Demogorgon Skrevet 26. juli 2005 Del Skrevet 26. juli 2005 fanken, er uten nett i noen dager så er du jo nesten ferdig!! nu vel.. hvis du har lyst, send med en test blokk, så jeg har noe å lage topp etter... har forresten også mulighet på kobberet, skal bestille meg en del alu fra norsk stål innen uka til forsterkerchassi bygging, så da kan jeg ta med litt kobberskinner også.. -Marius Lenke til kommentar
Epstein Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 Sommer, tid for private prosjekter på skolen verksted Ettersom jeg har tilgang på cnc-fres og annet "snacks" i hele sommer, hadde jeg tenkt å lage min første vannblokk. Etter en god del bra tips fra vår alles Skrue, har jeg kommet frem til følgende forslag: Hele herligheten... 3mm "dyse" for tilførsel. 6 stk 4mm skruer for å feste plexi'n til blokka. 5mm socket939 fester. "Cutaway", annethvert "hull" er 0.5mm ned i bunnen for ekstra turbulens. Dybden i blokka er 4mm (4.5mm), bunnen er 2mm. ~3700 mm^2 kontaktflate mellom kobber og vann. 70x50mm blokk. Noen som har noen forslag til forbedringer, så tas de gjerne imot. Har ikke fått tak i no dugelig kobber enda, så jeg har ikke begynt å maskinere no enda, hastverk er lastverk Må få tak i en gjengetapp for nipplene også... -gaardern Hei. Denne blokken så veldig bra ut. Har du også tegnet denne selv? Driver også en del med CNC- VCM. Har du CAD tegningen til vannblokken, DVG,DXF? Lenke til kommentar
Epstein Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 Sommer, tid for private prosjekter på skolen verksted Ettersom jeg har tilgang på cnc-fres og annet "snacks" i hele sommer, hadde jeg tenkt å lage min første vannblokk. Etter en god del bra tips fra vår alles Skrue, har jeg kommet frem til følgende forslag: Hele herligheten... 3mm "dyse" for tilførsel. 6 stk 4mm skruer for å feste plexi'n til blokka. 5mm socket939 fester. "Cutaway", annethvert "hull" er 0.5mm ned i bunnen for ekstra turbulens. Dybden i blokka er 4mm (4.5mm), bunnen er 2mm. ~3700 mm^2 kontaktflate mellom kobber og vann. 70x50mm blokk. Noen som har noen forslag til forbedringer, så tas de gjerne imot. Har ikke fått tak i no dugelig kobber enda, så jeg har ikke begynt å maskinere no enda, hastverk er lastverk Må få tak i en gjengetapp for nipplene også... -gaardern Hei. Denne blokken så veldig bra ut. Har du også tegnet denne selv? Driver også en del med CNC- VCM. Har du CAD tegningen til vannblokken, DVG,DXF? Hei igjen Er ikke kobber ganske seigt å frese i? Er ikke aluminium nesten like bra? Vet ikke. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 (endret) Kobber er et "helvete" å maskinere, og krever topp verktøy og god smøring under prosessen! Alu er definitivt mer tilgivende, og mye lettere å bearbeide. Btw; Lenge siden siste update her nå, gaardern? Endret 3. august 2005 av Skrue Lenke til kommentar
Epstein Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 Hei gaardern Hva slags CNC fres bruker du, FANUC,Mazatrol, eller hva? Hvis du har FANUC OM styring og har noen nye prosjekter på gang, kan du sende en skisse. Har tilgang til og kan bruke fuldt ut EdgeCam 9.5, så det er ikke noe problem. Lenke til kommentar
Epstein Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 Kobber er et "helvete" å maskinere, og krever topp verktøy og god smøring under prosessen!Alu er definitivt mer tilgivende, og mye lettere å bearbeide. Btw; Lenge siden siste update her nå, gaardern? Hallo Skrue Enig. Det finnes mange typer aluminium også som er meget vanskelig å bedarbeide. Kobber leder jo litt bedre både strøm og varme, men jeg tror aluminium gjør jobben som CPU vann-kjøler. Lenke til kommentar
Marius_EV Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 (endret) Ser du er ny på forumet og kan derfor gledelig informere deg om en flott funksjon på dette forumet, nemlig knappen. Endret 3. august 2005 av Marius_EV Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 Enig. Det finnes mange typer aluminium også som er meget vanskelig å bedarbeide. Kobber leder jo litt bedre både strøm og varme, men jeg tror aluminium gjør jobben som CPU vann-kjøler. Jo, sant nok, i og for seg. Men sammenliknet med kobber, så blir jo tilogmed T6-alu enkel å bearbeide. Det er i alle fall hva jeg har erfart. Kobber er nok håret bedre i vannblokksammenheng, men forskjellen er ikke større enn at en god alu-blokk danker ut en "uheldig" laget kobberblokk. Lenke til kommentar
