Gå til innhold

Trenger deres tips og erfaringer angående dette HK

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ahh nydelig altså! Bra dem passer, er veldig fornøyd med ram brikkene mine så det vil ta en stund før jeg oppgraderer :thumbup:

Veldig spennende det du sa der, X2 3800+ for bare 2700, men det eneste jeg ikke helt likte var at den kun hadde 2Ghz 512 cach men det har ikke noe og si vel? For jeg har alltid noe som kjører i bakgrunnen av brannmur, antivirus ofte msn osv så det ville da ha hjelpet med dual cpu.. Så jeg gjør som du sier, (ikke at jeg har noe valg) jeg venter med og trykke på bestill knappen, kan til og med spare et par store lapper og hehe

Jepp venter til august, ser ut som mye kommer til og skje da hehe :thumbup:

Det er en mening med alt vøtt..

Endret av BanAnus
Lenke til kommentar

Pr i dag ser det ut til at de aller fleste mener dobbelkjerne er for dårlige i spill i forhold til enkeltkjerner til samme pris, og det KAN fortsatt bli det samme når du bestiller. Spill-programmerere har klaget endel på dobbelkjerner pga vanskelighetene ved å skrive kode for dem, det er forståelig at de får store problemer med dette, men det finnes muligens løsninger ingen har tenkt på enda. Vi har før hørt fra profesjonelle at "det er umulig" og så var det ikke så vanskelig likevel.

Noe av det som KAN skje er iallfall:

- Nvidia har antydet at de skal jobbe med grafikkdrivere for bedre utnyttelse av dobbeltkjerner, ATI kommer sikkert til å gjøre det samme. Nvidia klarte jo å skrive drivere for å utnytte 2 GPU i SLI, så noe kommer til å forbedres, men vi vet ikke hvor mye ytelsesøkning det kan bli.

- Noen deler av spillkode burde være enklere å gjøre om til multithreaded for dualcore enn andre, dessverre er det stor sjanse for at de enkleste delene av koden også er de delene der det er minst å hente, men litt er det alltids å hente får vi håpe.

- Noen finner kanskje på noe lurt, man kunne kanskje tenke seg feks et ekstra layer med kode som virker som singel-to-multithread gateway som lar 2 kjerner simulere en veldig rask kjerne for singlethread kode.

- osv

- osv osv

Brukelig å konkludere med noe på lange poster.. Ja det må bli at antakelig vil de fleste fraråde deg å kjøpe dobbelkjerne også den 20. august :)

Lenke til kommentar

jepp skjønner, det kan jo bli et stort problem her for de fleste programmere osv men med tiden er jeg sikker på at dem løser det. Men det jeg satt og tenkte på her om dagen at dual må jo fungere bra selv i spill på den måten at, når en dual oppererer så stresser den ene CPU`en med Windows og dens programmer f.eks og den andre CPÙ`en stresser med spillet. På den måten vil jo en dual kunne gi mer til et spill, kansje noe mer effekt med god ytelse og grundig støtte. Tenker ikke på Mhz her nå.

Da vil jo for og si det slikt 2Ghz av den ene prossesoren kjøre "reint" uten at windows kommer inn og lager store stopp i spillet osv noe som ofte skjer.. Det er min teori da.

Gleder meg i allefall til en test av denne her, skal bli gøy og se fremtiden til dual corene (X2 3800+) Som jeg tenker på nå :thumbup:

Endret av BanAnus
Lenke til kommentar

Det hørtes utrolig bra ut th-3. 80 fps i doom3 i et slikt senario er jo enormt hvis du ser på forholdene i dagens cpu, kansje ikke de sterkeste prossesorene. Det veit jeg ikke, skal ta en titt på den linken du ga meg. Skal bli gøy og lese :)

10% lavere ytelse, vil man i det hele tatt legge merke til det? hehe Etter som jeg har erfart er det så små forskjeller at enkelte ganger blir det for dumt. Noen legger ut flere tusen for en prossesor som kan gi 5 fps i spill. hehe ja kansje ikke akkuratt men du skjønner.

Lenke til kommentar

10% mindre per kjerne blir sikkert riktigere å si i noen scenarioer. Kan si ca 10% likevel, hvis ytelsesindexen blir 3800+, vs 4200+ som i den testen. De bruker visstnok ATI X850XT skjermkort i den anandtech-testen, og forholdsvis dyr RAM. Skulle ikke bli så veldig urealistisk siden du tenker kjøpe 7800GTX.

Bestilt meg en dualcore for over 1 uke siden, håper å få den denne uka, 3GHz Intel. Har ikke råd til å tenke på AMD X2 engang, og ihvertfall ikke tålmodighet til å vente på bedre priser. Spill blir bra nok likavel, med mindre jeg kjøper skjerm som klarer 100hz i 1920x1200.

Lenke til kommentar
th-3 Skrevet 10/07/2005 : 20:21

Brukelig å konkludere med noe på lange poster.. Ja det må bli at antakelig vil de fleste fraråde deg å kjøpe dobbelkjerne også den 20. august 

Noen interessante tankerekker du har her th-3.

Fraråde er vel kanskje et litt sterkt ord, men når det gjelder dette med spill da, så er jeg ikke bekymret for at de ikke vil lages for dual, selv om det kanskje er vanskelig i dag. Men jeg tror dette vil ta en del tid, fordi jeg tror man vil prioritere og tilpasse spill til det den store massen spiller med. Og det er ikke dual på ganske lenge.

En annen ting er at det innebærer at alle spill jeg bruker skal byttes ut, og for mitt vedkommende blir det litt det samme som med sli; jeg kjøper ikke spill fordi de støtter en kul teknologi, jeg kjøper HW som kjører de spillene jeg liker bra. Med andre ord sli er enn så lenge ikke noe for meg (Jeg er kanskje litt sær med hvilke spill jeg liker da men...)

Men uansett jeg mener dette har relativt mye med pris og gjøre. Hvis feks nå X2 2Ghz blir hyggelig priset, er jeg ikke fremmed for og anbefale den, også til spilleglade. Som dere tenker jeg også at det at oppgaver i bakgrunnen har en del og si. Så om man da tenker seg at denne cpu i praksis vil oppføre seg ca som en 2,2Ghz. Og man kanskje klokker bitte litt, så er man kanske i praksis ca på samme nivå som dagen 3500+ i spillytelse.

Når man da legger til de enorme forldelene i de oppgaver dual virkelig kommer til sin rett, syns jeg selv dette er en forlokkende tanke.

Med Intel syns jeg det er litt anderledes, den er liksom i mine øyne mer egnet for de som prioroterer dual oppgaver fremfor feks spill. Det er jo desverre en kjennsgjerning at Intel stiller med litt handycap fra start når det gjelder spill...

Men ikke dermed sagt at den er ubrukelig altså, er ikke det jeg mener, sammen med et bra skjermkort skal man nok være rimelig kresen før det virkelig blir et problem.

Vanskelig å si, blir jo bare spekulasjoner fra min side, har ikke prøvd noen av disse enda :)

Lenke til kommentar

banan; Intel har dualcore 2.8GHz helt nedi ca 2200kr. Den jeg skal ha koster 2995 der jeg bestilte (ikke pr post) og er da 3.0Ghz. Grunnen til at det blir dyrt for de aller fleste med Intel dualcore er at de da må kjøpe nytt HK og DDR2 minne, det blir fort 2500 kr for et bra kort med billigste 1GB DDR2.

enig med pcp, Intel er jo ganske dårlig i spill, men ikke verre enn at D 840 slår FX-55 med hard multitasking i bakgrunnen den å, med såpass margin at D 830 burde være bra nok med mine moderate spill-krav. Håper bare at de får den inn på lager snart så jeg får vite om den svarer noenlunde til det testene viser, dette er hard ventetid. Skifta hovedkortet på fredag, så her er alt er klart til nedkomst.

Lenke til kommentar

hehe sier dere det, ja nei det viste jeg ikke. Har alltid levd i den tanken at AMD er billigere og derfor har jeg vel aldri sett på intel en gang. Kan kalle meg 100% avhengi av AMD. hehe

Men jeg er ekstremt glad i AMD system, bare ikke mitt, hehe så derfor holder jeg meg til det forsatt. (ja den setningen hørtes feil ut..) Blir litt for mye om jeg skal lære meg alt om intel..

Spennende det dere sier, til mitt hovedkort vil jeg ha en prossesor som river selv om den ikke skal koste all verdens så det frister så klart med X2 3800+ eller san diego 3700+

Det er enten eller, jeg veit at jeg kommer til og bli glad over dual core som fikser alt annet i bakgrunnen men om den andre coren tar og kjører spillet bedre enn f.eks en enkel core AMD 64 3200+ som og i tillegg driver Win + alle programmer.

