Vågebu Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 (endret) Snakket med en kar som hadde kjøpt 2 CNC-freser, 30k for hver brukt. Men de virket ikke når han fikk dem, men han skulle fikse den ene, og ha den andre som delefres. Ny hadde en sånn kostet 800k. Kjøp brukt, og du kan få en ganske billig. Han hadde et ganske stort mekanisk verksted. Han kjøper brukt, og lager det han kan. Endret 19. juli 2005 av Vågebu Lenke til kommentar
Margarus Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 nå er vell ikke akkurat cnc fres man monterer ute i hobby boden eller nede i mekke kjellerne =) men men... hadde vert veldig kjekt å hatt tilgang til en fres. gjerne vanlig manuel fres også kan vertfall kjøre mye oppgaver den også..tar bare lit mer tid Lenke til kommentar
the animal Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 å vel nesten si meg MEGET imponert men hvorfor stål børste den. hvorfor ikke polere den blank som F gleder meg til å se noen resultater Lenke til kommentar
Hardfredd Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 (endret) B-E-A-U-T-I-F-U-L Endret 20. juli 2005 av Hardfredd Lenke til kommentar
ovinn Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 Detta blir bare NICE!! Keep up the good work!! Lenke til kommentar
John-Arne Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 Snakket med en kar som hadde kjøpt 2 CNC-freser, 30k for hver brukt. Men de virket ikke når han fikk dem, men han skulle fikse den ene, og ha den andre som delefres. Ny hadde en sånn kostet 800k. Kjøp brukt, og du kan få en ganske billig. Han hadde et ganske stort mekanisk verksted. Han kjøper brukt, og lager det han kan. Heisann! Jeg driver å reparerer CNC maskiner.. freser, dreibenker og sager. Du kan sikkert få kjøpt brukte som ikke virker til 30k men må da regne med å koste på de 100-150k for å få de til å gå. Bare ett styrekort til en akse koster 20-40 lapper Jeg lager også endel Køståm deler til folk men det koster som regel ganske mye mer i forhold til å kjøpe ferdig. Timepris i en fres ligger på rundt 800,- og så kommer tegning og programmering i tillegg. Lenke til kommentar
Marius_EV Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 Om dere vil se hva en cnc-fres kan lage bør dere ta en titt her: http://forums.bit-tech.net/showthread.php?t=76374 Lenke til kommentar
John-Arne Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 Her er en tråd jeg lagde på bilforumet som viser litt: Køståm billet deler Det ligger også noen filmsnutter der. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 Heeelt rått! Det hadde vært morsomt å hatt noe slikt maskineri til disposisjon! Lenke til kommentar
alexern Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 feeet, vi hadde en sånn maskin på skolen, men vi fikk ikke lov til å lage no fancey ting. vi lagde bønder til et sjakk brett Lenke til kommentar
the animal Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 trenger jo faen ikke noe CNC for å lage kule ting. jeg klarer meg lenge med min kjære Lenke til kommentar
Marius_EV Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 Selvfølgelig trenger man ikke en CNC for å lage kule ting, da hadde jo worklog-kategorien vært ganske tragisk.^^ Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 Man kommer jo langt med en overfres også ja, men CNC er og blir kongen! Men det maskineriet er vel ikke ditt, animal? Lenke til kommentar
the animal Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 (endret) Man kommer jo langt med en overfres også ja, men CNC er og blir kongen! Men det maskineriet er vel ikke ditt, animal? nei men det er min på jobben min men skal kjøpe meg en fres jeg kan ha hjemme. kansje en kombi fres\dreiibenk. angerer på at jeg ikke gikk på Tinius Olsens som mekanikker hele vegen for de har CNC som fag der oppe( eller nede for dere som bor over kongsberg) Endret 21. juli 2005 av the animal Lenke til kommentar
gaardern Skrevet 21. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2005 Har vel snart finni ut hva slags design som er best og mest gunstig med tanke på maskinering, testa enda en blokk i aluminium i dag, med følgende resultat: Ribbene er ~0.5mm på det tynneste, bunnen er også 0.5mm tykk. Ble en del grader i bunnen der, men skal fikse det ved å la fresen gå litt annerledes. Ble litt stygg finish da jeg pussa bort gradene som var der. -gaardern Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 Nååå begynner det virkelig å ta form her! Skal jeg våge meg på et bittelite forslag til forbedring, så skulle kanskje "trekanten" ved utløpet vært redusert litt? Men strengt tatt tror jeg ikke det spiller så stor rolle. Tanken bak var bare å redusere vannvolumet i blokka litt, men det funker sikkert bra som det er også. Hvor høye er ribbene? 3mm? Lenke til kommentar
gaardern Skrevet 21. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2005 Skrue: Egentlig er det en 10mm radie i den enden, men det ble no feil med fresinga. Men du mener at den enden på trekanten skulle vært nærmere ribbene? Altså, minst mulig avstand mellom inntak og utløp? Ribbene er 4.5mm, men jeg tar hintet Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 Ja mindre, ideelt sett. Men tror ikke det spiller voldsomt stor rolle. Imorra freser du nok ned høyden til 3mm tipper jeg! Lenke til kommentar
ovinn Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 Gleder meg til sluttresultatet Kutgw -Dj Ovin- Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 åå... kom igjen da... det er neste dag nå... vil se resultatet (helst i sølv) og forresten, de "testene" du har laget i aluminium, de kan du sende til meg...! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå