Gå til innhold

Innvandrere som krever...


Anbefalte innlegg

@snakket om hvems lang norge er:

Norge tillhører Nordmenn. ingen andre. hvis norge tilhører alle, hvorfor i all verden har vi grenser da? hvorfor er ikke hele jordkloden et land som heter telluss? jo, fordi det ikke fungerer på måten dere prøver å få det til å høres ut som. norge er norskt ikke svenskt eller pakistanskt, og norge tillhører nordmenn. om andre vil kommet og leve her-greit så lenge de oppførere seg og følger NORSKE lover og regler.

Ja, men hvorfor skal vi straffe innvandrere som bryter norske lover hardere enn nordmenn som bryter norske lover?

 

Nordmenn = Eiere

Innvandrere = Lånere/leiere

 

Den der er jo totalt feil. En innvandrer er like mye eier som du er så fort man får norsk statsborgerskap. Like it or not ;)

 

jeg syntes vi skal ha nulltoleranse mot de som ikke gjør  det. Og ja, der syntes jeg vi skal skille mellom nordmenn og innvandrere!

Hvorfor? :dontgetit:

Dette er jo bare en annen måte å si at vi skal diskriminere på bakgrunn av opphav.

 

Drar vi til pakistan og gjør en av de ulovlige handlingene så mang en invandrer har gjort i norge vil vi bli henrettet på åpen gate, mens de slipper unna med 4-5års fengsel.

rettferdig? NEI!

Nei.

Men så er det ikke verdens beste argument, i mine øyne, å forsvare å begå en urett fordi andre begår en urett.

 

leif, og jeg er ingen rassist - har bare utdaterte meninger

Er nok ikke noen rasist nei. Men du fremmer noen disrkiminerende synspunkt da. Men det er jo en ærlig sak. Men jeg klarer ikke helt å se logikken i tankegangen din.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg irriterer meg også mer over innvandrere som snylter, pga de er så heldige at de får komme til landet vårs og slipper alt faenskapet der de kommer fra. Men hva får vi i takk? De sitter på ræva å snylter eller driver med faenskap.

 

Ja jeg vet at de fleste ikke gjør det så dere trenger ikke si det.

Lenke til kommentar
angående det modellmakt sier, er jeg enig. I tillegg burde flere fått godkjent utdanningene sine. Vi har nok mange leger osv. i Norge her, men siden de ikke er vestlige, blir det ikke godkjent.

 

Hadde du ville dratt til en person som hevder at han har medisinutdanning fra Somalia? At utlendinger fra ikke-vestlige land ikke får godkjent utdannelsen sin i Norge skyldes ikke rasisme, men det faktum at det er vanskelig å kvalitetssikre noe som helst.

 

Hvor mange utdannede leger ville gidde å ta utdanningen helt på nytt???

 

Hvem snakker om å ta utdannelsen på nytt?

 

Vi kunne ihvertfall hatt et avsluttende kurs, et ett-års kurs der de som har østlige utdanninger får "oppgradert" utdanningen sin i forhold til Norge, norsk praksis osv.

 

Det finnes et apparat for å kvalitetssikre utdannelsen til utenlandske leger, se f.eks tidsskriftet for Den norske lægeforening fra i fjor høst en gang. Å stappe alle inn på det samme kurset som skal ta et år er av åpenbare grunner ravende dødfødt siden vi ikke snakker om en heterogen gruppe som har det samme behovet.

Lenke til kommentar
@snakket om hvems lang norge er:

Norge tillhører Nordmenn. ingen andre. hvis norge tilhører alle, hvorfor i all verden har vi grenser da? hvorfor er ikke hele jordkloden et land som heter telluss? jo, fordi det ikke fungerer på måten dere prøver å få det til å høres ut som. norge er norskt ikke svenskt eller pakistanskt, og norge tillhører nordmenn.

 

usa tilhørte indianere en gang..., liknende tilfelle med australia m.fl., kolonismen og nå kapitalkolonismen. historiske perspektiver er alltid greit å ha med

 

edit:

leif, og jeg er ingen rassist - har bare utdaterte meninger

 

kall det gjerne personangrep, men jeg synes heller at dine meninger er tilbakestående

Endret av modellmakt
Lenke til kommentar

Usj, utrolig mange trangsynte folk her, som kanskje hadde hatt godt av å se hvordan de fleste innvandrer egentlig har det. Måneder på måneder på asylmottak, bli sendt frem og tilbake mellom instanser og personer uten å få noe hjelp, dårlig språkopplæring og andre ting som har med "integrering" å gjøre. Dette er iallefall ting jeg har fått fortalt av tanta mi, som jobber på asylmottak, og tyrkeren som er gift med henne.

 

Det er nok ikke så lett å integrere seg i det norske samfunnet når halvparten av oss er gammeldagse halvrasistiske tomsinger. En snylter er en snylter, samme hvor han kommer fra, eller hvor han faktisk snylter. Jeg tror faktisk ganske mange nordmenn kunne trengt seg ett kurs i medmenneskelighet.

Lenke til kommentar
Hadde du ville dratt til en person som hevder at han har medisinutdanning fra Somalia? At utlendinger fra ikke-vestlige land ikke får godkjent utdannelsen sin i Norge skyldes ikke rasisme, men det faktum at det er vanskelig å kvalitetssikre noe som helst.

Jeg kunne gjerne dratt til en som har medisinutdanning fra et ikke-vestlig land. Om han kan behandle det som er feil, skjønner jeg ikke problemet med at han ikke er født i Norge. Og selv om han isåfall er fra Somalia, bor han nå i Norge og følger norske standarder som alle andre, han er ingen heksedoktor...

 

Det finnes et apparat for å kvalitetssikre utdannelsen til utenlandske leger, se f.eks tidsskriftet for Den norske lægeforening fra i fjor høst en gang. Å stappe alle inn på det samme kurset som skal ta et år er av åpenbare grunner ravende dødfødt siden vi ikke snakker om en heterogen gruppe som har det samme behovet.

Visste ikke at det fantes. Men det funker tydeligvis ikke godt nok da, siden det er såpass mange som ikke har fått godtkjent utdanningen sin. Men dette handler jo heller ikke bare om leger, det var jo bare et eksempel!

 

Headcleaver, ingen "eier" opprinnelig noen av landene. Før nasjonalstaten ble til, bodde vi hvor vi ville. En gruppe mer eller mindre uintelligente personer tok tydeligvis veien opp til kulden og isen istedetfor til varmen. Etterhvert ble dette til de skandinaviske landene. Folkevandring er heller ikke noe nytt fenomen, folk har alltid vandret. Skulle man nekte folk dette, hadde det blitt katastrofe. Hadde man nektet dette i utgangspunktet, ville vi alle kanskje bodd i Afrika eller Asia.

 

"Nordmenn" er jo heller ingen heterogen gruppe. Ser du på slektstreet ditt er det en viss sjanse for at ikke alle der er norske. Det kan være svenske slektninger, danske, tyske, russiske, finske, polske osv. Den politiske folkevandringen har derimot økt. Pga. kriger, forfølgelse, vanstyre osv. Men også pga. fattigdom.

Lenke til kommentar
Jeg irriterer meg også mer over innvandrere som snylter, pga de er så heldige at de får komme til landet vårs og slipper alt faenskapet der de kommer fra. Men hva får vi i takk? De sitter på ræva å snylter eller driver med faenskap.

 

Ja jeg vet at de fleste ikke gjør det så dere trenger ikke si det.

Nå tramper du på vår - nei, min - kulturav igjen; det norske språk! Skjønner du ikke hvor tullete du høres ut, når du sier at innvandrere ødelegger den norske kulturarven, når du gjør akkurat det samme selv?

Endret av gspr
Lenke til kommentar
@Decline: Hvorfor skal ikke de som kommer til landet justere seg, hvorfor skal landet justere seg? Og ja, det finnes nordmenn som er sånn, men de har ikke flyttet til landet for å få en frisk start.

SIer Decline at landet skal justere seg og ikke innvandrerene? Klarer ikke helt se at han mener det.

 

Problemet som er tydelig i denne tråden er at flere mener det er riktig å diskriminere og forskjellsbehandle innvandrere fordi de er --- innvandrere.

Lenke til kommentar

Jeg synes at Norge kunne tilpasse seg litt, men ikke for mye..

I den situasjonen jeg er i, ser jeg ikke at Norge burde tilpasse seg mer, men innvandrerne, men husk at det kommer innvandrere fra andre land enn "svarte land".

Men jeg syns hvertfall at norsk kurs, og skolegang burde være et "must" for alle innvandrere som ikke kan norsk eller ikke har noe riktig skolegang.

Lenke til kommentar
Jeg mener at vi må endre holdningen vår til innvandrere

Det var dette jeg siktet til, leser du ikke hele tråden?

 

Og jeg skjønner ikke helt hvorfor folk ikke får øynene opp og trår ned foten. Virker som alle er så redde for å bli kalt rasist, og ordet henger veldig løst på leppene til folk. Men herregud, de får da jommen tilpasse seg landet de kommer i - og dens skikk og bruk.

Endret av Domodyret
Lenke til kommentar
Jeg mener at vi må endre holdningen vår til innvandrere

Det var dette jeg siktet til, leser du ikke hele tråden?

Han sier jo ikke der at landet må tilpasse seg og at innvandrere ikke må.

 

Skal si du leser mye mellom linjene. :whistle:

 

Med de holdningene som enkelte gir uttrykk for her så er det ikke rart vi sliter med integreringen. Hvorfor skal vi forvente av innvandrere at de skal tollerere å bli diskriminert og forskjellsbehandlet?

 

Og jeg skjønner ikke helt hvorfor folk ikke får øynene opp og trår ned foten. Virker som alle er så redde for å bli kalt rasist, og ordet henger veldig løst på leppene til folk. Men herregud, de får da jommen tilpasse seg landet de kommer i - og dens skikk og bruk.

 

Det der er ikke rasisitisk. Men flere her inne har gitt uttrykk for at vi skal behandle kriminelle forskjellig utifra hvilken nasjonalitet de har. Man gir uttrykk for at hele byrden med integrering skal ligge på innvandrerene og vi ikke skal ta noe ansvar. Om det ikke er rasistisk så er det i det minste fordomsfult og diskriminerende. Eller bare ren og skjær fremmedfrykt og idioti.

Lenke til kommentar
Joda, men vi har tråden listet opp endel hendelser (blandt annet det med kreving). Uansett, jeg mente at folk er redde for å bli kalt rasist. Du ser jo folk skrive PS: Jeg er -IKKE- rasist! i poster.

Ja det er klart folk er redde for å være rasist. Men sant skal sies så er det fleste som skriver den PS'en for å diskriminere.

 

Å si at man ikke skal tollerere at innvandrere skal få kreve noe er diskriminerende.

 

Å si at man ikke skal tollerere innvandrere som snylter er greit nok, men skal man forskjellsbehandle snyltere på bakgrunn av nasjonalitet så er det diskriminerende.

 

I noen tilfeller også rasisitisk, men det er vanskelig å vite. Til det må man tro at en "rase" er den andre overlegen og at man skal behandles deretter.

 

Tror det meste her inne bunner i fremmedfrykt og uvitenhet.

 

At innvandring fører til store utfordringer er helt klart, men det er ikke noe man skal legge ansvaret ene og alene på innvandrerene for. Og man kan ikke behandle innvandrere annerledes enn nordmenn fordi de er innvandrere. Enkelte former for diskriminering som å gi innvandrere mer skole enn nordmenn for å lære seg språket, det er grei nok, eller å sette krav til innvandrere at de lærer seg norsk. Men om en nordmann snylter så skal ikke han behandles mildere enn en innvandrer som snylter. Og man må ikke gå rundt og tro at ens farge eller nasjonalitet er det som avgjør om man er en snylter eller ikke.

Lenke til kommentar
Ja, men hvorfor skal vi straffe innvandrere som bryter norske lover hardere enn nordmenn som bryter norske lover?

jeg mener at utlendinger som bryter norske lover burde sendes i fengsel med samme straff som nordmenn ville fått. men hvis det er drap etc de blir straffet for syntes jeg de kan sendes tilbake og sone i hjemlandet sitt. jeg syntes det blir feil at norske skattepenger skal brukes på å fore innvandrere som dreper nordmenn/innvandrere.

Den der er jo totalt feil. En innvandrer er like mye eier som du er så fort man får norsk statsborgerskap. Like it or not ;)

etter at de har fått statsborgerskap ser jeg på en innvandrer som norsk. jeg tenker på innvandrere som søker asyl etc.

 

Dette er jo bare en annen måte å si at vi skal diskriminere på bakgrunn av opphav.

det er her jeg mener det med å sende de tilbake så de kan sone i hjemlandet sitt. siden da en nordmann er i hjemlandet sitt skal de sone i norge, men om en tyrker dreper en annen tyrker i norge syntes jeg han skal sone i tyrkia.

 

Nei.

Men så er det ikke verdens beste argument, i mine øyne, å forsvare å begå en urett fordi andre begår en urett.

jeg forsvarer ikke en urett på noen måte. det var også en del av "la di sone i hjemlandet" meningene mine.

 

du fremmer noen disrkiminerende synspunkt da.

ja, på noen set og vis gjør jeg det, men det kan ses andre veien også.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at de må få skolegang, innføring i det politiske systemet, regler og normer osv. Samt språket. Men jeg tror ikke vi skal KREVE så mye på den språklige siden! Enkelte tar enklere opp språk enn andre, mens andre ikke klarer å ta opp et nytt språk så lett! Dessuten er norsk et vanskelig språk. Ikke bare gramatisk, men også fordi det er et såpass lite og ubetydelig språk. Det blir enklere å lære seg engelsk som man ser overalt i verden, og kan brukes i store deler av verden. Man får da også mer lyst til å lære seg det. Det betyr ikke at man ikke skal lære seg norsk, men at man ikke må overse dette og diskriminere de som har språkproblemer.

 

Synes generelt det virker som om nordmenn er mer fiendtlig innstilt til innvandrere når det gjelder språk enn i andre land. Jeg har bodd 2 år i Spania, og har sett litt av hvert. Vel, når nordmenn prøver å knote seg fram på spansk får de anerkjennelse, ingen ler av dårlig grammatikk og uttale. Jeg har tilogmed sett flere eksempler på at forståelsesfulle spanjoler har gjort alt de kunne for å forstå nordmenn som av en eller annen grunn bare snakket norsk til de! Hadde det kommet inn en araber på en norsk butikk og snakket urdu til betjeningen hadde de ringt politiet! Det har litt med innstilling å gjøre.

Lenke til kommentar
det er her jeg mener det med å sende de tilbake så de kan sone i hjemlandet sitt. siden da en nordmann er i hjemlandet sitt skal de sone i norge, men om en tyrker dreper en annen tyrker i norge syntes jeg han skal sone i tyrkia.

Ja, om det er turister. Men er de norske statsborgere, nei. Er det asylsøkere spørs det jo også litt hva de kommer tilbake til.

 

ja, på noen set og vis gjør jeg det, men det kan ses andre veien også.

Hvordan da? Forklar gjerne...

Lenke til kommentar

Innvandring er i utgangspunktet en fin ting, og spesialiserte innvandrere som kan fylle arbeidsplasser nordmenn i dag ikke vil ha, og arbeidsplasser der vi dag mangler kvalifisert arbeidskraft i dag, er flott.

 

Desverre er det ikke slik det fungerer i dag. I dag bidrar innvandrere uten jobb (merk: dette gjør nordmenn også) til økte utgifter for å opprettholde velferdsstaten, dvs. økte utgifter til folketrygden, i tillegg til særordninger for innvandrere.

 

Det er en del av innvandrerne som jobber (blandt annet en tidligere mattelærer av meg), og jo flere slike jo bedre, naturligvis. Jeg tror (merk: tror) grunnen til at så mange innvandrere i dag ikke får jobb delvis skyldes frykt hos arbeidsgivere for at de ikke vil kunne gi innvandrerne sparken dersom de gjør en dårlig jobb, med frykt for å få staten på nakken. (Rasisme, rasisme !)

 

Jeg støtter farkes forslag:

 

Løsningen er såre enkel: avskaff all offentlig støtte til særgrupper; mao. avskaff velferdsstaten og la folk få beholde egen inntekt selv. På den måten behandles alle likt, og man unngår at landet overflommes av snyltere da disse ikke vil ha noe pasifiserende "sikkerhetsnett" å falle tilbake på.

 

Fri innvandring er tingen. Jeg tror dette vil sette en stopper for dagens situasjon, der innvandrere gjerne kommer til landet for å utnytte statlige støtteordninger (populært kalt "snylting), og/eller brødfø seg av kriminalitet.

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar

En tanke kunne jo være å stoppe innvandring av folk som fint klarer seg i sitt eget land og konsentrere oss om de som virkelig trenger hjelp. Om det er praktisk mulig da.

 

For tross alt er over halvparten av innvandrerene i dette landet fra Danmark, Sverige og andre vestlige land.

 

De som maser om at utlendingene tar jobbene våre, vel de tar faktisk møkkajobbene. Svensker og dansker konkurerer om de virkelig store jobbene.

 

Bare en tanke som poppet inn i skallen min. Lite gjennomtenkt men greit å lufte ;)

 

Syntes vi skal hjelpe de trengende uavhengig av om vi trenger deres arbeidskraft eller ikke. Det finnes mennesker der ute som vi har sjangs til å hjelpe så da er det greit om vi kan fokusere på de og bry oss mindre om de som ikke kommer her pga at de er kommet i uføre.

 

Asylsøkere kan vi godt stenge ute også, det er en grunn til at de ikke har fått flyktningstatus. Men der er jeg på gyngende grunn, for jeg har ingen anelse om hvor stor del av asylsøkerene som faktisk har grunnlag til å bli her og får innvilget oppholdstillatelse. Men fokusen bør være rettet mot de som har fått flyktningstatus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...