Gå til innhold

Ufattelig lav hd ytelse i sisoft sandra...= møkka pc

Anbefalte innlegg

sitter hos kjærsten min og prøver å fiske pc'n hennes...men dette er et helt håpløst prosjekt, får ikke til noe som helst...

og så langt har jeg ikke funnet noen annen feil enn at harddisken yter elendig i sandra...

når eg kjører test på C: så får den ufattelige lave 3250kB/s

til sammenligning er standard på en ata33 4000 rpm disk 3500kB/s....

hva kan feilen være? hk er et asus a7v pro, og diskene er jeg ikke sikker på, men det kan da ikke være ata33 disker, denne pc'n ble kjøpt ny med en amd athlon cpu på 1ghz...når jeg tester cpu er ytelsen der helt normal, men så fort vi tester hd så er det dårlig resultat.

leste i en artikkel i pc world (tror det var siste nr) at hvis man hadde problemer var det bare å kreve å få en ny....

burde vi gjøre dette? pc'n har blitt klaget på før, og den har vært inne til rep 5 ganger, og feilen er der fortsatt..

firmaet har prøvd å kjøpe seg ut ved å innstallere nytt skjermkort og innstallert rack løsning i boksen slik at man må dra ut den ene og sette inn den andre disken ettersom hvem man vil bruke...elendig system....

bør jeg dra med boksen ned og kreve at den blir fikset eller er det noen hos forbrukerrådet eller noe som jeg kan ta kontakt med så vi får dette ordnet?

hilsen

mildt sagt irritert nerd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den nye kjøpsloven har ikke tilbakevirkende kraft. Det er kun nye maskiner den gjelder for.

Men over til problemet ditt tror jeg at dma ikke er aktivert. Hvis du har win98 eller winME er dette ikke på som standard. Du må inn i enhetsbehandlingen og finne harddisken (står under diskettstasjon tror jeg) og heter standard disk type 01(eller 47) eller et annet tall. Dette bør også gjøres med cd'rommen og dvd rommen.

Du bør også hente ned via 4-1 som du finner her: http://www.viaarena.com/?PageID=2

Hvis du har win2000 eller xp kan det være noe annet, men uansett hva du har bør du legge inn de 4-1 driverene fra via.

Lenke til kommentar

Hvis den eneste feilen er at harddisken yter dårlig i Sandra, skjønner jeg ikke helt problemet?

Men for ikke å være vanskelig, DMA og Via 4-in-1-driverne må som han skriver over her være på plass for å få skikkelig ytelse på harddisken.

Lenke til kommentar

Ta ut HD fra rack. det kan fort gi litt sløvere resultat dersom hd er koblet til rack.

regner med at du har sjekka i BIOS at alt er som det skal, noe det burde være vist en ikke har drevet med noen forandringer selv.

finn ut hvilken hd du har. finnes flere programmer som sjekker alt av hva komponenter du har. FreshDiagnose f.esk. kommer ikke på noen andre i farten

Lenke til kommentar

vel, pc'n er jo møkk siden den faktisk var ny, og da skulle den jo fungere....

den er vel ca 1,5 år gammel og har vært sånn siden den ble kjøpt så det må da kunne gjelde ennå..?

greit nok at sisoft er en syntetisk test, men når ytelsen er SÅ lav i det må det jo være noe feil.

testa cpu og stort sett alt annet der, men det er ikke her feilen ligger...

veldig merkelig problem, aldri sett noe lignende.

har innstallert via4in1 for lenge siden for å se om det hjalp, men 0 forbedring...

DMA skulle da vel ha blitt aktivert hos forhandleren?

Lenke til kommentar

sjekka i bios nuh, og under ide kanalen som disken ligger på var U-DMA disabled , og jeg kunne ikke gjøre noe med det....

da må det da være en sak som vi kan ta opp med forhandleren, siden vi ikke kan justere den må det jo være noe forhandleren har innstilt?

nekter å tro at UDMA mode er disabled fra fabrikken....

kan vel ikke ha noe med at disken er rack montert?

*banke halden dataservice*

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-27 13:34, oceana skrev:

vel, pc'n er jo møkk siden den faktisk var ny, og da skulle den jo fungere....

den er vel ca 1,5 år gammel og har vært sånn siden den ble kjøpt så det må da kunne gjelde ennå..?

greit nok at sisoft er en syntetisk test, men når ytelsen er SÅ lav i det må det jo være noe feil.

Så problemet er bare at du får lav score på harddisktesten i Sisoft Sandra? Spør du meg har du da ikke noe problem i det hele tatt med pcen...enig i at det er litt drøyt å kalle pcen for møkk og ville levere den tilbake pga. det..

Lenke til kommentar

I biosen kan du kunne sette det til auto. Hvis det ikke går bør du oppgradere biosen til en nyere versjon.

Det er mange maskiner hvor dma ikke er aktivert på når de blir solgt, noe jeg har merket godt siden jeg jobber på en brukerstøtte telefon.

DMA må også aktiveres i windows som jeg forklarte ovenfor.

Du finner nye bios versjoner og hvordan du skal gjøre det på http://www.asus.com

Lenke til kommentar

oceana

Du kan jo kjøpe en ny harddisk, Da ville pc'en hennes blitt raskere. Du sier du ikke vet vilken disk hun har, Det står vel på disken om du tar den ut. Men du sier at den pc'en er 1.5år og da er vel den hd over 2år gammel teknologi så du kan ikke forlange noe mere, Kjøp deg en av dagens 5400rpm disker da ville du fått deg en aha opplevelse.

Lenke til kommentar

Hvis jeg først skulle skaffa en ny disk hadde jeg aldri kjøpt en 5400 RPM disk...

har aktivert DMA i windows, men jeg fatter ikke hvorfor det ikke er aktivert allerde fra forhandler, det blir jo faktisk en form for svindel.

og til dere som sier jeg ikke skal kalle den søppel burde fått prøve den...den er ikke helt god..

må være mer enn bare hd som har noe å si her også , den henger seg konstant uten grunn, og før kunne man bare spill UT med en eller to boter før det tryna...

sjekka Vcore spenninga, ikke den som har skylda....

er vel ikke normalt at en maskin henger seg når man har 5-6 browser vinduer oppe på en gang...

ihvertfall ikke en pc som er såpass "ny"...

og diskene som sitter i er 40 gb maxtor disker, regner med at det er ata66 med 4500 rpm...

burde vel ikke henge seg av den grunn....

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-27 13:57, oceana skrev:

sjekka i bios nuh, og under ide kanalen som disken ligger på var U-DMA disabled , og jeg kunne ikke gjøre noe med det....

da må det da være en sak som vi kan ta opp med forhandleren, siden vi ikke kan justere den må det jo være noe forhandleren har innstilt?

nekter å tro at UDMA mode er disabled fra fabrikken....

kan vel ikke ha noe med at disken er rack montert?

*banke halden dataservice*

Hvis du ikke kan endre UDMA-verdien, så tyder det på at disken står til Auto. Den kan kun endres hvis disken er definert som "User type". Når disken står som Auto vil BIOS å sette verdiene på disken ved at den tester selv. Vet ikke akkurat hva du mener med "rack montert", men hvis du mener en slik HD-skuff som kan tas ut av PC så kan det være et problem. For at disken skal yte max, så må den være laget for UDMA/66. UDMA/66 bruker spesielle 80-tråders kabler. Hvis da kabelen internt i skuffen bare er en 40-tråders ATA, så antar jeg at disken vil oppfattes som UDMA/33. Ytelsen vil da være svært svekket (halvert i "burst data transfer").

Løsningen vil da være at disken enten monteres i skuffer som er spesifisert for UDMA/66-disker eller monteres direkte på kabelen med UDMA/66-kabler.

UDMA/66-kabler identifiseres på at den har en blå kontakt på hovedkort/kontroller, svart kontakt til master-disk og grå kontakt til slave-disk. Hvis du ser på kabelen, så ser den "finere" ut enn f.eks. en floppy kabel. Med "finere", så mener jeg at trådmønsteret nesten er usynlig i forhold til andre flatkabler.

Siden du har SiSoft Sandra, så kan du vel gå inn i ATA/ATAPI-information og se på "Transfer Modes Support" og "Transfer Modes Active". "Transfer Modes Support" er det disken støtter, og "Transfer Modes Active" er det disken faktisk kjører nå. Du får også opp merke og modell på disken. Hvis du rapporterer tilbake disse verdiene, så kanskje vi kan si noe mer.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-27 16:42, oceana skrev:

har aktivert DMA i windows, men jeg fatter ikke hvorfor det ikke er aktivert allerde fra forhandler, det blir jo faktisk en form for svindel.

...

sjekka Vcore spenninga, ikke den som har skylda....

Unnskyld meg, men for meg høres du ut som du ikke har helt styring på hva du holder på med.

Å bytte kabel kan absolutt være en mulig løsning, forsåvidt burde den jo vært levert med rett kabel, men hvis det er det som er problemet så vil jeg vel forsatt ikke kalle leverandøren din for svindler akkurat.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-27 13:34, oceana skrev:

har innstallert via4in1 for lenge siden for å se om det hjalp, men 0 forbedring...

Disse driverene blir oppdatert ganske ofte, og enkelte versjoner av de har vært kjent for både være både "bug'y" og ha lav ytelse. Anbefaler at du laster ned de nyeste.

Lenke til kommentar

Jeg ser to løsninger:

1. Sett inn en ny disk og koble ut den gamle. Innstaller et stabilt OS på den disken (f.eks Win 2000) Da burde problemene være løst. Hvis ikke:

2. Lever maskinen til forhandleren og krev pengene tilbake eller en NY maskin fordi du er lei av stadig gjentatte reparasjoner. Husk at om du velger ny maskin fra samme forhandler så skal du ha en som er minst like god og reklamasjonsretten begynner å løpe på nytt, (altså 2 eller 5 nye år) Velger du pengene og vil kjøpe PC en annen plass, så bruk gjerne nettbutikker da de er mye billigere enn de lokale forhandlerene.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-27 16:58, president skrev:

Å bytte kabel kan absolutt være en mulig løsning, forsåvidt burde den jo vært levert med rett kabel, men hvis det er det som er problemet så vil jeg vel forsatt ikke kalle leverandøren din for svindler akkurat.

tja, spørs litt hvordan man ser det, men når man har betalt ca 17000 spenn for en ny maskin så forventer man jo at den fungerer fra dag én, og hvis den ikke gjør det burde den funke etter 5 reperasjoner...

en annen ting er at jeg ikke fatter hvorfor dem har oppgradert til rack løsning, for da må man bytte ut diskene ettersom hva man skal gjøre, isteden for å innstallere diskene som master og slave på samme IDE kabel...

btw så har den ene disken plutselig fått det problemet at den ikke vil koble til internett heller...

helt på trynet hele burken..

maskina kjører windows 2000 :smile: hvis ikke hadde jeg skyldt på det med en gang...:grin:

Lenke til kommentar

er du sikker på at diskene ikke står innstilt til å gå i hvile modus etter noen minutter?

noen disker kommer aldri ut av hvilemodus og henger seg istedet, spesielt hvis det er åpnet mange programmer på engang før diskene rekker å starte opp igjen.

Det skulle jo egentlig ikke ha noen innvirkning på testen du kjørte men, hvis de ikke bare går igjennom testen i slow motion da.

Lenke til kommentar

nei, jeg tror ikke det, for den har vært sånn i spill også, og den går vel ikke inn i hvilemodus når man starter dem...gått veldig dårlig og lagga hardt til den tilslutt henger seg....

og det er jo to forskjellige disker som brukes, og begge er like ille..merkelig...

IDE kabelen er en 80 pins, så det er ikke den som har skylda...

og jeg kan ikke få sjekket ATAPI informasjonen, for jeg har ikke fullversjon av sandra...:sad:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...