Griffin Skrevet 2. juli 2005 Del Skrevet 2. juli 2005 (endret) Heisann... Nå er ståa en gang slik at dama kjøpte Battlefield2 ( ) til meg som en overraskelse... og jeg har ikke maskin som kan kjøre det spillet... Fikk så dårlig samvittighet for at jeg ikke kan benytte gaven fra henne og det er ikke pent å bytte gaver... Tenker derfor på å bygge meg en ny pc... Har bygget noen pc'er før, men det er en stund siden sist gang...mye nytt og gresk på markedet... AGP er ute, PCI-e er inne, SLI er kult og sånn... Har lest litt og oppdatert meg litt og på bakgrunn av dette så har jeg satt sammen en pc på komplett.no... Har skjerm og høytalere, så dette trenger jeg ikke... Ny tastatur og mus er et must... Maskinen skal benyttes til spilling, internett, musikk...tja...the usual... Her er handlelisten fra komplett: http://www.komplett.no/k/shoplist.asp?mode...38-70420242264D Prisen jeg har oppnådd er nogenlunde ønskelig nivå, men litt opp eller ned gjør ikkeno... Kommentarer til oppsettet, tips til endringer tas imot med takk og bukk... Endret 2. juli 2005 av Griffin Lenke til kommentar
Moltrez Skrevet 2. juli 2005 Del Skrevet 2. juli 2005 Så greit ut. MEN. Det er alltid et men Jeg har ville byttet ut den valgte dvd-brenneren med denne, og så har jeg ville byttet ut IDE harddisken med denne versjonen heller. Den har S-ATAII, og det har også hovedkortet ditt. S-ATA er kjappere (i teorien), og har mindre kabler. Ville også slengt med noen stillegående 80mm vifter, holder vel igrunn med 2 stk (En foran, og en bak). Har heller ikke ville kjøpt en DVD-spiller, da har jeg heller kjøpt en ekstra DVD-brenner. En DVD-spiller, er i mine øyne bortkastet, siden du kan få en DVD-brenner for omtrent samme pris. Lenke til kommentar
Griffin Skrevet 2. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2005 (endret) Så på den harddisken også, men den jeg valgte hadde en produktanmeldelse som sa den var ganske stille... Hvordan er den harddisken du valgte på lyd? Enig i at den dvd-spilleren var litt...hmm...spare der mann kan-triks, og du har jo for såvidt rett...men har heller ingen bruk for to DVD-brennere...kanskje bare kutte ut DVD-spilleren og gå for ditt valg av DVD-brenner f.eks.? Vifter kan kanskje være greit ja...tenkte for såvidt på det, men gikk litt i glemmeboka... Endret 2. juli 2005 av Griffin Lenke til kommentar
TommyGun77 Skrevet 2. juli 2005 Del Skrevet 2. juli 2005 Du har vel heller ikke bruk for det hovedkortet med sli siden du skal ha et ati kort? Lenke til kommentar
Moltrez Skrevet 2. juli 2005 Del Skrevet 2. juli 2005 Akkurat samme støynivå vil jeg tro, siden det er identisk harddisk som IDE versjonen, bare grensesnittet som er annerledes. (S-ATA/IDE) Jeg har selv 200GB versjonen av Samsung (S-ATA), og den er stillegående. Hører den ikke jeg iallefall. Er vel samme støynivå/hastighet osv på 250GB's versjonen. Alle Samsung sine Spinpoint harddisker har lavt støynivå, etter det jeg har hørt og lest. Jeg har 2 DVD-brennere, men jeg bruker kun 1 av de. Har aldri fått bruk for 2 DVD-rom/brennere. Når jeg tar backup av DVD'er, så er de som regel større enn en vanlig DVD plate, derfor kan jeg ikke kopiere platen. Like greit å legge de inn på harddisken, og så brenne ut. Tar ikke lange stunden uansett. Men det spørs jo litt på hva du skal bruke DVD leserne til da. Hvis du ikke har kabler osv, så må du huske å kjøpe det også Lenke til kommentar
fflex Skrevet 2. juli 2005 Del Skrevet 2. juli 2005 Hvorfor ikke gå for mx518? Det er en nyere og "oppgradert" versjon av mx510. Lenke til kommentar
Griffin Skrevet 3. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2005 Du har vel heller ikke bruk for det hovedkortet med sli siden du skal ha et ati kort? Så det kortet jeg har funnet fram støtter ikke SLI? Noen tips om et tilsvarende som støtter dette da? Lenke til kommentar
fflex Skrevet 3. juli 2005 Del Skrevet 3. juli 2005 Det kortet du har funnet støtter SLI, men et x800XL støtter ikke SLI. Denne teknologien er forbeholdt Nvidia. Lenke til kommentar
Griffin Skrevet 3. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2005 Fant meg et litt annet oppsett da... http://www.komplett.no/k/shoplist.asp?mode...D4-FC70C5DB057A Her har jeg droppa skjerm, da jeg egentlig har dette og kan vente en stund med det...lagt til et litt fetere/dyrere skjermkort som det kanskje kan være litt mer fristende å kjøpe til den andre PC-e-slotten senere... Tror dette skulle passe sammen og skjermkortet bør da støtte SLI.... Det jeg derimot er litt mer i tvil om er hvorvidt jeg får plass til CPU-kjøleren til dette kabinettet? Et lite spørsmål om SLI...bare for å se om jeg har skjønt dette korrekt...har lest litt om det og etter hva jeg har skjønt, så et 256MB skjermkort+256MB skjermkort=256MB? Noen vil sikkert påstå at jeg bør bare glemme/droppe Floppy-disken også, men jeg er nå en gang såpass gammeldags at jeg synes liksom det hører med...noen ganger så har jeg faktisk bruk for en slik også...dog sjelden... Lenke til kommentar
fflex Skrevet 3. juli 2005 Del Skrevet 3. juli 2005 (endret) Ville bare nevne en ting til, jeg ville faktisk gått for en annen strømforsyning enn den du har valgt deg ut. f.eks denne eller dennne Dette er veldig bra strømforsyninger, bare litt dyrere enn den du har valgt deg ut. "At half load and low load, the NorthQ power supply had no problem keeping voltage within specifications. Things looked a bit different though at high load, where it shut down just short of the maximum: it cannot deliver the 400 watts promised". Hentet fra en test fra TomsHardware, akkurat den PSU'en du har satt opp. Endret 3. juli 2005 av fflex Lenke til kommentar
Griffin Skrevet 3. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2005 Har tenkt litt mer på strømforsyning og tenkte kanskje mer på denne jeg da: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=MIST500BHE12 Den bør jo ha så det holder... Så tenkte jeg på Asus A8N SLI Premium http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=310299 Hvordan er SATA et eller annet støtten for dette...ikke minst i forhold til denne harddisken: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=307913 Og vil jeg få plass til denne cpu-kjøleren http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=ARCOLCOF64 inn i dette kabinettet http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=BZCA868BB ...eller vil det krasje med strømforsyningen eller noe annet? Lenke til kommentar
Griffin Skrevet 28. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2005 (endret) Skal vi se... begynte litt fra skrætsj igjen og satte samme en pc på Hardware's prisguide (genial ting forresten)... Min ønskeliste Så må jeg jo bare spørre...da det er bedre å drite seg litt ut her inne mens pengene fortsatt er i behold... Er dette den beste rammen jeg kan få for penga når jeg kjører 64-bit prosessor og 7800GTX? Også med tanke på at når det blir oppgradering av RAM, så vil jeg gjerne ha samme type så jeg slipper å kaste de som står i. Gamle skjermer av typen som tar opp plass trenger vel en VGA-kontakt...eller er jeg på bærtur? I tilfelle jeg har rett så ferdigstiller jeg spørsmålet med at det jeg da trenger for å kople dette skjermkortet til en gammel skjerm er nettopp en DVI-VGA adapter som det står i produktinfo'en hos komplett..?? En evt. flatskjerm skal benyttes på den gamle pc'en som da ikke trenger så stor flate og ikke så bra "flyt" i bildet... Vil strømforsyningen holde? Så viktigs av alt... har jeg valgt noen feil deler til dette puslespillet? Litt mer generelt dette spørsmålet, men det jeg mener er om PSU har alt jeg trenger (effekt og utganger) som jeg trenger, om HD er kompatible med HK osv...?? Håper på masse svar på dette her... Liten edit: Hitatchi-harddisken som jeg har valgt...hvordan er den på støy? Noen som vet. Samsung sin Spinpoint skal vistnok være bra, men jeg har ikke funnet noe om Hitatchi'en... Siste edit: Jeg har ingen intensjoner om noen gang å overklokke...kall meg feig, men sånn er det. Kan jeg likesågodt kjøpe noen rimeligere som f.eks. de fra Geil? Endret 28. juli 2005 av Griffin Lenke til kommentar
fflex Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 jeg kommer ikke inn på handlelisten din.... Lenke til kommentar
xarr Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 ikke jeg heller, tror du må tillate andre å få lovt å se på den ^^ Lenke til kommentar
Griffin Skrevet 28. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2005 (endret) Hmm...nå kommer ikke jeg inn på den heller.. Virker som om noen har kapra den...den vises ikke under mine handlevogner heller i prisguiden... Skal se om jeg får oppretta en ny. Tror jeg husker hva jeg har valgt... Her er den igjen: Min ønskeliste Og her er linken til Ram'en fra Geil Har retta opp linken i forrige innlegg også. Endret 28. juli 2005 av Griffin Lenke til kommentar
fflex Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 (endret) Ville helt klart gått for Ocz rammen til det oppsettet. Jeg synes rett og slett oppsettet ditt er helt nydelig, ville kanskje lagt litt mer penger i skjermen men.... Sjekk ut skjermer fra f.eks Nec og BenQ..... Endret 28. juli 2005 av fflex Lenke til kommentar
