Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp med lynavleder

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har tenkt å kjøpe en slik til å beskytte modemet og internetten for lyn nedsalg.... men så er jeg ikke helt sikker på åssen det med TP kabel oppe på lynavlederen funker.. Er det slik som jeg har tegnet så fint?

Eller har jeg misforstått det heelt?

Takker for hjelp:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Neida, er riktig det. ;)

Med ein vangleg TP-kabel er det rett fram ved å bruke 2 like kablar. Skulle du brukt kryssa ville du sikkert måtte hatt ein kabel som er lik i begge endar. Kryssa pluss kryssa = ingen krysning.

Endret av zeph
Lenke til kommentar

Om du er VIRKELIG redd for lynnedslag bør du også beskytte PC'ens strømuttak. Eller bruke en bærbar & WLAN :cool:

Edit: Eller som det stod i "på tråden" i Fredrikstad Blad;

Når jeg legger meg i torevær, har jeg allti på meg et par gummistøvler i senga i tilfellet atter lynet slår ned.
Endret av Millmax
Lenke til kommentar
Om du er VIRKELIG redd for lynnedslag bør du også beskytte PC'ens strømuttak.  Eller bruke en bærbar & WLAN :cool:

Edit: Eller som det stod i "på tråden" i Fredrikstad Blad;

Når jeg legger meg i torevær, har jeg allti på meg et par gummistøvler i senga i tilfellet atter lynet slår ned.

Det i fra fredrikstad blad, han som er sitert der kan ikke være god i hue. Sikkert samme mannen som jeg så på nyhetene for noen år siden som dekket til hele hode under solformørkelsen, fordi han hadde hørt at det kunne være farlig å se på sola. Har aldri ledd så mye før.

Men til topic

Jeg har brukt Monster sine overspenningsvern, både på PC og TV, funker meget bra (har ikke testet med overspenning enda da :whistle: ) Den som du trenger er DENNE. Den har 8 strøm utganger, 2 ut/innganger for antenne, og 1 inngang (samt splitter) av telesignal. Den har også strømrensing. Men det beste er nok at hvis utstyret skulle bli ødelagt av overspenning med denne koplet inn, så får du erstattet utstyr opp til 275.000 Euro.

Det finnes også ett par billiger versjoner, men da uten tele beskyttelse

EDIT: Og for å svare på det du egenlig spurte om så med monsteren så flytter du alt sammen over til den, og bruker de medfølgende kablene som tilførsler til monster kontakten. Uansett så må du KUN bruke en krysset kabel i systemet

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

gror jo ikke penger på meg da .. :!:

Og jeg trenger bare 1 uttak , til modemet... (du får også igjen hvis noe som er koblet til den jeg sa blir ødlagt..)

For til dataen har jeg .. men jeg tenker at det er lite vits å ha lynavleder på dataen hvis det slår ned og jeg får det gjennom nettet uansett..

Lenke til kommentar

Overspenning gjennom straumnettet kan fort ødelegge meir enn det ein på telenettet gjer. Om PSU går fyken og klarer å sende problemet vidare til HK så har du det gåande.

Endret av zeph
Lenke til kommentar
Med ein vangleg TP-kabel er det rett fram ved å bruke 2 like kablar. Skulle du brukt kryssa ville du sikkert måtte hatt ein kabel som er lik i begge endar. Kryssa pluss kryssa = ingen krysning.

Trenger den fra lynavlederen til modemet å være krysset? skjønte ikke helt det du sa der :blush:

Lenke til kommentar

Hjelper et overspenningsvern noe i det hele tatt? Har alltid lurt på det nemlig, men blitt fortalt at man må ha et større overspenningsvern montert ved strøminntak til bolig/borettslag som tar unna de største utladningene mens sånne små overspenningsvern er kun laget får å ta unna små spikes som måtte lure seg unna. Vet ikke om det er noe i den påstanden.

Lenke til kommentar

Trenger den fra lynavlederen til modemet å være krysset? skjønte ikke helt det du sa der :blush:

NEI

Kun den i fra modemet og til nettverksinngangen på PCen. Den som går i fra veggen til overspenningsvernet, og den fra overspenningsvernet til modemet skal ikke være krysset (vel de kan være det siden de kun bruker pinne 4+5 som ikke brukes av nettverket (de bruker 1+2 og 3+6) så bruk de kablene du finner så går det bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...