Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ta ut motor

Anbefalte innlegg

Kan ikke si at jeg har særlig mye erfaringer med bilmotorer. Dette skal jeg endre på, og har tenkt å demontere motoren på min Mitsubishi Galant -86, og sette den ihop del etter del. Ikke så FRYKTELIG nøye om den starter igjen. ;) Kjekt å vite litt på forhånd om jeg finner på å bli bilmekaniker

Hva bør jeg tenke på når jeg tar ut en slik motor?

post-134-1120317927_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lag et system over fjærer, skruer, skiver (alt som er) så du finner hva som skal hvor sammen med de respektive delene.

Du trenger noe verktøy for stemplene når den tid kommer, momentnøkkel for toppen og ellers er det vel bare å skru og se hvor ting henger fast og leke seg....

:w00t:

Lenke til kommentar

Hvis bilen har elektronisk tenning og/eller direkteinnsprøytning (ikke forgasser) er det viktig å holde orden på ledningene hvis du har planer om å få startet den igjen. Hvis den har stifttenning og forgasser trenger man bare strøm på coilen for at den skal gå. Hvis dynamoen skal lade må du ha et batteri tilkoblet for å få magnetfelt. Hvis dynamoen har innebygget regulator er det kanskje bare to ledninger, men hvis regulatoren er separat er det igjen viktig å holde orden på ledningene. Hvis du skal ta ut stemplene bør de nummereres og settes tilbake i de samme sylindrene. Regn også med at du blir nødt til å bytte endel pakninger når du setter det sammen igjen. Bruk riktig verktøy, skiftnøkler er bannlyst! Et pipenøkkelsett er nok det beste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...