gaardern Skrevet 2. juli 2005 Del Skrevet 2. juli 2005 (endret) Sommer, tid for private prosjekter på skolen verksted Ettersom jeg har tilgang på cnc-fres og annet "snacks" i hele sommer, hadde jeg tenkt å lage min første vannblokk. Etter en god del bra tips fra vår alles Skrue, har jeg kommet frem til følgende forslag: Hele herligheten... 3mm "dyse" for tilførsel. 6 stk 4mm skruer for å feste plexi'n til blokka. 5mm socket939 fester. "Cutaway", annethvert "hull" er 0.5mm ned i bunnen for ekstra turbulens. Dybden i blokka er 4mm (4.5mm), bunnen er 2mm. ~3700 mm^2 kontaktflate mellom kobber og vann. 70x50mm blokk. Noen som har noen forslag til forbedringer, så tas de gjerne imot. Har ikke fått tak i no dugelig kobber enda, så jeg har ikke begynt å maskinere no enda, hastverk er lastverk Må få tak i en gjengetapp for nipplene også... -gaardern Endret 22. juli 2005 av gaardern Lenke til kommentar
gaardern Skrevet 2. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2005 reservert for bilder Lenke til kommentar
galskab Skrevet 2. juli 2005 Del Skrevet 2. juli 2005 (endret) hvordan får du det til jeg får det aldri til edit bildene jeg tengningen og bildene jeg snakker om Endret 2. juli 2005 av Vegiboy Lenke til kommentar
gaardern Skrevet 2. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2005 (endret) Har tegna i Solidworks, og tar det som et kompliment, takk Endret 2. juli 2005 av gaardern Lenke til kommentar
galskab Skrevet 2. juli 2005 Del Skrevet 2. juli 2005 solid works ok... here we go limewire Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 2. juli 2005 Del Skrevet 2. juli 2005 Tror han skulle finne det på LimeWire.. Sinnsykt bra prosjekt! Pene tegninger også.. Merker en stor vekst i selvlagde blokker for tida.. Lenke til kommentar
galskab Skrevet 2. juli 2005 Del Skrevet 2. juli 2005 ah! mente limewire PRO google limewire last det ned søk på limewire: limewire pro last det ned Lenke til kommentar
Vågebu Skrevet 2. juli 2005 Del Skrevet 2. juli 2005 Tegningene ser jo ganske bra ut! Hadde vært digg å ha CNC-fres tilgjengelig. Lenke til kommentar
sigen Skrevet 2. juli 2005 Del Skrevet 2. juli 2005 Ser ut som den blokka kan kjøle godt nok, fine tegninger hvertfall Elsker selvlagede blokker Lenke til kommentar
jingt Skrevet 2. juli 2005 Del Skrevet 2. juli 2005 (endret) Det hadde vært tøft om du kunne erstatte plexien med massiv kobber og pussa alt speilblankt. Eller kanskje gjøre formen litt mer spesiell? ( Go stjerneforma ) Endret 2. juli 2005 av venn Lenke til kommentar
gaardern Skrevet 2. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2005 (endret) Plexi er jo et behagelig materiale å bearbeide da, men kansje mkII blokka blir litt mere kreativ Er jo greit å ha den visuelle kontrollen over flow og, og ettersom det er første blokka jeg skal lage så blir den litt mainstream desverre. Endret 2. juli 2005 av gaardern Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 3. juli 2005 Del Skrevet 3. juli 2005 Dette ser jo riktig vakkert ut, gaardern! Får du gjennomført prosjektet like godt som det er tegnet, vil du garantert få deg en ypperlig blokk! Skulle jeg komme med nok et lite tips, så måtte det bli å redusere tykkelsen på bunnen. 2mm er i og for seg ok, men kan du klare 1mm, så vil det antakelig være til det bedre. Btw; etter å ha studert tegninga di litt bedre, så vil jeg komme med en innstendig oppfordring: Snu ribber og dyse 90grader i forhold til vannkammeret! Hvorfor, skal du få lov til å gruble litt på. Om du ikke finner ut av det, så får jeg vel høre det.... Lenke til kommentar
Targa_PC Skrevet 3. juli 2005 Del Skrevet 3. juli 2005 Jeg blir ikke misunnslig,Jeg blir ikke misunnslig,Jeg blir ikke misunnslig, Enda en som har materialer og maskiner til å leke seg med. Tror du har rett Skrue det ser ut til å bli litt stillestående i ene enden Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 4. juli 2005 Del Skrevet 4. juli 2005 Alldeles riktig observert, Targa_PC. Får bare håpe at gaardern får det med seg, før han begynner å frese i blokka. Lenke til kommentar
gaardern Skrevet 4. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2005 (endret) Jepp, jeg har _faktisk_ gitt det en tanke, at det vil bli dårlig sirkulasjon i den ene enden, så jeg får snu dem da EDIT: Ribber og dyse snudd 90 grader. Bilder oppdatert Antar at vannet bør komme inn i senter, eller oppnår man god nok effekt ved å flytte dysa til "høyre" ? Endret 4. juli 2005 av gaardern Lenke til kommentar
Targa_PC Skrevet 4. juli 2005 Del Skrevet 4. juli 2005 Skrue er eksperten her, men det er vel slik at vannet må ha plass/rom når det skal vekk fra kjerneområdet. Lager du litt betre plass langs kantene og bak (lengst vekk fra returnippel) skulle det sikre betre gjennomstrømming. På tegninga såg det ut til at du skulle bruke en O-ring til tetting, i såfall er litt større radius en fordel ( fortsatt i bakkant). Plassering av dysa må Skrue svare på, men om du ser på de blokkene som han har laga, så er dysa plassert i senter. Han har bare sørga for plass nok rundt kjerna. Lenke til kommentar
gaardern Skrevet 4. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2005 Større radius på pakning? Skjønner ikke... Vet ikke om dette med større plass rundt ribbene/kjerna er så viktig, siden strømning = hastighet*areal. Teoretisk så får vannet høyere hastighet hvis det er trangt, men liter/s er fortsatt det samme. Lenke til kommentar
Targa_PC Skrevet 4. juli 2005 Del Skrevet 4. juli 2005 Dårlig forklart. Se på bildet, kansje det kan forklare. Vatnet må plass til å komme vekk fra kjernen. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 4. juli 2005 Del Skrevet 4. juli 2005 Jepp, jeg har _faktisk_ gitt det en tanke, at det vil bli dårlig sirkulasjon i den ene enden, så jeg får snu dem da EDIT: Ribber og dyse snudd 90 grader. Bilder oppdatert Antar at vannet bør komme inn i senter, eller oppnår man god nok effekt ved å flytte dysa til "høyre" ? Ja, sånn bør det se ut, bortsett fra at du må passe på at det er god nok passasje på sidene av ribba! Om du tar en titt på TDX-klona eller for den saks skyld orginalen, så skjønner du sikkert hva jeg mener. Det er ingen grunn til å forskyve dysa. Den beste effekten oppnåes om du har dysa symmetrisk plassert i forhold til kjøleribbene! Targa_PC er inne på bøyeradien for "O"-ringen. Det bør egentlig gå helt greit om du benytter eksisterende radius, jeg ser egentlig ikke noe problem med det. Det vil imidlertid være en stor fordel om du får tak i en passende ring først, og freser sporet etterpå. En "O"-ring i nitrilgummi er ikke så lett å "sloss" med om dette ikke stemmer helt. Få du i stedet tak i en silikonring så er den litt enklere å tilpasse, ved at den er mykere i konsistensen. Av samme grunn er heller ikke dybden for "O"-ringsporet like kritisk som for en ring i nitrilgummi. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå