Plecto Skrevet 2. juli 2005 Del Skrevet 2. juli 2005 Har lurt litt på hvorfor godteri, junk food og brus, som faller i de flestes smak, usunt? De litt eldre ville kanskje vært uenige her, men sett fra barneperspektiv... Er det noen praktisk grunn for at f.eks. sukker og fett er usunt? Lenke til kommentar
gspr Skrevet 2. juli 2005 Del Skrevet 2. juli 2005 (endret) Kroppen vår oppfordrer oss, gjennom god smak, til å spise energirik mat - dvs. sukker- og fettrik mat. I naturtilstand er energirik mat utrolig viktig, og det er høyeste prioritet for dyr å innta mye fett og sukker. Derfor belønner kroppene til dyr (deriblant mennesker) inntak av slik mat. Problemet i dagens samfunn er imidlertid ikke mangel på energi, men for mye av det. Siden vi får i oss for mye energi, er nettopp slik mat som smaker veldig godt det mest usunne vi kan få i oss. Endret 2. juli 2005 av gspr Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 2. juli 2005 Del Skrevet 2. juli 2005 Det er vel mye som er både godt og sunt - men det behøver ingen mase oss til å spise Det som er vondt og usundt... vel... Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 2. juli 2005 Del Skrevet 2. juli 2005 Kroppen vår oppfordrer oss, gjennom god smak, til å spise energirik mat - dvs. sukker- og fettrik mat. I naturtilstand er energirik mat utrolig viktig, og det er høyeste prioritet for dyr å innta mye fett og sukker. Derfor belønner kroppene til dyr (deriblant mennesker) inntak av slik mat. Problemet i dagens samfunn er imidlertid ikke mangel på energi, men for mye av det. Siden vi får i oss for mye energi, er nettopp slik mat som smaker veldig godt det mest usunne vi kan få i oss. Som du påpeker er det egentlig det vi trenger mest av, men den typen mat kombinert med livsstilen til dagens mennesker er en dårlig kombinasjon. Vi er skapt for å være fysisk aktive hele dagen, og da må vi være det for å slippe å tilpasse kostholdet. Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 6. juli 2005 Del Skrevet 6. juli 2005 Nå er vell ikke godt=usunt en regel, men noe som barn pleier å sette likhetstegn mellom. En av grunnene er at barn(og voksne) liker søte ting som f.eks godterier som da er usunt. Sukker regnes som noe godt og derfor liker man godterier. Tar men derimot for seg vanlig mat så er ikke sunt=vondt. Jeg liker for eksempel grove knekkebrød med brunost. De fleste liker magert kjøtt. Wokk er det vel også mange som liker mens det er mange som misliker burgere fra Macdonalds fordi det er så mye fett og salt. Poenget mitt er at man ikke burde stille spørsmål som gir "feil svar" Eks: "Hvorfor heves ikke vannstanden i et akvarium når fisken kastes utti?" Lenke til kommentar
Arne_F Skrevet 7. juli 2005 Del Skrevet 7. juli 2005 Det er smak og behag. Noen liker salat, men andre liker hamburgere. Det er ikke noe poeng i å fundere på det. Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 9. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2005 Nå er vell ikke godt=usunt en regel, men noe som barn pleier å sette likhetstegn mellom. En av grunnene er at barn(og voksne) liker søte ting som f.eks godterier som da er usunt. Sukker regnes som noe godt og derfor liker man godterier. Tar men derimot for seg vanlig mat så er ikke sunt=vondt. Jeg liker for eksempel grove knekkebrød med brunost. De fleste liker magert kjøtt. Wokk er det vel også mange som liker mens det er mange som misliker burgere fra Macdonalds fordi det er så mye fett og salt. Poenget mitt er at man ikke burde stille spørsmål som gir "feil svar" Eks: "Hvorfor heves ikke vannstanden i et akvarium når fisken kastes utti?" Jeg vet at mye sunt også er godt, men jeg sa "som oftest", "sett fra barnesperspektiv" og "Kanskje de litt eldre ville være uenige her" Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 9. juli 2005 Del Skrevet 9. juli 2005 Nå glemmer du at sunt faktisk kan smake vel så godt som usunt. F.eks en grillet laks med masse godt tilbehør (grønnsaker, f.eks løk, gulrøtter osv.), banker all verdens kjærligheter, BigBite-baguetter og McDonalds-burgere. Og listen kan gjøres enda lengre, her er bare et bittelite utdrag: - Biff (indrefilét) - Frisk, kald, fuktig og sprø salat - Agurk - Tomat (spesielt de små) - Vann - Appelsin Prøv å komme med usunne ting som faktisk smaker bedre enn den hærlige, naturlige smaken av disse rettene. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 10. juli 2005 Del Skrevet 10. juli 2005 Usunt = godt ganske enkelt fordi et produkt som var både usunt, og smakte vondt, ikke har noe eksistensgrunnlag. Sier seg selv.. Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 10. juli 2005 Del Skrevet 10. juli 2005 Mange av smaksstoffene vi liker er fettløselige og ikke vannløselige. Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 11. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2005 Nå glemmer du at sunt faktisk kan smake vel så godt som usunt. F.eks en grillet laks med masse godt tilbehør (grønnsaker, f.eks løk, gulrøtter osv.), banker all verdens kjærligheter, BigBite-baguetter og McDonalds-burgere. Og listen kan gjøres enda lengre, her er bare et bittelite utdrag: - Biff (indrefilét) - Frisk, kald, fuktig og sprø salat - Agurk - Tomat (spesielt de små) - Vann - Appelsin Prøv å komme med usunne ting som faktisk smaker bedre enn den hærlige, naturlige smaken av disse rettene. Enig med deg der... i alle fall noe av det du sier. Men vi kunne jo tatt en landsomfattende spørreundersøkelse: Agurk vs. sjokolade, vann vs. brus Jeg trur mesteparten hadde fåretrukket sjokoladen og brusen (etter smak). Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 Jeg tror faktisk de fleste hadde foretrukket vann fremfor brus, om det var noe man skulle drikke mye av. Også på grunn av smak. Brus er godt i moderate mengder, av og til. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 alt vannet jeg få i meg er fra brus, juce iste og melk, driker nesten aldrig rent vann. nå skal de sises at grønne saker, har lite energi og er ganske ubruklige i naturen, se på dyr som lever av planeter de må ofte spiste store mengder med det, når vi løp rundt i huler med spyd, var det kjøtt man måtte ha, enten i form av land dyr eller fisk, å være vegetarianer før var dødsdom da mennensker ikke får noe serlig ut av der(man får vitaminer og miniraler det er det) altså er grønne saker bare litt ekstra for å få vitaminer, det var først da man fikk korn det faktisk var mulig å spise mindre kjøtt, dette er nok noe av grunnen til at "mange" ikke er direkte glad i grønnsaker Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 alt vannet jeg få i meg er fra brus, juce iste og melk, driker nesten aldrig rent vann. nå skal de sises at grønne saker, har lite energi og er ganske ubruklige i naturen For å få mest mulig ut av grønnfor, må en kunne fordøye cellulose. Mennesker kan ikke det, men drøvtyggere kan. Ellers er det mye sukker og fett i planteverdenen., se på dyr som lever av planeter de må ofte spiste store mengder med det,Jeg håper å slippe å oppleve dyr som spiser planeter, selv om de spiser planeter i små mengder.... når vi løp rundt i huler med spyd, var det kjøtt man måtte ha, enten i form av land dyr eller fiskEn spiste også nøtter, bær, frukt og røtter., å være vegetarianer før var dødsdom da mennensker ikke får noe serlig ut av der(man får vitaminer og miniraler det er det) altså er grønne saker bare litt ekstra for å få vitaminer, det var først da man fikk korn det faktisk var mulig å spise mindre kjøtt, dette er nok noe av grunnen til at "mange" ikke er direkte glad i grønnsaker Nøkkelen er "balansert diett". Frukt og grønt er en kilde til mye viktige næringstoffer og vitaminer og fiber. Ta en nærmere kikk på tanngarden din, jekslene er der for å tygge frukt og grønt. Vi er bygget for blandingskosthold. Rene kjøttetere har et annet og skarpere sett tenner. Lenke til kommentar
RaveNEyeS Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 Jeg tror faktisk de fleste hadde foretrukket vann fremfor brus, om det var noe man skulle drikke mye av. Også på grunn av smak. Brus er godt i moderate mengder, av og til. Helt enig, jeg kjenner jeg byner å bli veldig lei av brus! Spesielt cola Lenke til kommentar
Blodpudding Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 Vi er skapt for å være fysisk aktive hele dagen. Ikke for å kverulere, men hvor har du dette fra? Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 Vi er skapt for å være fysisk aktive hele dagen. Ikke for å kverulere, men hvor har du dette fra? Det var en overdrivelse.. det jeg mente var at vi før i tida hadde et fysisk hardt liv alle jobbet på gård, eller jaktet, osv,), mens vi de siste årene har begynt med oppdrett, kontorjobber, biler, osv. Lenke til kommentar
Dr3as Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 Det finnes ikke noe vondt i en goood fruktsmoothie. Lenke til kommentar
Dragon Hunter Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 Nå glemmer du at sunt faktisk kan smake vel så godt som usunt. F.eks en grillet laks med masse godt tilbehør (grønnsaker, f.eks løk, gulrøtter osv.), banker all verdens kjærligheter, BigBite-baguetter og McDonalds-burgere. Og listen kan gjøres enda lengre, her er bare et bittelite utdrag: - Biff (indrefilét) - Frisk, kald, fuktig og sprø salat - Agurk - Tomat (spesielt de små) - Vann - Appelsin Prøv å komme med usunne ting som faktisk smaker bedre enn den hærlige, naturlige smaken av disse rettene. Biff er kun sunt i små doser. I og med at det er laget av rødt kjøtt, er ikke proteinkvaliteten allverdens god. Dessuten inneholder 75% av alt storfekjøtt et stoff som brukes til å fremstille østrogen, og selv små doser av dette kan gi menn feminine trekk... Når det gjelder barn vil de ganske enkelt ikke spise sunn mat fordi forventningene til de voksne blir for mye for dem. Man kan ikke like mat hvis man ikke er innstillt på å like den. Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 24. juli 2005 Del Skrevet 24. juli 2005 det hele har med det psykiske å gjøre: Hvorfor er godt=usunt og sunt=ikke god..., Svar: fordi det er det vi er lært opp til. man får vite at fisk smake vondt, men er sunt og man MÅ sise det fordi det er sunt. få lærer ungene å like fist f.eks. og derfor syntes ungene det smaker ekkelt. hadde man derrimot servert fisk som lørdagskveldskos og sagt at dette er godt alt mulig slik hadde ungene likt det bedre.......... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå