Gå til innhold

CNC Vannblokk mkI [FERDIG MED DESIGN/TEST]


Anbefalte innlegg

Sommer, tid for private prosjekter på skolen verksted :p

Ettersom jeg har tilgang på cnc-fres og annet "snacks" i hele sommer, hadde jeg tenkt å lage min første vannblokk.

 

Etter en god del bra tips fra vår alles Skrue, har jeg kommet frem til følgende forslag:

 

assem1iso.jpg

Hele herligheten...

 

 

assem1top.jpg

3mm "dyse" for tilførsel. 6 stk 4mm skruer for å feste plexi'n til blokka.

5mm socket939 fester.

 

 

assem1cut.jpg

"Cutaway", annethvert "hull" er 0.5mm ned i bunnen for ekstra turbulens.

 

 

blokk1iso.jpg

Dybden i blokka er 4mm (4.5mm), bunnen er 2mm.

~3700 mm^2 kontaktflate mellom kobber og vann.

 

 

blokk1top.jpg

70x50mm blokk.

 

 

Noen som har noen forslag til forbedringer, så tas de gjerne imot. Har ikke fått tak i no dugelig kobber enda, så jeg har ikke begynt å maskinere no enda, hastverk er lastverk :p Må få tak i en gjengetapp for nipplene også...

 

-gaardern

Endret av gaardern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Plexi er jo et behagelig materiale å bearbeide da, men kansje mkII blokka blir litt mere kreativ :p Er jo greit å ha den visuelle kontrollen over flow og, og ettersom det er første blokka jeg skal lage så blir den litt mainstream desverre.

Endret av gaardern
Lenke til kommentar

Dette ser jo riktig vakkert ut, gaardern! :thumbup:

Får du gjennomført prosjektet like godt som det er tegnet, vil du garantert få deg en ypperlig blokk!

Skulle jeg komme med nok et lite tips, så måtte det bli å redusere tykkelsen på bunnen. 2mm er i og for seg ok, men kan du klare 1mm, så vil det antakelig være til det bedre.

 

Btw; etter å ha studert tegninga di litt bedre, så vil jeg komme med en innstendig oppfordring:

Snu ribber og dyse 90grader i forhold til vannkammeret! Hvorfor, skal du få lov til å gruble litt på. Om du ikke finner ut av det, så får jeg vel høre det.... :roll:

Lenke til kommentar

Jepp, jeg har _faktisk_ gitt det en tanke, at det vil bli dårlig sirkulasjon i den ene enden, så jeg får snu dem da :p

EDIT: Ribber og dyse snudd 90 grader. Bilder oppdatert

 

Antar at vannet bør komme inn i senter, eller oppnår man god nok effekt ved å flytte dysa til "høyre" ?

Endret av gaardern
Lenke til kommentar

Skrue er eksperten her, men det er vel slik at vannet må ha plass/rom

når det skal vekk fra kjerneområdet. Lager du litt betre plass langs kantene og

bak (lengst vekk fra returnippel) skulle det sikre betre gjennomstrømming.

På tegninga såg det ut til at du skulle bruke en O-ring til tetting,

i såfall er litt større radius en fordel ( fortsatt i bakkant). Plassering av dysa må

Skrue svare på, men om du ser på de blokkene som han har laga, så er dysa

plassert i senter. Han har bare sørga for plass nok rundt kjerna. ;)

Lenke til kommentar

Større radius på pakning? Skjønner ikke... :dontgetit:

 

Vet ikke om dette med større plass rundt ribbene/kjerna er så viktig, siden

strømning = hastighet*areal. Teoretisk så får vannet høyere hastighet hvis det er trangt, men liter/s er fortsatt det samme.

Lenke til kommentar
Jepp, jeg har _faktisk_ gitt det en tanke, at det vil bli dårlig sirkulasjon i den ene enden, så jeg får snu dem da :p

EDIT: Ribber og dyse snudd 90 grader. Bilder oppdatert

 

Antar at vannet bør komme inn i senter, eller oppnår man god nok effekt ved å flytte dysa til "høyre" ?

Ja, sånn bør det se ut, bortsett fra at du må passe på at det er god nok passasje på sidene av ribba! Om du tar en titt på TDX-klona eller for den saks skyld orginalen, så skjønner du sikkert hva jeg mener.

 

Det er ingen grunn til å forskyve dysa. Den beste effekten oppnåes om du har dysa symmetrisk plassert i forhold til kjøleribbene!

 

Targa_PC er inne på bøyeradien for "O"-ringen. Det bør egentlig gå helt greit om du benytter eksisterende radius, jeg ser egentlig ikke noe problem med det.

Det vil imidlertid være en stor fordel om du får tak i en passende ring først, og freser sporet etterpå.

En "O"-ring i nitrilgummi er ikke så lett å "sloss" med om dette ikke stemmer helt.

Få du i stedet tak i en silikonring så er den litt enklere å tilpasse, ved at den er mykere i konsistensen.

Av samme grunn er heller ikke dybden for "O"-ringsporet like kritisk som for en ring i nitrilgummi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...