Gå til innhold

Mini-test av Nokia 6101

Anbefalte innlegg

Kjøpte en Nokia 6101 i dag. Hadde lest litt om den på nettet, både på Nokias egne hjemmesider, men også en bra test her:

http://www.gsmarena.com/nokia_6101-review-40.php

Telefonen er liten og lett, og finnes i to utgaver. En i svart/sølv og en i hvitt/sølv. Den koster ca 2000-2500 uten abonnement.

Jeg fant ut at å bruke Nokia 6230i som eneste Mp3-spiller ikke passet for meg. Det går på betjening kontra betjening av en vanlig mp3-spiller, hvor jeg foretrekker sistnevnte. Dermed var det ut på markedet for å finne en grei telefon som inneholdt mye av det jeg liker med 6230i.

Derfor sjekket jeg ut Nokia 6101. Den hadde mange av 6230i sine egenskaper, unntatt Bluetooth, mye minne, plass for minnekort, megapixelkamera, pluss litt til. Men siden jeg helst vil ha Nokia, og med 6101 fikk 6230i's kalender og adressebok, samt radio, gikk jeg for den. 6101 er en slags kloning av 6230i og 6170.

PLUSS

*Meget god kalender og adressebok

*Tastaturet er konge

*Radio

*Bra display

*Absolutt godkjent hastighet/respons

*Programmerbar navigasjonstast og softtaster

*Lett å betjene mot PC med Nokia PC Suite

*Man kan velge mange farger på bakgrunnskriften i stand-by, som på 6230i.

*Tastaturdelen er tyngre enn displaydelen. Ligger derfor svært godt i hånden

*Antennen gir bedre mottakelse, samt bedre stabilitet når åpnet, både i hånd og på bord.

*Bra batteritid

*Leveres med stereo hodetelefoner med volumkontroll

*Nokia leverer adapter for å kunne bruke hodetelefoner med 3,5mm jack på en rekke telefoner med pop-port. Dette funker flott på 6101. Adapter kan bl.a kjøpes på

www.komplett.no Dermed kan man få bedre lyd, ikke minst mer bass.

MINUS

*Kun 3,5 mb minne. Dette er svært lite i forhold til pris og konkurrenter, men dersom man ikke skal ta mye bilder, eller ikke skal installere all verden, er det til å leve med.

*Ikke megapixelkamera, men godkjent kvalitet likevel. selv om instillingsmulighetene er begrensede

*Mp3-avspilleren blir en stor vits når minnet er så lite. Men om man har 3,5, 20, 50 eller 90 mb minne, er det uansett for lite dersom man vil satse på en mobil som mp3-spiller. 256-512 mb er minimum.

*Lydvolumet under samtale burde kunne justeres høyere

*Ekstern antenne (for de som HATER det)

*Tastaturbelysningen kunne vært bedre

*Ikke equalizer, som på 6230i, men det beviser nok at denne telefonen ikke er ment som MP3-spiller, selv om den kan spille det.

*Ikke Bluetooth, men overføring via IR er ikke så verst, samt at det begrensede minnet setter begrensninger for det helt store behovet for Bluetooth.

*Ny ladekontakt. Den er tynnere enn den tradisjonelle Nokia-laderen, men adapter følger med i esken.

Det var mine umiddelbare erfaringer med Nokia 6101, etter å ha hatt den noen timer. Jeg er meget godt fornøyd, og har ikke opplevd noen feil eller mangler med den. Synes dog lyden kunne justeres høyere i de to samtalene jeg hadde. Oppsettet og overføring til PC gikk helt flott. Jeg hadde fra før av installert Nokia PC Suite for bruk med 6230i med Bluetooth, og det bød ikke på problemer å bruke denne med 6101 og infrarød overføring. Det er bare til å følge programvarens dialogbokser.

Alt i alt er dette en meget bra telefon!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...