Griffin Skrevet 28. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2005 Ville helt klart gått for Ocz rammen til det oppsettet. Jeg synes rett og slett oppsettet ditt er helt nydelig, ville kanskje lagt litt mer penger i skjermen men.... Sjekk ut skjermer fra f.eks Nec og BenQ..... Når det gjelder Hitatchi-harddisken på 80G, så er det mulig jeg bare dropper den og kjøper en 250HD senere en gang når behovet melder seg... Var bare tanken å bruke denne til OS'partisjon og ren musikk-partisjon...å da holder 80GB utrolig langt. 20GB til Windows XP og 60GB til MP3...holder noen år for meg det. Når det gjelder skjermen, så er det to ting som gjelder. Pris og at den ikke ser helt for jæ**** ut. Denne var rimeligste på 17". Den skal som sagt brukes på den gamle pc'en som igjen kun skal brukes som musikk-studio...så da trenger jeg ikke stor oppløsning eller noen gode grafikk-egenskaper. Ingen LCD-skjerm som slår gode gamle CRT ennå...med mindre du vil ut med veldig plenty cash. Så det blir å bruke min gode gamle 19" CRT-skjerm på nymaskina...siden den skal brukes til spilling, film og det som bedre er... Så da stoler jeg på det du sier om helt klart å gå for OCZ-rammen... Men fortsatt gjenstår noen grunnleggende spørsmål: Strømforsyningen holder mål...eller? Har alt jeg trenger av kontakter til harddisker, DVD-brenner, hovedkort, m.m.? CPU-kjøleren får plass? Vifta vil ikke kræsje i strømforsyning, skjermkort, kabinett-dør eller noe? DVI/VGA-adapterene som følger med skjermkortet er nettopp det jeg trenger for å kople skjermkortet til min gamle CRT-skjerm? Lenke til kommentar
fflex Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 Snekker'n kjører et oppsett med 7800GTX med Mist 500W, han har et til på vei og jeg tror den skal takle det også. Oppsettet ditt blir ikke så utrolig strømkrevende, så det skal holde i massevis med den PSUen. Alt av kabler som du trenger skal følge med hovedkortet og de ulike komponentene. Har skjermkortet bare DVI utganger, så er det ikke noe prob selvfølgelig å bruke en adapter. Ville vurdert en Raptor som systemdisk, ellers synes jeg det ser helt knall ut.... Om cpuviften passer kan jeg ikkke svare 100% sikkert på, men sjekk infoen på hjemmsiden til viften...pleier å stå hvilke HK som er inkompatible. Lenke til kommentar
Griffin Skrevet 1. august 2005 Forfatter Del Skrevet 1. august 2005 (endret) Da var endelig avgjørelse tatt...delene er bestilt og kontoen er noe lettere... Valgte å kjøpe hos fem forskjellige leverandører, med tanke på utvalg, pris, lagerhold og frakt...tror jeg kom fram til noe bra til slutt... Hos Komplett kjøpte jeg: Kabinett: Apluscase Qubic Sort. Ytterligere informasjon finner dere HER Skjermkort: Gainward GeForce 7800GTX. Ytterligere informasjon finner dere HER. Obs...det var på ukens tilbud. Diskettstasjon: Sony Diskettstasjon 3,5"..jeg synes nå det er greit å ha... Ytterligere informasjon finner dere HER Hos Netshop kjøpte jeg: CPU: AMD Athlon 64 3500+ 2.2 GHz BOXED Ytterligere informasjon finner dere HER Hovedkort: Asus A8N-SLI Premium Ytterligere informasjon finner dere HER DVD-brenner: Pioneer DVD-Brenner Ytterligere informasjon finner dere HER OS: Windows XP Pro, engelsk OEM Ytterligere informasjon finner dere HER RAM: OCZ 2048MB Dual Channel Platinum Edition PC-3200 Ytterligere informasjon finner dere HER Hos Microplex kjøpte jeg: PSU: MIST, 500W, 20/24 pins, S-ATA Ytterligere informasjon finner dere HER Hos PC Utstyr kjøpte jeg: Harddisk: Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2 8MB 7200RPM NCQ Ytterligere informasjon finner dere HER CPU-vifte: Arctic Cooling Freezer 64 CPU-Kjøler Socket 754/939/940 Ytterligere informasjon finner dere HER Hos Mpx kjøpte jeg: Tastatur: Logitech Media Keyboard Ytterligere informasjon finner dere HER Mus: Logitech MX518 Optical Gaming Mouse Ytterligere informasjon finner dere HER Kjølepasta: Arctic Silver 5 – Kjølepasta Ytterligere informasjon finner dere HER Dette er på ingen måte copyrighta...så bare kopier hvis dere ønsker... Kommenter om dere vil... Prisen ligger på rundt 16.000,- inkl. frakt om dere ønsker å vite dette. Gleder meg til å se grafikken jeg klarer å presse ut av Medal of Honor nå... hmmm...kanskje ikke så veldig bra der da men... Endret 1. august 2005 av Griffin Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 1. august 2005 Del Skrevet 1. august 2005 Denne tråden har dårlig emnefelt og er dessuten "ferdig". ##Stenges for dårlig bruk av emnefelt## Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg