Gå til innhold

CNC Vannblokk mkI [FERDIG MED DESIGN/TEST]

Anbefalte innlegg

Takk for inspill, har forandre kjernen til 20x20mm det gir 2.5mm mere å gå på rundt hele i forhold til orginal tegning. Har også gjort dysa litt kortere, slik at vannet tilføres kun mellom ribbene, ikke rett ut på sidene...

Endret av gaardern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sende og sende fru blom :p

Etter å ha tegnet, må man bruke et program, f.eks mastercam der man åpner cad-modellen og legger på baner og setter opp verktøy og liknende. (VELDIG kort forklart) På en så enkel del som det jeg skal lage, kommer jeg til å programere kodene inn på cnc-fresen selv, ikke gå veien om mastercam. Men på mer kompliserte biter er mastercam et must. Men cnc-fresing er langt fra å høyreklikke på 3d-tegninga og "send to -> cnc" og vips :p

Lenke til kommentar

Må revidere tegningene litt, etter å ha testkjørt litt i dag fant jeg et par ting som måtte endres på. Sliter også litt med å få til dysa, ettersom gjengetappen må gå tvers igjennom plexien, hvor viktig er det med dyse? Kan den sløyfes? Kan jo forsåvidt først gjenge opp, og frese en utsparring som jeg limer inn en plate med dyse i...hvis det virkelig er nødvendig... Får fordelt vannet over alle ribbene uten dyse og... Kommer også til å droppe pakningen og gå for silikon eller liknende.

Lenke til kommentar

gaardern' jeg vil fåreslå en alianse: jeg skal ordne toppen, og du ordner bånn. trenger en ny vannblokk nå som jeg migrerer til S939.

jeg har laga et par blokker før, men har ikke lenger tilgang på fres.

jeg har derimot gjengetapper og nipler tilgjengelig(!).

si i fra hvis det høres greit ut

vi kan jo kjøre en worklogg i stereo :green:

-Marius

edit: tihi, vært medlem lenger en deg :tease:

Endret av Demogorgon
Lenke til kommentar

En liten update. Det har gått litt trått i det siste, litt for fint vær :p

Dette er bare en TEST-fresing, sluttresultatet kommer ikke til å være så sluskete i fresebanene og finishen. Har brukt aluminium her, da jeg har stor tilgang på det :)

testcnc.jpg

Problemet som noen kansje ser er gradene som oppstod der tykkelse på gods går mot 0, altså der 2 "hull" møtes. (Ribbene er lagd ved å overlappe 2mm hull med offsets) Har lagd en alternativ løsning, som bruker sikksakk-ribber. Ved å gjøre det kan hele ribbe-lengden freses uten at det oppstår grader. Planen er da først å frese sporene, deretter å frese 0.5mm forsenkinger som bildet viser for å øke turbulensen. Tar gjerne imot tips og forslag fortsatt :)

blokk1rev2iso.jpg

blokk1rev2top.jpg

Får ikke frest no mere før til helga, men satser på å få gjort en del da, kansje... Tykkelsen på bunnen er forresten nede i 1mm, og 0.5mm der det er forsenkinger.

-gaardern

Lenke til kommentar

Testkjørte en blokk til i aluminium, for å teste ut litt. Litt dårlig finish på grunn av litt hard bruk av stålbørste :p Brukte også litt lite kjøleveske, så det "kladda" litt, menmen. Her er iallefall 2 bilder av den sist reviderte blokka.

test2a.jpg

test2b.jpg

Litt finpuss på tegninger så er jeg der :p

-gaardern

Lenke til kommentar
Fytti Katta så pent! Det kommer til å bli helt toppers!

Hvilket vannkjølingssett har du?

Takker :blush:

Har ikke vannkjøling, enda :) Lommeboka er slank, så når blokka er ferdig håper jeg at noen kan teste den for meg, har en som har sagt seg vilig til å teste, hei Skrue :) , så vi får se.

-gaardern

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...