Gå til innhold

Live 8 listen (gjør fattigdom til historie)

Anbefalte innlegg

har du skrevet deg på Live 8 listen?

hvis du ikke har gjort det, kan du gjør det her

www.live8live.com

tror du denne listen med navnene til millioner av mennsker verden over vil gjøre noe med fattigdommen i verden? personelig tror eg det ikke blir noe forandring.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som det endelig har blitt poengtert i media også (det er flere som har sagt det her på forumet i lange tider f.eks.), så er det ikke bare penger som kan fjerne fattigdommen, fordi det presser opp lønninger som igjen presser ned konkurranseevnen, som igjen fjerner handel med utlandet, som igjen bidrar til å minke inntektene/øke fattigdommen. Handel, samt helsemessige/sikkerhetstiltak er vel så viktig som pengestøtten.

Lenke til kommentar

enkelte her kan visst trenge å sette seg inn i tankegangen til live 8-arrangørene

what's it all about?

be part of it

watch this

who and where

the tickets

news

The LIVE 8 List

TO:

The 8 most powerful leaders in the world

50,000 people are dying, needlessly, every day of extreme poverty.

At this year's G8 summit meeting, it is within your power to put an end to this tragedy. It is an extraordinary opportunity which it would be shameful to ignore. We urge you to take these 3 steps to make extreme poverty history...

- double the aid sent to the world's poorest countries,

- fully cancel their debts,

- change the trade laws so that they can build their own future.

så de er visst klar over det zethyr sier her

forresten, hvis du hadde fulgt med på programmet, hadde du sett hvor lite det skal til for å redde liv i afrika..her er det snakk om mennesker som må overleve på under en dollar dagen

de trenger ikke en halv million i årslønn, egen leilighet og 2 biler hver som vi nordmenn..mulighet for en jobb som gjør at de tjener et par kroner dagen til mat, eller kanskje en vaksine til 1-2 kroner hadde vært nok til å redde liv.

jeg synes det er sløsing med menneskeliv å ikke gjøre noe med situasjonen.

om det nytter gjenstår å se, ingen av oss kan spå fremtiden

men å gjøre og støtte dette er ihvertfall uendelig mye bedre enn å bare sitte med penger og mat i norge og si at det ikke nytter!

så jeg anbefaler i det minste alle til å skrive navnet sitt på lista som skal leveres til g8-møtet snart;

http://www.live8live.com/list/

Lenke til kommentar
ja, egentlig er hele Live8 konseptet bortkastet dit.

Neppe. Det er ikke tvil om at man må sende pengebidrag til Afrika,

Jo, det er det tvil om.

All den tid problemet i stor grad er politisk, så hjelper det ikke nødvendigvis å bare sende penger. Det kan i verste tilfelle bare styrke den politikken som er selve problemet.

Personlig tror jeg at en generelt bedre løsning er å senke tollmurer og øke handelen med disse landene, selv om det skulle gå på bekostning av egen industri. Jeg tror også ved å støtte handelen og kapitalismen i ulandene, så vil demokratiske endringer tvinge seg frem. På lang sikt må levestandarden utgjevnes mellom det som i dag er den rike verden og det som er den fattige verden. Det er eneste måten å bekjempe fattigdom, og også terror og ufred.

Å gi penger ser jeg på som å kjøpe seg god samvittighet. Avlatsøvelser.

Lenke til kommentar

Uff, A-ha fikk problemer ja. Uff, passe flaut foran 100 000 tilskuere + 3 milliarder andre musikkglade sjeler! :p

Ellers er det jo fint at det kommer tiltak for å hjelpe de i verden som ikke er så heldige som oss. Men som folk allerede har nevnt så hjelper det ikke med kun penger, man må bruke disse pengene riktig slik at menneskene selv kan starte å tjene til livets opphold. Hjelp til selvhjelp er viktig!

Det jeg alltid er skeptisk til på slike innsamlingsaksjoner er hvor pengene blir av. Det er ofte de rike (i de fattige landene) som ender opp med å bli enda rikere: de samme menneskene som undertrykker og hindrer "normale" folk i å klare seg. Desverre :(

Lenke til kommentar

Neppe. Det er ikke tvil om at man må sende pengebidrag til Afrika, men det ligger en vel så stor utfordring i hvordan man skal kunne utnytte dem til felles langvarige goder.

Live 8 handler ikke om å sende penger til Afrika.

Lenke til kommentar

Neppe. Det er ikke tvil om at man må sende pengebidrag til Afrika,

Jo, det er det tvil om.

All den tid problemet i stor grad er politisk, så hjelper det ikke nødvendigvis å bare sende penger. Det kan i verste tilfelle bare styrke den politikken som er selve problemet.

Hvis du hadde tatt med den andre delsetningen i quoten også, så hadde man sett at jeg er enig med deg. Man kan ikke bare sende penger, de må også komme frem til riktige formål. På lang sikt er det riving av tollmurer og økt handel som kan hjelpe, men på kort sikt kan man sende penger til team som vaksinerer, sprer kunnskaper om sikker sex, osv. osv.

"- double the aid sent to the world's poorest countries,"

Beklager, men jeg trodde dette gikk på pengehjelp.

Men jeg er litt i tvil om hva man kan få utrettet vha disse konsertene og den lista. Skal det vise myndighetene hva folket vil? Bare å ha ei liste fjerner ingen tollmurer, og sletter ingen gjeld; jeg er interessert i å vite hva de skal gjøre med lister/penger/andre ressurser. Dessverre ser jeg ikke på TV så jeg får ikke fulgt med på hva de sier.

Lenke til kommentar

Okay, Zethyr. Men poenget mitt er at selv om å sende penger kan funke, så kan det også virke mot sin hensikt.

Penger er viktig i spesielle situasjoner, slik som nødssituasjoner, til konkrete prosjekt osv. Men å sende penger er i seg selv ingen langsiktig og god løsning på problemer i den fattige verden.

Lenke til kommentar

Et problem med enkelte u-land er vel at det gjelder fint lite å fjerne gjelden, fordi da går bare overskuddet i lommen til folkene med makt i landet.

Det er en svært komplisert og sammensatt utfordring. Dog syntes jeg det er et bra tiltak dette her. For en gangs skyld fokuserer media på noe viktig fremfor å høre på hva Hagen mener om homoparader eller om Chrisian og Jorunn er sammen eller ikke...

3 mrd ser på, men hvor mange gidder bry seg? Ikke mange er jeg redd. Dessverre.

Lenke til kommentar
og uansett så er det for mange mennesker og for få ressurser i verden til at alle kan leve som oss.

Dette er bare propaganda fra miljøbevegelsen, og har det til felles med alle andre dommedagsprofetier at de baserer seg på et statisk virkelighetssyn. Malthus sa for hundre år siden at det ikke ville være nok mat til verdens befolkning, men aldri har menneskene hatt større tilgang på mat.

Lenke til kommentar

Mulig jeg har misforstått her, men de 30000 barna eller hva det nå er som dør i Afrika dør jo fordi landet ikke kan støtte sa mange. Landets bærekraft er overtrukket, og det vil jo bare bli et evig pengesluk for oss andre land å sprøyte penger inn i landet. Omtrent som kunstig livhjelp. Respirator om du vil.

Ville vært bedre om tingene fikk gå sin naturlige gang til befolkningen gikk inn i en annen fase, evt med hjelp fra andre land til verdiskapning o.l, men ikke ved å holde en overflødig befolkning i live med subsidiering fra dag til dag..

Lenke til kommentar

"Løsningen på fattigdommen er ikke ved å fordele kaken likt, men ved å gjøre kaken større" - Bergen Objektivist Forening.

Her blir det snakket en del om årsakene og løsningene på verdens fattigdom. Interessant lesestoff ! (Også mulig å laste ned lydklipp for de som ønsker det. Kunne postet hele tekstene her, men det dropper jeg tatt i betraktning lengden på tekstene. )

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar

Da skreiv eg meg inn,

Såg heile konserten kjempe konsert. i hyde park var det ekstrem.I USA sin

konsert var det heile 1 mill på plassen og i hyde park var det fleire hundretusen

+ at mange andre kjente byer i verden var det samlet mange folk

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...