Gå til innhold

Pentium 5? :hmm:

Anbefalte innlegg

Pentium 1,2,3 og 4 finnes men hvorfor har det stoppet på 4? Hva må egentlig til, fysisk for CPUen for at den kan kalles Pentium 5, eller er det ingen betegnelse på det? Har noen hørt noe planer om Pentium 5?

PS: Skjønner at dette er et helt idiotisk spm. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis og når de skifter arkitektur (nåværende netbus?) så vil de sannsynligvis bytte navn. Ettersom alle de nye CPU'ene til Intel er modifikasjoner av originale P4, og ikke en helt ny arkitektur, vil de sannsynligvis fortsette med Pentium 4 navnet.

Lenke til kommentar

synes det er litt teit å fortsette på pentium-navnet. det er jo riktignok godt etbalert, selv om det ikke har et plettfritt rykte. for det første er dette et navn de har hatt siden 1993, det er på tide å bytte! dessuten betyr jo "pentium" noe med fem, dvs. nr 5 i serien, som pentium var. (386-486-pentium.) de kunne sikkert finni på noe tøffere, for eks. Athlon, men den er jo tatt... :p

Lenke til kommentar
synes det er litt teit å fortsette på pentium-navnet. det er jo riktignok godt etbalert, selv om det ikke har et plettfritt rykte. for det første er dette et navn de har hatt siden 1993, det er på tide å bytte! dessuten betyr jo "pentium" noe med fem, dvs. nr 5 i serien, som pentium var. (386-486-pentium.) de kunne sikkert finni på noe tøffere, for eks. Athlon, men den er jo tatt... :p

Hexium? hehe

Lenke til kommentar
Hva må egentlig til, fysisk for CPUen for at den kan kalles Pentium 5, eller er det ingen betegnelse på det?

Vel pentium er et merkenavn og det er i utgangspunktet ingen teknisk definisjon på hva som skal til for å legge til en ekstra på nummeret. De kunne jo fint kalt dagens 90nm P4 prosessorer for f.eks Pentium 5. Poenget er vel at "pentium 5" er et litt teit navn og det har tradisjonelt vært betydelige forbedringer prosessorene ved navneskifter. Det uteble denne gangen. Det kan også ha noe med saken å gjøre. Jeg tror neste generasjon x86 kjerner fra intel kommer med Conroe. Jeg er ikke helt up to date på dette for tiden. Kanskje vi får et navneskifte da? Jeg tipper det blir Pentium pluss en eller annen bokstavkombinasjon.

Ofte holder produsentene på merkenavnene kunstig lenge fordi de er så godt etablert. f.eks Centrino og Pentium M i Intels tilfelle. Her har det vært betydelige tekniske endringer uten noen større navneendringer.

Lenke til kommentar
For den gjennomsnittlige bruker betyr Pentium-navnet at er en prosessor inni maskinen, Amd & Intel har ikke folk peiling på.

Vel, vi er jo ikke gjennomsnittlige brukere her heller ;)

Men jeg tror nok at "alle" vet at det må være en prosessor inni en maskin for at den skal funke, og at de har gjort seg opp en mening (på den ene eller andre måten) hvilken av de to produsentene de liker (AMD eller Intel)

Lenke til kommentar

Intel har opparbeidet seg et merkenavn med Pentium. Bland vanlige folk, som bare har en pc, er Pentium synonymer med en kraftig pc. Særlig med et 4 tall etter. Om det er en sannhet kan selvsagt diskuteres, men om Intel skulle bytta navn på prosessor-serien måtte de opparbeide seg merkenavnet på nytt. Derfor kommer de kom til å holde på det lenge. Jeg tviler på om det kommer en 5'er, men isteden noen fancy tall og bokstav kombinasjoner. Pentium XjG54-64 eller no sånt.

Lenke til kommentar

Det du sier om Pentium 4 = kraftig pc, kan godt stemme:

...med en kraftig Intel Pentium 4-prosessor...

DELL må ta litt av skylda, spess siden de sier det, samma om det er en P4, 2GHz, eller om den er på 3,4 (under og overdrivelse vel, men you get the point...?)

Lenke til kommentar

Husker i de gode gamle dager da vår Siemens Nixdorf med Pentium PRO på hele 200MHz var revolusjonerende, det var tider. Pentium er et kjent og kjært navn blandt de eldre og uvitene, på samme måte som Jeep ofte er ensbetydende med Off-Road biler. "Hva slags bil har du? En sånn Honda-jeep vettu!" og "Hva slags maskin har du? En sånn Pentium-harddisk vettu!"

Lenke til kommentar

Jeg er ganske sikker på at intel har sagt at neste generasjon prosessorer ikke skal hete pentium. De skulle skifte til et navn med mere teknisk klang eller no sånn. Et kjapt google-søk og et forum-søk skulle gjøre jobben, men internett er sirup her nå...

Herr Brun

Lenke til kommentar

Jeg tror at hvis du hadde gått på gata å spurt folk:

-Goddag, jeg gir bort en pc i dag, men du må velge: Intel Pentium 4, 2.5 GHz eller AMD X2 4400, 2.2GHz, hvem vil du da?

jeg tror faktisk du hadde blitt kvitt flere intel pcer enn AMD.

Lenke til kommentar

Jeg har vel egentlig ventet litt på at de skal skifte ut pentium med hexium, men jeg tviler på at det skjer, det er vel kanskje for selvsagt og for alt jeg vet har noen andre det navnet slik at intel vil få mye bråk med navneskifte.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...