Epstein Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 Enig. Det finnes mange typer aluminium også som er meget vanskelig å bedarbeide. Kobber leder jo litt bedre både strøm og varme, men jeg tror aluminium gjør jobben som CPU vann-kjøler. Jo, sant nok, i og for seg. Men sammenliknet med kobber, så blir jo tilogmed T6-alu enkel å bearbeide. Det er i alle fall hva jeg har erfart. Kobber er nok håret bedre i vannblokksammenheng, men forskjellen er ikke større enn at en god alu-blokk danker ut en "uheldig" laget kobberblokk. Vi produserer alle grensemerkene som står rundt i de norske skoger og på fjellet, i aluminium. Dette har jeg egentlig litt lite greie på, fordi det er ikke jeg som lager dem. Driver bare og tegner DAP og med CNC. Lenke til kommentar
frakk2000 Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 Merkelig at ingen har prøvd seg på nipler som går på skrått inn mot kjernen? Dvs 45° ned og 45° ut igjen, burde kanskje øke flowen litt? Eller er det bedre med direkte vann ned på kjernen? oO Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 Alle de variantene du nevner har vært forsøkt, med mer eller mindre hell. Ellers tror jeg strengt tatt at det ikke er særlig mye å vinne mht flow med 45° inn / ut, men jeg forstår tanken din. Flow får man allikevel nok av, gjennom valg av pumpe. Lenke til kommentar
Epstein Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 Hvilken vinkel på ditt og datt har ingen betydning. Størelsen på kontaktflaten og hvor mye vann som kommer igjennom har alt og si. Skal man ha minus grader på klokken, forsøk http://www.cooling-masters.com/articles-10-0.html Lenke til kommentar
Hardfredd Skrevet 7. august 2005 Del Skrevet 7. august 2005 Ossen går det med prosjektet? Blitt noe kobber blokk enda? Lenke til kommentar
galskab Skrevet 7. august 2005 Del Skrevet 7. august 2005 konge blokk men når skal du prøve på kobber? ah btw hardfredd du har akkurat 800 innlegg nuh Lenke til kommentar
gaardern Skrevet 9. august 2005 Forfatter Del Skrevet 9. august 2005 Okei, lenge siden siste update. Driver å flytter til ny leilighet med alt det som hører til med oppussing og diverse, så har ikke skjedd så mye siden sist. Håper å bli ferdig så fort som mulig etter skole-start. Epstein: Jeg har tegna det selv i SolidWorks. Har ikke DVG eller DXF, men mulig jeg kan ta SW-tegningene inn i autcad ellerno, å konvertere dem. Solidworks kan åpne både DGV og DXF, men har ikke muligheten til å lage den typen. Fresen er forøvrig en liten Boxford-benk, liten og nett, men den fungerer. (Skal sies at jeg må skrive inn g-kodene selv, tungvindt, men i sommer er det eneste alternativ ) Jeg skal se om jeg får fiksa no tegninger jeg kan sende deg, har ikke drivi så mye med Edgecam eller andre program selv, så hadde vært morsomt å se hvordan en "ordentlig" fres fikser det, verktøyene vi har tilgjengelig kunne vært av bedre kvalitet Kansje vi skal lage en G4/STORM-klone sammen, jeg tegner du freser? Kan snakkes om dette siden, sender en pm jeg. -gaardern Lenke til kommentar
Crinos Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 Targa_PC er inne på bøyeradien for "O"-ringen. Det bør egentlig gå helt greit om du benytter eksisterende radius, jeg ser egentlig ikke noe problem med det.Det vil imidlertid være en stor fordel om du får tak i en passende ring først, og freser sporet etterpå. En "O"-ring i nitrilgummi er ikke så lett å "sloss" med om dette ikke stemmer helt. Få du i stedet tak i en silikonring så er den litt enklere å tilpasse, ved at den er mykere i konsistensen. Av samme grunn er heller ikke dybden for "O"-ringsporet like kritisk som for en ring i nitrilgummi. Kanskje sent å quote dette, men here goes anyway. Hvordan er det å bruke noe alla "pakning på tube". Jeg har brutk dette mye i motor sammenheng og det fungerer knall bra!. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 Pakning på tube kan fungere helt greit. Silikon er jo et eksempel på det! Det man imidlertid må passe på, er at man har en viss tetningsflate mellom vannkammer og f.eks nærmeste skruehull. Er avstanden mindre enn 2-3mm, så bør man i alle fall være ekstra oppmerksom på eventuelle lekkasjer. Har man mindre avstand enn det som er antydet her, så bør man i stedet gå for en "O"-ringstetning for å være på den sikre siden. Lenke til kommentar
Demogorgon Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 vet hvordan du har det gaarder'n, flytter ut av redet selv om dagen. det er vanskelig å kombinere det med hobbyer og trening. du får komme tilbake til meg på forslaget mitt når ting roer seg litt for deg. -Marius Lenke til kommentar
Blårens Skrevet 2. september 2005 Del Skrevet 2. september 2005 *henge meg på tråden* Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå