Gå til innhold

Innvandrere som krever...


Anbefalte innlegg

Joda, de trengende er jo viktigst, de som har problemer må bli hjulpet. Men det blir uansett litt sært å nekte naboene våre å bli norske. Vi har jo ikke så faste grenser, det er mange eksempler på familieforhold mellom nordmenn og svensker, og nordmenn og svensker som møtes og blir sammen, gifter seg osv. Får de ikke lov til å bo i Norge da? Det blir i det hele tatt vanskelig å stoppe noe slikt, vanskeligere enn å stoppe innvandringen av de som virkelig trenger det. Det jeg nevner er bare en del av argumentene man sikkert nok kan bruke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Med de holdningene som enkelte gir uttrykk for her så er det ikke rart vi sliter med integreringen. Hvorfor skal vi forvente av innvandrere at de skal tollerere å bli diskriminert og forskjellsbehandlet?

 

"Love or leave it". Angående diskriminering: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/os...ticle926212.ece

Forskjellsbehandlingen går jo begge veier hvor diverse innvandrergrupper får særprivilegier fordi de er innvandrere.

 

 

Det der er ikke rasisitisk. Men flere her inne har gitt uttrykk for at vi skal behandle kriminelle forskjellig utifra hvilken nasjonalitet de har.

 

 

Bit ikke hånden som gir deg mat. Det minste jeg forventer at folk som får opphold i Norge er at de forholder seg etter lovverket vårt, greier de ikke det kan de dra til helvete ut igjen.

 

Man gir uttrykk for at hele byrden med integrering skal ligge på innvandrerene og vi ikke skal ta noe ansvar.

 

Selvfølgelig er det innvandrerne som må intergrere seg! Er det fornuftig at jeg skal lære meg somalisk språk og kultur for å tilpasse meg somaliske asylsøkere? Skal konen din gå i burka for å tilpasse seg klientellet på det lokale asylmottaket? Intergrering er noe folk selv må ta initiativ for å gjennomføre, samfunnet kan ikke bare dytte kunnskaper om norsk språk, kultur og skikk over hodet på folk. Eneste samfunnet kan gjøre er å tilrettelegge for intergreringen.

 

Om det ikke er rasistisk så er det i det minste fordomsfult og diskriminerende. Eller bare ren og skjær fremmedfrykt og idioti.

 

 

Tøys.

Lenke til kommentar
Asylsøkere kan vi godt stenge ute også, det er en grunn til at de ikke har fått flyktningstatus. Men der er jeg på gyngende grunn, for jeg har ingen anelse om hvor stor del av asylsøkerene som faktisk har grunnlag til å bli her og får innvilget oppholdstillatelse. Men fokusen bør være rettet mot de som har fått flyktningstatus.

Det er jeg enig med deg i. Det bør være åpenbart at personer som har greid å komme seg over halve kloden for så å dukke opp på Oslo Politikammer på Grønland uten legitimasjonspapirer ikke tilhører den gruppen i verden som virkelig har et behov for hjelp.

Lenke til kommentar
@Decline: Hvorfor skal ikke de som kommer til landet justere seg, hvorfor skal landet justere seg? Og ja, det finnes nordmenn som er sånn, men de har ikke flyttet til landet for å få en frisk start.

Neivel?

 

Når engelskmenne "innvandret" til India, tok de opp indiske skikker? Snakket de indisk og gikk på indiske skoler? Selvsagt ikke. Boerne i Sør-Afrika, hva gjorde de? Tok til seg de innfødtes kultur og skikker? Eller var det tvert om, at de forlangte at de innfødte skulle tilpasse seg deres? Hva med innvandringen av europeere til USA?

 

Og er det noe anderledes den dag i dag og med "gode" nordmenn? Hva med den norske kolonien i Spania, som har egne "landsbyer" hvor det bare bor norske, egne skoler, egne butikker som selger kjøttkaker, egne helseforsikringer som sikrer dem medisinsk behandling, og som kaller spanjolene for "boy". Nordmenn i land som Ghana lever i ghettoer bak murer og låste porter for å slippe å menge seg med lokalbefolkningen, men har innfødte vaskehjelper og barnepiker. Snakk om å "justere seg"...

 

Finnes det i det hele tatt et eksempel i historien på at vestlige innvandrere til et land har tilpasset seg en fremmed kultur...?

 

Selvsagt vil innvandrere i et land ta med seg sin kultur, og selvsagt vil de ønske at det legges til rette for det. Slik har det alltid vært, og det er forståelig. Katolikker bygger katolske kirker, vi har tyske, engelske og franske skoler i Oslo hvor de underviser på morsmålet, restauranter og butikker der de kan få sin vante mat og drikke, akkurat som de muslimske innvandrerne har sine moskeer og butikker. Etter hundre år og mere, 3-4 generasjoner, i USA er fortsatt 17. mai med lutefisk og hardingfele høydepunktet i tilværelsen for mange norsk-amerikanere. Hvorfor skal vi nekte andre folkeslag og ta vare på sin kultur på samme måte?

