større og enda dyrere. Har ikke sett noen vifteløse m-ATX strømforsyninger. Tror det er lurt å sikre seg nok på den fronten, selv om du ikke skal ha altfor mye i maskinen. Ellers synes jeg det var litt lite lufting i kabinettet. P4, blir fort varm, så god lufting blir viktig. Helst lufting som gir lite viftesus. Dersom du vil ha det stille, hvorfor ikke satse på Pentium-M. Som andre tråder viser yter den meget bra. Trekker også lite strøm. Laget faktisk er forslag til egen i dag - her finnes den.. Grafikkortet er viftløst. Men løsningen blir et noen tusen kr dyrere. Pentium-M klarer man godt å kjøle ute støy med orginal kjøler, med vifte på 50%. Endret 5. juli 2005 av Bolson Lenke til kommentar
slettet Skrevet 7. juli 2005 Del Skrevet 7. juli 2005 Har du ein filservar, eller moglegheit for å lagre filene dine på ei anna maskin? Isåfall hadde gjerne ein 2,5" sata-disk vært noko å ta med i vurderinga. Støyer mindre, mindre varmen (og desverre litt mindre ytelse).. Lenke til kommentar
kolbjorn Skrevet 8. juli 2005 Del Skrevet 8. juli 2005 Hei Borge, Du har jo listet opp masse snacks her, men jeg sliter litt med å følge logikken din. Ut fra listen din antar jeg følgende: o Den skal stå i stuen, siden du legger så mye penger ned i et lekkert kabinett. Da bør da være mest mulig stillegående. o Du skal ikke spille de heftigste 3D spillene. o Du skal ikke gjøre heftig sanntids bildeprosessering. PVR-kortet gjør jo MP2-enkodingen i hardware, og dekoding krever ikke så veldig mye. Så hva i all verden skal du med en 3GHz P4 ?? Den CPUen krever masse kjøling og slikt blir det viftestøy av med mindre man bruker en hel del tid og/eller penger på det. Er enig med Bolson i at du klare deg godt med en noe svakere CPU, som har 1/4 av strømforbruket til P4. Sjekk ut Pentium-M løsninger eller den nye 25-watts AMD Turion. Jeg sikler også etter DIGN-kabinettet, men la merke til at vendur.no har samme boksen, til langt lavere pris. Rigtiknok i svart-eloksert utgave, men det er noe som skurrer med Komplett's pris. -K Lenke til kommentar
slettet Skrevet 8. juli 2005 Del Skrevet 8. juli 2005 Er ikkje P4 2.8GHz anbefalt om ein skal forstørre (eller kva ein gjer) bildet til HDTV? Meinar eg har lese noko om at minimum anbefalte CPU for HDTV er 2.8GHz.. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 9. juli 2005 Del Skrevet 9. juli 2005 Er ikkje P4 2.8GHz anbefalt om ein skal forstørre (eller kva ein gjer) bildet til HDTV? Meinar eg har lese noko om at minimum anbefalte CPU for HDTV er 2.8GHz.. En pentium-m på 1,86 yter like godt eller bedre enn P4 2,8. Et minus med pentium-m er at den ikke har HT, noe som kan ha betydning i etterprossering. Lenke til kommentar
Margarus Skrevet 9. juli 2005 Del Skrevet 9. juli 2005 9600pro advantage kortet bråker ikke så lite det heller. nå har jeg ett vannkjølt 9600pro samme kort som du, den lille vifta som er på det orginalt bråker en del, ville gott for ett billigere skjermkort som er vifteløst! , som jeg forsto så skal ikke pcen spilles på ? , selv di billigste vifteløse kortene klarer å levere god film oppleve fks Lenke til kommentar
kolbjorn Skrevet 9. juli 2005 Del Skrevet 9. juli 2005 Er ikkje P4 2.8GHz anbefalt om ein skal forstørre (eller kva ein gjer) bildet til HDTV? Meinar eg har lese noko om at minimum anbefalte CPU for HDTV er 2.8GHz.. En pentium-m på 1,86 yter like godt eller bedre enn P4 2,8. Et minus med pentium-m er at den ikke har HT, noe som kan ha betydning i etterprossering. Pentium-M har heller ikke SSE3 (i motsetning til Turion). Mener å ha sett målinger på¨at det kan gi utslag på enkelte HTPC-relaterte programmer. rmedaas har rett i at HDTV krever mye CPU-kraft, men når den dagen kommer at vi kan motta HDTV sendinger her på berget, vil den nødvendige CPU-kraften sannsynligvis ha blitt mye billigere enn hva den er nå, så det kan jo være verdt å vurdere om man skal nøye seg med å kjøpe det som er godt nok til dagens bruk, og heller oppgradere senere. Som alltid, Google er din venn. Her er noen jeg fant: PVR-XXX info HTPC news forum HTPC how-to Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå