Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[løst]Showcase: Toyota Camry XLi '87


Anbefalte innlegg

At motoren har 130hk er ikke så uvanlig,

De fleste andre produsentene tar ut 150 hk ut

av sine 2 liters motorer, men det er momentet

som denne motoren mer av en de andre, jeg har

ikke lyktes å finne Euro specs på denne motoren

annet en HK seff, momentet er anslått til 185nm+.

Den har ikke noe imot å ligge i 50km/t i 5giret,

da ligger den på ca 1100rpm, ingen nykking eller tull

 

Hvor mye jeg betalte for den? jeg betalte 5000kr for den

Belive it or not :p nei feiler ikke bilen noe annet en det overnevnte

ingen rust og alt det tekniske er i orden, eieren solgte den alt for billig

Han kunne fått 15000 for den hadde han bare vasket den skikkelig!

og ikke råna den til, cyanidblått panel o.l hever ikke akkurat prisen:P

Brukte bare 950kr hos høggern på å få den tilbake til orginal pen stand,

men å få den rein var det som tok tid, men som sagt såpevann koster jo fint lite.. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bore: 86mm

Strok: 86mm

Compression Ratio: 9.8:1

Displacement 2.0L

Valve Train:4v/cyl

HorsePower : 128hp@5600RPM

Torque 179NM@4400RPM

 

Europeiske spesifikasjoner på 3S-FE-motoren i bilen din :) I original tilstand selvfølgelig. Hvis det er noe mer du lurer på, spytt ut.

 

 

 

EDIT: endret Torque fra ..@44 rpm til 4400 rpm, som selvfølgelig er korrekt.

Lenke til kommentar

En liten sammenligning hadde karnsje vært på sin plass

 

Nissan Primera GT

 

SR20DE

Bore: 86mm

Stroke: 86mm

Compression Ratio: ?

Valve Displacement 2.0L

Valve Train: 4v/cyl

HorsePower : 150@6100rpm

Torque: 181@ 4800rpm

 

Toyota Camry XLi

 

3S-FE

Bore: 86mm

Strok: 86mm

Compression Ratio: 9.8:1

Displacement 2.0L

Valve Train: 4v/cyl

HorsePower : 128hp@5600RPM

Torque 179NM@4400RPM

 

Lar tallene tale for seg selv :p

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har ikke noen planer om å lage noe rånebil.

Synes det er bedre å bruke pengene på skikkelige

høytalere en å kjøpe noe jallamekk slik at jeg

i stede kan bruke alle pengene på fylle bagasjerommet

med bass, livet handler ikke bare om alt under 25hz :p

liten vits i å spille høyt hvist det høres "ræva" ut.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Alle nyere biler med elektronisk innsprøytning

har en ECU boks, Det den gjør er rett å slett

å styre fortenning, drivstoffmengde og andre

ting ved å regne seg fram til den beste verdien

ved hjelp av div sensorer rundt om i motorern.

Min har 8 sensorer som ECU boksen bruker til

å styre motoren med: Map sensor, IAC sensor

ECT sensor, kamvinkelsensor osv ECU boksene

har en viss inteligens og kan dermed tilpasse seg nermest

en hver situasjon uten at fører må foreta seg noe

feks merker ECU boksen at det er kaldt ute når

du skal starte bilen så gjør den de nødvendige justeringene

uten at du merker noe som helst, bortsett fra at tomgansturtallet

er forhøyet til motoren blir skikkelig varm. ECU boksen

er rett å slett styresystemet til motoren.

Lenke til kommentar

Den kan omprogrameres ja, for å få mer

effekt ut av motoren, å kalle det "overklokking"

er ikke riktig da det bare går på prosessorfrekvens

og ikke på virkemåten, "chiping" er et bedre ord å bruke.

en trenger ikke rare prosessoren for å styre en motor.

En ECU boks med prosessorkraften til en Commodore64

er kjapp nok til å gjøre jobben

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Holder på med en tilsvarende Camry selv, og kan vel si at å bygge om til 4x4 går ikke. men, det som går er 3s-gte. celica motor, med ny girkasse går rett nedi.

Den camryen eg holder på med er en GLi, (nå GTT), med v6 understell. og GXi interiør.

Det er mye så går å gjøre med disse bilene, 3S-GE motor er det enkleste, som nermest er plug-and-play, om du henter motoren fra en celica st162. girkasse og drivakslinger passer rett på. Og trimme noe på den orginale 3S-FE motoren, er vel i grunn bortkastet, juster til 12-14 grader fortenning, kjør på 98 oktan, og gi den litt mere bensintrykk, så har vel den i praksis nådd det som er finansielt lønnsomt å gjere..

Lenke til kommentar

Vil ikke påstå at det er bortkastet å bruke tid på

en 3S-FE. Turbokonvertering er veldig enkelt på

3S-FE og fullt programerbar EFI ECU (MegaSquirt II)

er nesten plug & play og koster bare 410$. Og dessuten

liker jeg ikke å måtte sitte å rive i girstanga og ligge på

turtallsperra dagen lang, så 3S-GE er utelukket for min del,

Da kjøper jeg heller en GXI

Lenke til kommentar

joda, turbokonvertering kan jo gjøres. men en skal kunne gjøre mye selv, og plukke opp billige deler runt omkring for at det skal bli billigere enn GTE. og med det momentet en gte har, så trenger en ikke å bekymre seg over å gire i vert fall. megasquirt II er jo også ettter hvert et utprøvd sprut, og gir mye futt for penga. Har ikke erfaring med det selv, så vet lite om hvor stabilt det er. GXi, 2.5 v6, det var vel kanskje ikkje den mest geniale motoren toyota laget.

Og når det gjelder GE, har prøvd det også i en camry. Merket fint lite forskjell i bunn på turtallet, forskjellen viste seg først over 4300. eneste var at celica girkassen hadde litt annen utveksling. det sammen med mere turtall, gjorde at den dro 65 på første, og 120 på andre gir.

Skal se om eg får rotet frem noen bilder i en annen tråd her, siden camry med CS motor kanskje ikke er hverdags.

Lenke til kommentar

Jasså Zandro, det var denne Audien(?) måtte vike for.

 

ser på en 89' Camry selv om dagen, en Gxi v6'er.

pene biler, masse potensiale.

kommer nok til å kjøpe den om prisen er rett.

noen tanker på hva denne bilens svake sider er?

 

Jeg lurte også på hvor du får tak i all informasjonen om bilen og motor'n?

er du serviceelektroniker@bilelektronikk siden du er såpass velbefart på begge områder?

kan jeg også få tak i denne informasjonen, eller må du være verkstedsansatt?

 

-Marius

Endret av Demogorgon
Lenke til kommentar

Vel ja... Audien endte sine dager hos høggern

pga svært alvorlige elektriske problemer.

 

Camry er en evighetsmaskin, motorenene er

nesten uslitelig (med unntak av de med 1S-Ci motoren)

2vz-fe (V6) og 3S-FE (I4) er gode motorer som kan bruke

forbausende lite bensin, min (I4) bruker så lite som 0,66 på

langkjøring. V6`ern kan bruker så lite som 0,75 på langkjøring.

Det eneste problemet med disse er stort sett rust i hjulbuene,

men dette kommer av stort sett av at camryeiere generelt

er ute etter stabil transport og bryr seg ikke med vedlikehold o.l og behandler dem deretter bla: vasker dem ikke ofte nok, ingen tectyl behandling, avfetter dem aldri osv. Pakningene i dørene ha en tendens til å løsne pga en dårlig festeanordning, men smører du pakningene med silikon gjevlig så slipper du dette.

 

Er serviceelektrioniker ja men ikke på bilelektronikk, Har det rett å slett som en hobby å drive på med bil. Har masse bøker og annen literatur

om bil som dekker det meste en trenger å vite (eller ikke).

Jeg har også noen bekjente på toyota som har mye info som

de jeg aller nådigst får låne + at toyotanation.com har mange

tråder som inneholder mange gode tips og triks.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...