 

Eneste forskjellen i så måte på vestlige og andre innvandrere til Norge er at de kulturelle forskjellene er større og derfor mer merkbare. Å forvente at de skal viskes ut når man passerer grensen på Svinesund og innvandrene da plutselig bare skal være norske, er utopisk og urimelig. Nordmenn som bor i Pakistan eller Saudi-Arabia tvinges ikke til å gå i moske eller lære seg språket. Du ser ikke en nordmann i India gå rundt med turban, eller [sett inn dine egne eksempler her].

 

Geir :)

Lenke til kommentar

sumptroll.

 

Kulturelle impulser er viktige! Det meste av vår kultur er ikke noe bunadsfrelste folk oppi hardanger har skapt! Her føler jeg vi trenger en aller så liten avklaring:

 

Hva er kultur? Kultur er det som ikke er medfødt. Det er vår hverdag. Det er IKKE naturen vår (natur er ikke kultur!), og bunader, vikinger, troll osv. er en veldig liten del av vår kultur. Dette er ikke noe som har med hverdagen å gjøre, det er salgsgimmick. Det som er kulturen vår er pizza grandiosa, biler, teknologi, byer og landsbygd, rånebiler, gatekjøkken/fastfood, sitcoms, PCer, og alt som er del av livet vårt. Mye av dette kommer fra USA, eller andre steder. Hamburgeren kommer hovedsaklig fra USA, mens kebaben vel kommer fra Tyrkia(?). Jeg mener ikke at vi skal godta all kultur, burkaer osv. - men vi bør innse at vi ikke kan stenge annen kultur ute, og at den norske kulturen ikke er noe eget! Mye av den norske kulturen er noe vi har felles med store deler av verden, bl.a pga. globaliseringen!

Lenke til kommentar
Med de holdningene som enkelte gir uttrykk for her så er det ikke rart vi sliter med integreringen. Hvorfor skal vi forvente av innvandrere at de skal tollerere å bli diskriminert og forskjellsbehandlet?

 

"Love or leave it". Angående diskriminering: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/os...ticle926212.ece

Forskjellsbehandlingen går jo begge veier hvor diverse innvandrergrupper får særprivilegier fordi de er innvandrere.

 

Det der er bra lesing, stemmer godt overens med det inntrykket jeg har. Dog endrer det jo ingenting når det kommer til hva jeg skrev om enkelte holdninger her inne. Det er vel slikt de 2/10 opplever. :whistle:

At innvandrere får særfordeler eller at innvandrere diskriminerer nordmenn, noe som også skjer, er overhodet ingen unnskyldning for at vi skal kunne gjøre det samme.

 

Bit ikke hånden som gir deg mat. Det minste jeg forventer at folk som får opphold i Norge er at de forholder seg etter lovverket vårt, greier de ikke det kan de dra til helvete ut igjen.

Og hvorfor skal man ikke hive ute en nordmann som begår noe kriminelt? Fordi han er norsk og hvit? Hva er egentlig værst? At en somalier som kun har opplevd krig og død og har vært her i 4 mnd og ikke kan språket eller lovene begår noe kriminelt eller at en lat snyltende nordmann begår samme kriminelle handlingen? Jeg ville si sistnevnte, Dog mener jeg begge skal straffes likt.

 

Du mener annerledes, og det er intet annet enn diskriminerendes.

 

Man gir uttrykk for at hele byrden med integrering skal ligge på innvandrerene og vi ikke skal ta noe ansvar.

 

Selvfølgelig er det innvandrerne som må intergrere seg! Er det fornuftig at jeg skal lære meg somalisk språk og kultur for å tilpasse meg somaliske asylsøkere? Skal konen din gå i burka for å tilpasse seg klientellet på det lokale asylmottaket? Intergrering er noe folk selv må ta initiativ for å gjennomføre, samfunnet kan ikke bare dytte kunnskaper om norsk språk, kultur og skikk over hodet på folk. Eneste samfunnet kan gjøre er å tilrettelegge for intergreringen.

 

Jeg eier ikke helt ord her nå. Vet ikke helt hva jeg skal svare på dette for det er jo helt ute på sidelinjen og det er tydeligvis at du har misforstått meg. Men jeg kan dog trøste meg med at du gir inntrykk av at innvandrere ikke klarer å integrere seg selv alene.

 

Om det ikke er rasistisk så er det i det minste fordomsfult og diskriminerende. Eller bare ren og skjær fremmedfrykt og idioti.

 

 

Tøys.

 

Så flott at du begrunner slike utsagn slik at det er muig for meg å komme med motargument eller ta lærdom av det du skriver :roll:

 

 

Edit:

 

Ellers må jeg si at de to siste innleggene til Decline og TWA gav meg en god del mer innsikt og nye vinklinger på integrering :thumbup:

Endret av Dotten
Lenke til kommentar

Når engelskmenne "innvandret" til India, tok de opp indiske skikker? Snakket de indisk og gikk på indiske skoler? Selvsagt ikke. Boerne i Sør-Afrika, hva gjorde de? Tok til seg de innfødtes kultur og skikker? Eller var det tvert om, at de forlangte at de innfødte skulle tilpasse seg deres? Hva med innvandringen av europeere til USA?

 

 

Kolonisering og innvandring er ikke det samme...

 

 

Og er det noe anderledes den dag i dag og med "gode" nordmenn? Hva med den norske kolonien i Spania, som har egne "landsbyer" hvor det bare bor norske, egne skoler, egne butikker som selger kjøttkaker, egne helseforsikringer som sikrer dem medisinsk behandling, og som kaller spanjolene for "boy".

 

 

Sålenge de spytter mye penger inn i den lokale økonomien så skal spanjolene bare være glad til. At de ikke intergrerer seg er ikke spanjolenes problem sålenge de skjøtter seg selv.

 

 

Nordmenn i land som Ghana lever i ghettoer bak murer og låste porter for å slippe å menge seg med lokalbefolkningen, men har innfødte vaskehjelper og barnepiker.

 

 

Krimnalitetsproblem?

 

 

Finnes det i det hele tatt et eksempel i historien på at vestlige innvandrere til et land har tilpasset seg en fremmed kultur...?

 

 

Ja. Du trekker frem Saudi-Arabia lenger ned, det er et eksempel på tilpassing hvor f.eks kvinnene går kledd etter de lokale skikkene.

 

 

 

Selvsagt vil innvandrere i et land ta med seg sin kultur, og selvsagt vil de ønske at det legges til rette for det.

 

 

Problemet er ikke at de drar med seg kulturen, men at de drar med seg ukulturen.

 

 

Slik har det alltid vært, og det er forståelig. Katolikker bygger katolske kirker, vi har tyske, engelske og franske skoler i Oslo hvor de underviser på morsmålet, restauranter og butikker der de kan få sin vante mat og drikke, akkurat som de muslimske innvandrerne har sine moskeer og butikker. Etter hundre år og mere, 3-4 generasjoner, i USA er fortsatt 17. mai med lutefisk og hardingfele høydepunktet i tilværelsen for mange norsk-amerikanere. Hvorfor skal vi nekte andre folkeslag og ta vare på sin kultur på samme måte?

 

 

Jeg tror ikke du finner så mange som mener at innvandrerne skal legge fra seg de positive sidene av sin egen kultur.

 

 

Nordmenn som bor i Pakistan eller Saudi-Arabia tvinges ikke til å gå i moske eller lære seg språket.

 

 

Vi tvinger ikke folk til å melde seg inn i statskirken i Norge heller. Forskjellen ligger i at nordmenn ikke drar til Pakistan og lever på velferdsstaten der. At folk oppholder seg i Saudi-Arabia noen år grunnet arbeide og således ikke intergrerer seg nevneverdig kan ikke sammenlignes med å leve på velferdsstaten i et annet land på ubestemt tid uten å intergrere seg.

 

 

Du ser ikke en nordmann i India gå rundt med turban, eller [sett inn dine egne eksempler her].

 

 

Nei, men du ser neppe norske kvinner gå rundt i singlet og skjørt i Saudi-Arabia heller, du ser heller ikke homoer som leier hverandre hånd-i-hånd gatelangs.

Lenke til kommentar
Hva er kultur? Kultur er det som ikke er medfødt. Det er vår hverdag. Det er IKKE naturen vår (natur er ikke kultur!), og bunader, vikinger, troll osv. er en veldig liten del av vår kultur. Dette er ikke noe som har med hverdagen å gjøre, det er salgsgimmick. Det som er kulturen vår er pizza grandiosa, biler, teknologi, byer og landsbygd, rånebiler, gatekjøkken/fastfood, sitcoms, PCer, og alt som er del av livet vårt. Mye av dette kommer fra USA, eller andre steder. Hamburgeren kommer hovedsaklig fra USA, mens kebaben vel kommer fra Tyrkia(?). Jeg mener ikke at vi skal godta all kultur, burkaer osv. - men vi bør innse at vi ikke kan stenge annen kultur ute, og at den norske kulturen ikke er noe eget! Mye av den norske kulturen er noe vi har felles med store deler av verden, bl.a pga. globaliseringen!

Jeg har aldri vært uenig med deg. Jeg mener ikke at folk skal legge igjen kulturen sin når det kommer til Norge, men at de skal droppe ukulturen.

Lenke til kommentar
Og hvorfor skal man ikke hive ute en nordmann som begår noe kriminelt?

 

Fordi vi ikke har noe sted å hive vedkommende til.

 

Fordi han er norsk og hvit? Hva er egentlig værst? At en somalier som kun har opplevd krig og død og har vært her i 4 mnd og ikke kan språket eller lovene begår noe kriminelt eller at en lat snyltende nordmann begår samme kriminelle handlingen? Jeg ville si sistnevnte, Dog mener jeg begge skal straffes likt.

 

Du mener annerledes, og det er intet annet enn diskriminerendes.

 

 

Nei, det er ikke diskriminerende. Hvis du har gjester på besøk som gjør ugang, hva gjør du da?

- Tvinger de til å rydde opp og lar de bli.

- Tvinger de til å rydde opp og hiver de ut.

 

Personlig hadde jeg valgt det siste. Hadde det vært mine egne barn (hvis jeg hadde hatt denslags) så hadde jeg selvsagt ikke hevet de ut fordi de ikke har noe annet sted å dra. Drar du på besøk til andre, i butikken osv, så forventes det at du oppfører deg etter innehavers/eiers formelle og uformelle normer, hvis ikke kan du forvente å bli hevet ut. Prøv selv hvis du tviler. Hvorfor skal det være annerledes når vi slipper inn folk til Norge?

 

 

Men jeg kan dog trøste meg med at du gir inntrykk av at innvandrere ikke klarer å integrere seg selv alene.

 

Nei, jeg mener at intergrering kun er et spørsmål om vilje.

 

Så flott at du begrunner slike utsagn slik at det er muig for meg å komme med motargument eller ta lærdom av det du skriver :roll:

 

Sorry, men det blir bare dumt når du kategoriserer ting du er uenig i som diskriminerende.

Lenke til kommentar
Og hva er ukultur? Hva mener du er definisjonen på ukultur? (Eksempler er ikke en definisjon!)

Ting som ikke hører hjemme i den norske kulturen, særlig ting som bryter med norsk lov.

Så det vil si all kultur som kommer i konflikt med den norske?

 

Tja, en god del av de muslimske kulturene og normene tilsier at man tar vare på sine elder, mens vår kultur og norm tilsier at vi presser dem inn på et eldrehjem slik at de ikke er i veien får vårt evige karrierejag. Vet ikke helt jeg, men jeg tror vi kan lære av hverandre.

Lenke til kommentar
Så det vil si all kultur som kommer i konflikt med den norske?

 

Tja, en god del av de muslimske kulturene og normene tilsier at man tar vare på sine elder, mens vår kultur og norm tilsier at vi presser dem inn på et eldrehjem slik at de ikke er i veien får vårt evige karrierejag. Vet ikke helt jeg, men jeg tror vi kan lære av hverandre.

Det er ingenting i norsk kultur som sier at man ikke skal ta vare på eldregenerasjonen og andre trengende. Tvert imot kanskje, vi bruker tross alt gigantiske pengesummer på helsevesen og eldreomsorg. Det jeg derimot siktet til var ting som undertrykking av kvinner, folk med "avvikende" seksuell legning, æresgnålet (inkludert drap), tvangsekteskap osv.

Lenke til kommentar
Så det vil si all kultur som kommer i konflikt med den norske?

 

Tja, en god del av de muslimske kulturene og normene tilsier at man tar vare på sine elder, mens vår kultur og norm tilsier at vi presser dem inn på et eldrehjem slik at de ikke er i veien får vårt evige karrierejag. Vet ikke helt jeg, men jeg tror vi kan lære av hverandre.

Det er ingenting i norsk kultur som sier at man ikke skal ta vare på eldregenerasjonen og andre trengende. Tvert imot kanskje, vi bruker tross alt gigantiske pengesummer på helsevesen og eldreomsorg. Det jeg derimot siktet til var ting som undertrykking av kvinner, folk med "avvikende" seksuell legning, æresgnålet (inkludert drap), tvangsekteskap osv.

Vel det er forståelig. Men det er jo tydelig at vi bruker vår rikdom til å kjøpe oss fri fra å ta vare på våre eldre, bortsett fra å sette av en dag i uken til det obligatoriske besøket.

 

Det er ikke akkurat typpisk norsk å ta inn sine foreldre i sitt eget hjem og stelle med dem når de blir gamle. Vi er ikke akkurat takknemlig her til lands.

 

Jeg ville selv blitt litt såret om mine barn bar skuffer meg vekk i et bortgjemt aldershjem når jeg blir skikkelig gammal. Dog kan jeg forstå det med dagens samfunn. Men jeg finner det beklagelig. Vi lever kun en gang og det er et kort liv. Vi burde lære oss å verdsette det som virkelig betyr noe. Men det kommer vel litt ann på øyet som ser :)

Lenke til kommentar
Kolonisering og innvandring er ikke det samme...

Nei, det skal jeg gi deg rett i, det er det ikke. Det er to forskjellige ting. Det er forskjellen mellom folk som i alle hovedsak kommer for å skape seg en bedre fremtid i et annet land og en annen kultur, og de som kommer for å plyndre et annet land og kultur. Poenget er at mens flertallet av dagens asiatiske innvandrere i Norge faktisk hører til førstnevnte gruppe, og asiatisk imperialisme hører middeladeren til eller eldre, er europeisk imperialisme bare såvidt avsluttet. Det er ingen grunn til å tro at fremmedkulturelle innvandrere har noen annen hensikt med innvandringen enn europeiske innvandrere i andre kontinenter.

 

...Hva med den norske kolonien i Spania, ...

Sålenge de spytter mye penger inn i den lokale økonomien så skal spanjolene bare være glad til. At de ikke intergrerer seg er ikke spanjolenes problem sålenge de skjøtter seg selv.

Har ikke all imperialisme/kolonialisme "spyttet penger inn" i den lokale økonmien? Er det noen grunn til å akseptere rasisme? Men det var ikke poenget. Skal vi forstå deg slik at det er helt greit at innvandrere til Norge holder på sin kultur og sine skikker og ikke gidder lære seg språket så lenge de betaler for seg? Du sa vitterligen over at "Selvfølgelig er det innvandrerne som må intergrere seg!" Men det gjelder altså ikke for nordmenn i utlandet bare de har med seg noen norske trygdekroner å betale med? Mener du alvorlig at spanjolene skal bare være glad til for at de får lov å være "boy" for halvfete norske pensjonister? Hva er den prinispielle forskjellen på dette og kolonialismen??

 

Nordmenn i land som Ghana lever i ghettoer bak murer og låste porter for å slippe å menge seg med lokalbefolkningen, men har innfødte vaskehjelper og barnepiker.

Krimnalitetsproblem?

Opplagt, men man kan spørre seg hva poenget med at de er der er, hvis intergrering ikke er en del av det. Når landets innbyggere er gode nok til å være tjenere, men ikke venner. Hvordan skal man få en slutt på uvesenet når den ene parten ikke prøver? Den parten som innvandret, mind you, og som ifølge deg "må integrere seg"...

 

Finnes det i det hele tatt et eksempel i historien på at vestlige innvandrere til et land har tilpasset seg en fremmed kultur...?

Ja. Du trekker frem Saudi-Arabia lenger ned, det er et eksempel på tilpassing hvor f.eks kvinnene går kledd etter de lokale skikkene.

Oki, og hvorfor tror du det er slik? Fordi Saudi-Arabia sitter med jokeren, nemlig oljerikdom og kontroll over interesser Norge trenger å stå på god fot med. Det har ingenting med kultur å gjøre, det er bare nordmenn som selger seg for harde oljedollar.

 

Problemet er ikke at de drar med seg kulturen, men at de drar med seg ukulturen.

Jeg tror nok de fleste spanjoler vil si det samme om Solkyst-baronene, og de fleste thailendere om norske trygdeinnvandrerne med gullkjeder og unge thaipiker i blikket.

 

Jeg tror ikke du finner så mange som mener at innvandrerne skal legge fra seg de positive sidene av sin egen kultur.

Spørsmålet er hvem som skal definere hva som er positivt. Og jo, det tror jeg. Det er da mange nok eksempler på på poster her på forumet som sier at islam per definisjon er negativt, og at "når de kommer til Norge får de feire vår nasjonaldag og ikke sin egen". Jeg er sikker på at du kan finne drøssevis av folk som mener nettopp det...

 

Forskjellen ligger i at nordmenn ikke drar til Pakistan og lever på velferdsstaten der. At folk oppholder seg i Saudi-Arabia noen år grunnet arbeide og således ikke intergrerer seg nevneverdig kan ikke sammenlignes med å leve på velferdsstaten i et annet land på ubestemt tid uten å intergrere seg.

Så igjen: Du mener at det ikke er nødvendig at innvandrerne tilpasser seg vår kultur så lenge de jobber for føden og bidrar økonomisk til felleskapet?

 

Nei, men du ser neppe norske kvinner gå rundt i singlet og skjørt i Saudi-Arabia heller, du ser heller ikke homoer som leier hverandre hånd-i-hånd gatelangs.

Og grunnen til det er beskrevet over. Saudierne har strenge lover og pressmidlet til å får oss til å følge dem. Du ser nok av halvnakne norske kvinner i land bhvor det er et like stort kulturelt overtramp.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Jeg er for å hive ut alle rasister fra Norges land. Kast de til Iran, tving de til å lære seg språket, justere seg til kulturen, bli sett ned på, ledd av om de i det hele tatt prøver seg på språket, ledd av på grunn av hudfarge, ledd av på grunn av klesplaggene de har på seg osv. Og mistet retten til å ha noen som helst krav, noe som også kalles ytringsfrihet. Så skal vi se hvor tøffe dere er.

 

Innvandrere er beinmargen til fremtiden vår. Jeg mener at vi må endre holdningen vår til innvandrere, dermed får vi et bedre samfunn! I andre land blir man oppmuntret til å snakke språket, her ler man av innvandrere som prøver å snakke norsk, SAMTIDIG med at vi KREVET at de skal lære seg et språk man snakker i ETT land i verden, et lite land, et vanskelig språk attpåtil, med store dialektforskjeller, nynorsk osv. Hadde vi vært litt mer medmenneskelig og faktisk prøve å HJELPE våre nye landsmenn tror jeg nok også resultatet ville blitt bedre, flere hadde TURT å prøve å integrere seg uten å risikere å bli diskriminert og utledd enda mer!

Leste hit og da klarte jeg ikke la vær å svare, hadde egentlig tenkt å drite i å legge inn ett innlegg her.

 

Jeg er for å hive ut alle rasister fra Norges land. Kast de til Iran, tving de til å lære seg språket, justere seg til kulturen, bli sett ned på, ledd av om de i det hele tatt prøver seg på språket, ledd av på grunn av hudfarge, ledd av på grunn av klesplaggene de har på seg osv. Og mistet retten til å ha noen som helst krav, noe som også kalles ytringsfrihet. Så skal vi se hvor tøffe dere er.

 

Det er meget få som gjør noe av dette mot innvandrere i norge pr idag. Og om du hadde kastet dem til Iran som du sier så hadde dem ikke fått noen tilbud om å justere seg, lære seg språket eller kulturen. De hadde ikke fått en dritt. Altså stikk motsatt av hva innvandrere får når dem kommer til norge.

 

Det som er i ferd med å skje er at fremtidige etniske nordmenn vil måtte lære seg andre språk enn norsk, vil måtte tilpasse seg en kultur som ikke er i nærheten av den norske om dette får utfolde seg slik enkelte mener det skal få lov til. Om innvandrerene absolutt må komme til Norge fordi dem har det så forferdelig der dem flyktet/reiste ifra så skjønner jeg ikke hvorfor dem skal forandre Norge til det samme dem reiste/flyktet ifra. Jeg er helt imot moskeer/kirker og andre former for hjernevaskelses instutisjoner. Jeg er helt imot religion av noen slag i skoler etc, men når muslimene skal ha egne skoler, avdelinger på sykehus og i tillegg bygge fremed element som moskeer over alt i norske byer så blir jeg nesten dårlig.

 

Innvandrere er beinmargen til fremtiden vår. Jeg mener at vi må endre holdningen vår til innvandrere, dermed får vi et bedre samfunn! I andre land blir man oppmuntret til å snakke språket, her ler man av innvandrere som prøver å snakke norsk, SAMTIDIG med at vi KREVET at de skal lære seg et språk man snakker i ETT land i verden, et lite land, et  vanskelig språk attpåtil, med store dialektforskjeller, nynorsk osv. Hadde vi vært litt mer medmenneskelig og faktisk prøve å HJELPE våre nye landsmenn tror jeg nok også resultatet ville blitt bedre, flere hadde TURT å prøve å integrere seg uten å risikere å bli diskriminert og utledd enda mer!

 

Innvandrere spiller nok sin rolle i det norske samfunnet som alle andre, men det er vi selv som har gjort oss avhengige av dem på mange måter, men å si dem er beinmargen i fremtiden vår er som å si at etniske nordmenn kan slutte å eksistere, slutte å formere seg. Det er nordmenn som er beinmargen til Norge, uten Nordmenn vil ikke Norge eksistere som Nasjon, vi vil da ha en bastard nation som for eksempel USA. Igjen hvor har du det ifra at nordmenn ler av innvandrere som prøver å snakke Norsk, kjenner meg så absolutt ikke igjen der, har gått på skole og på kurs med mange Iranere, Sri-Lankere osv men har da aldri opplevd at noen av disse har blitt gjort narr av eller ledd av når dem har prøvd å snakke norsk. De har blitt oppmuntret på alle måter for å lære mer.

 

Kan ta et konkret eksempel: Gikk på Grunnkurs elektro med en fra sri lanka i 1995, han hadde bodd i norge i 2 år og kunne greit norsk, men ikke perfekt på noen måter. I løpet av skoleåret gikk han opp fra 3 i Norsk til 5 i Norsk. Mens noen av kameratene hans som hadde bodd i norge i 4 år allerede knapt kunne si Ja, Nei og Hallo. Det verste er at disse hadde alle biler og leiligheter mens klassekameraten min bodde på en liten hybel og sykla, han hadde knapt råd til dette. Han er idag ingeniør med meget god lønn. Han er integrert og har norsk samboer. Hva kameratene hans gjør den dag i dag må gudene vite, men jeg har mine mistanker. Det kommer ikke an på det norske folket men viljen til innvandrerene og sånn som jeg har sett det de siste 10 årene så er ikke viljen så veldig utbredt blant alle nasjonaliteter som kommer til landet. De krever forandring til sin kultur/religion istedenfor og nekter å inbefatte seg med norsk kultur og normer.

 

Du sier at det ikke er medmenneskelig å kreve at en som vil bli norsk skal lære seg norsk? Det neste blir vel at dem krever at alle nordmenn skal lære seg <sett inn språk her>. Selvfølgelig må dem lære norsk når dem skal bo og fungere i et land der alle snakker Norsk, det der må være noe av det fjerneste jeg har lest på lang lang tid.

 

Medmenneskelighet vil være å hjelpe dem der dem kommer fra, enkelt å greit, så slipper vi at dem blir utsatt for store kultur, språk, religions forskjeller.

Lenke til kommentar
Det er meget få som gjør noe av dette mot innvandrere i norge pr idag. Og om du hadde kastet dem til Iran som du sier så hadde dem ikke fått noen tilbud om å justere seg, lære seg språket eller kulturen. De hadde ikke fått en dritt. Altså stikk motsatt av hva innvandrere får når dem kommer til norge.

Hva er poenget? Angrep på Iran?

 

Det som er i ferd med å skje er at fremtidige etniske nordmenn vil måtte lære seg andre språk enn norsk, vil måtte tilpasse seg en kultur som ikke er i nærheten av den norske om dette får utfolde seg slik enkelte mener det skal få lov til.

Som engelsk?

Jeg tviler STERKT på at nordmenn i fremtiden må lære seg urdu, hvis det er det du mener.

 

Om innvandrerene absolutt må komme til Norge fordi dem har det så forferdelig der dem flyktet/reiste ifra så skjønner jeg ikke hvorfor dem skal forandre Norge til det samme dem reiste/flyktet ifra. Jeg er helt imot moskeer/kirker og andre former for hjernevaskelses instutisjoner. Jeg er helt imot religion av noen slag i skoler etc, men når muslimene skal ha egne skoler, avdelinger på sykehus og i tillegg bygge fremed element som moskeer over alt i norske byer så blir jeg nesten dårlig.

Hvem sier de skal forandre Norge til det de flyktet/reiste fra? Nå trekker du slutninger FOR folk, det er urettferdig. Hva så om muslimene vil ha egne skoler? Har ikke kristne egne kristen-skoler? Det er vel like ille det? Dermed er dette et religions-problem, ikke et innvandringsproblem. At de bygger moskeer er vel en naturlig konsekvens av at de blir flere. Slik er det med alle religiøse grupperinger. Og hvis du tar deg en tur til Spania, vil du se at nordmenn har sine egne kirkesamfunn der, samtidig som de klager over den fæle katolske spanske kirka.

 

Innvandrere spiller nok sin rolle i det norske samfunnet som alle andre, men det er vi selv som har gjort oss avhengige av dem på mange måter, men å si dem er beinmargen i fremtiden vår er som å si at etniske nordmenn kan slutte å eksistere, slutte å formere seg. Det er nordmenn som er beinmargen til Norge, uten Nordmenn vil ikke Norge eksistere som Nasjon, vi vil da ha en bastard nation som for eksempel USA. Igjen hvor har du det ifra at nordmenn ler av innvandrere som prøver å snakke Norsk, kjenner meg så absolutt ikke igjen der, har gått på skole og på kurs med mange Iranere, Sri-Lankere osv men har da aldri opplevd at noen av disse har blitt gjort narr av eller ledd av når dem har prøvd å snakke norsk. De har blitt oppmuntret på alle måter for å lære mer.

Vi kan ikke leve av oss selv. Fremtiden vår avhenger av flere yngre. Dette e ren naturlig konsekvens av at 60-årenes babyboom gjorde at vi nå i fremtiden vil få mange eldre. Hvem skal ta seg av disse? Og resten av jobbene det vil bli mer behov for? Enten må vi forte oss å lage 10 unger hver, eller så må vi ta imot innvandrere og integrere de! Eller har du en annen fiks løsning? Ta livet av alle eldre?

 

Det skjer garantert at noen blir ledd opp i trynet pga. språket. Men det er ikke bare den direkte kontakten, jeg tenker mer på holdningen. Du vet sikkert like godt som meg hvor mye det gjøres narr av innvandrere som prøver å lære seg norsk - "jai drepe katta di om do væra iddiot."

 

Hva er poenget med eksemplet? Det fins da som sagt nordmenn som har det likt, noen sliter for å gjøre det godt på skolen, mens andre bare snylter seg gjennom livet.

 

Du sier at det ikke er medmenneskelig å kreve at en som vil bli norsk skal lære seg norsk? Det neste blir vel at dem krever at alle nordmenn skal lære seg <sett inn språk her>. Selvfølgelig må dem lære norsk når dem skal bo og fungere i et land der alle snakker Norsk, det der må være noe av det fjerneste jeg har lest på lang lang tid.

Jeg har aldri sagt at det ikke er medmenneskelig å kreve at de skal lære seg norsk. Les hva jeg skriver. Men vi må ha forståelse for at ikke alle lærer seg norsk like godt og like raskt. Det er et vanskelig språk som sagt. Det blir meningsløst å KREVE det, men vi kan FORVENTE det, såklart. Det blir det samme med nordmenn som kommer til Spania, man burde forvente at de ihvertfall PRØVER å lære seg noe spansk, at de ikke bare sitter og snakker sitt språk. Som mange faktisk gjør.

Lenke til kommentar

I dagens samfunn benytter vi oss av tvungen veldedighet for å finansiere den økonomiske støtten til innvandrere.

 

Med tvungen veldedighet mener jeg at en god porsjon av skattebetalernes penger (meg, blandt annet) ender opp i andres lommer. Andre mennesker som staten har bestemt, for meg, at en del av mine hardt opptjente penger skal gå til. Jeg har ingen ting imot veldedighet i seg selv, men det er når den er tvungen at det skurrer for meg. Tvang er galt, og det bør vel være åpenbart.

 

Om jeg stjeler 200 kr fra en venn av meg og gir til Røde Kors, er det likevel galt, selv om hensikten er god og det tjener en god sak.

 

Er dette (bruk av tvungen veldedighet) moralsk riktig ?

 

 

 

 

Når det gjelder det å ta med seg sin egen kultur bryr jeg meg skjorta om muslimene vil bygge moskè. Så lenge den finansieres av deres penger, og ikke mine, er dette helt greit for meg.

Så lenge deres kultur og deres adferd ut ifra denne ikke bryter med Norges lover er de velkomne.

 

Edit: Angående det å lære seg norsk. I et samfunn med fri innvandring bør dette gå rimelig glatt. For å jobbe her til lands, drive handel med norske innbyggere, osv., er det jo nødvendig å lære seg norsk, naturlig nok.

 

 

:)

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar
Og hvorfor skal man ikke hive ute en nordmann som begår noe kriminelt?

 

Fordi vi ikke har noe sted å hive vedkommende til.

 

Tull. Finnes nok av land vi nok kan betale for å huse våre norske kriminelle til en langt lavere pris enn det vi betaler her hjemme.

 

Nei, det er ikke diskriminerende. Hvis du har gjester på besøk som gjør ugang, hva gjør du da?

- Tvinger de til å rydde opp og lar de bli.

- Tvinger de til å rydde opp og hiver de ut.

 

Personlig hadde jeg valgt det siste. Hadde det vært mine egne barn (hvis jeg hadde hatt denslags) så hadde jeg selvsagt ikke hevet de ut fordi de ikke har noe annet sted å dra. Drar du på besøk til andre, i butikken osv, så forventes det at du oppfører deg etter innehavers/eiers formelle og uformelle normer, hvis ikke kan du forvente å bli hevet ut. Prøv selv hvis du tviler. Hvorfor skal det være annerledes når vi slipper inn folk til Norge?

 

Selvfølglelig er det diskriminerendes, her makter du jo kun å underbygge at du diskriminerer. En innvandrer med norsk statsborger er ingen gjest. Dette er ikke gjester, det er norske borgere.

 

Ikke bare er det diskriminerendes, men det er jo også mildt sag korttenkt og lite smart å ha en "hiv ut holdning". Dette klarer du vel fint å tenke deg frem til selv. Eller er jeg nødt til å finne frem teskjeen?

 

Nei, jeg mener at intergrering kun er et spørsmål om vilje.

 

Selvfølgelig. Fra begge parter. Og vilje er ikke altid nok det heller.

 

Så flott at du begrunner slike utsagn slik at det er muig for meg å komme med motargument eller ta lærdom av det du skriver :roll:

 

Sorry, men det blir bare dumt når du kategoriserer ting du er uenig i som diskriminerende.

 

Vås. Jeg har underbygget med god argumentasjon hvorfor det er diskriminerendes. Du bare slenger ut en ubegrunnet påstand. Det er det som skiller å diskutere fra å kverulere. Klarer du ikke redergjøre for dine egne uttalelser så kverulerer du. Og det blir for dumt.

 

Så gjerne utdyp, om du har noe å komme med.

Lenke til kommentar
I dagens samfunn benytter vi oss av tvungen veldedighet for å finansiere den økonomiske støtten til innvandrere.

 

Med tvungen veldedighet mener jeg at en god porsjon av skattebetalernes penger (meg, blandt annet) ender opp i andres lommer. Andre mennesker som staten har bestemt, for meg, at en del av mine hardt opptjente penger skal gå til. Jeg har ingen ting imot veldedighet i seg selv, men det er når den er tvungen at det skurrer for meg. Tvang er galt, og det bør vel være åpenbart.

 

Om jeg stjeler 200 kr fra en venn av meg og gir til Røde Kors, er det likevel galt, selv om hensikten er god og det tjener en god sak.

 

Er dette (bruk av tvungen veldedighet) moralsk riktig ?

 

 

 

 

Når det gjelder det å ta med seg sin egen kultur bryr jeg meg skjorta om muslimene vil bygge moskè. Så lenge den finansieres av deres penger, og ikke mine, er dette helt greit for meg.

Så lenge deres kultur og deres adferd ut ifra denne ikke bryter med Norges lover er de velkomne.

 

Edit: Angående det å lære seg norsk. I et samfunn med fri innvandring bør dette gå rimelig glatt. For å jobbe her til lands, drive handel med norske innbyggere, osv., er det jo nødvendig å lære seg norsk, naturlig nok.

 

 

:)

Dette er jo en helt egen diskusjon om skatt egentlig er statlig tyveri. Passer vel til en egen tråd det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...