Det jeg tenker på er at jeg kansje skal gå for San Diegoen og senere når dual corene som er oppi 4200+ og oppover blir billigere og kjøpe den da. Men men, aner ikke.

Uansett, tusen takk for mange bra innlegg her. Dette hadde jeg aldri forventet meg skulle skje, har lært og fått opp øynene mye pågrunn av deres hjelp. Takk igjen!

Et spørsmål angående harddisk, jeg kommer til og skaffe meg en WD 250GB 16MB Har ikke funnet noen kommentarer om denne, er denne bra. Er det god hastighet på den siden den er "S-ATAII?"

Endret av BanAnus
Lenke til kommentar

AMD billig ja, det var tider det, ekke slik lenger, de tyner ut hver $$ de kan nå som de har så bra ytelse.

Den harddisken har jeg sett på og, lovende sak. De vanlige sata fra WD bruker en slags innebygd serie->paralell interface har jeg hørt, men de såkalte Sata2 er mer ekte sata. Så en test etsted, tror det var anandtech, de testa 160GB sata2 disker fra Hitachi, WD og Samsung. Samsung overbeviste, men bare om at den skal man holde seg unna. WD og hitachi hadde variable resultater de og, men helhetlig sett så var WD bedre enn vanlige sata-disker ja, og da var det med bare 8MB cache. Kunne tenkt meg en bøtte av de der for å kjøre raid10.

Lenke til kommentar

Ja den disken der ser veldig bra ut. Fin disk og ha spill på tenker jeg og mange andre programmer :)

Men det jeg frykta har skjedd, folk begynner og helle mer og mer mot 2GB ram.. Dem klager over at det hakker hvis du kjører høy oppløsning osv.. Noe jeg ikke likte helt, så er det noen bra kvalitets ram til 2000kr du kunne anbefale?

Lenke til kommentar

Nei, det ser dårlig ut med bra 2GB minne til under 2000. Komplett har noen til 2690: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=302138&cks=PRL

Netshop har noe lignende, 2595: http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=6151

Men du kan sikkert bli fornøyd med dårligere minne også, feks Corsair Value, komplett har til 1949,- for 2x1024MB. Hvis det virkelig er tilfelle at det er for lite minne som lager den hakkingen så er det vel bedre å ha mere og billigere RAM.

Lenke til kommentar
Nei, det ser dårlig ut med bra 2GB minne til under 2000. Komplett har noen til 2690: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=302138&cks=PRL

Netshop har noe lignende, 2595: http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=6151

Men du kan sikkert bli fornøyd med dårligere minne også, feks Corsair Value, komplett har til 1949,- for 2x1024MB. Hvis det virkelig er tilfelle at det er for lite minne som lager den hakkingen så er det vel bedre å ha mere og billigere RAM.

ja du sier noe der, så lenge dem ikke lager blå skjerm og har høye timings s¨å går det vel bra :D

tall for tipset iallefall, absolutt noe og vurdere hvis det viser seg og være litt for lite minne

Lenke til kommentar
Godt og høre, stabilitet er nr 1 viktigst oss meg. Hvis det hadde kræsja hadde jeg blitt oppgitt gitt..

Hvordan oppfører rammen seg på hovedkortet i spill. Gir den rå ytelse :cool:

Tja, jeg har ikke noe å klage på, men jeg har heller ikke noe å sammenligne med. Maskina yter generelt sett svært bra i de spillene jeg kjører på den. Og du får ikke bedre minnetimings på DDR-minne.

Men jeg har ikke overklokket maskina, og vet ikke hvor godt rammen liker det. Akkurat som deg prioriterte jeg stabilitet og valgte å la vær å overklokke.

Ergrer meg egentlig at den rammen har gått opp i pris i det siste, for jeg kunne godt tenkt meg å kjøre på med en gig til :hrm:

Lenke til kommentar

Ja det er godt og høre du tenker på det samme. Overklokking gang på gang på et annet system jeg hadde gikk ikke bra, bare kræsj og ikke frisk maskin. Derfor slutta jeg med det for lenge siden. Men rammen jeg har i dag er oversakende bra, faktisk den beste jeg har hatt noen gang.

Du vil kjøre 1gig til, vil ikke dette gjøre at du ikke får kjørt dem dem i dual mode? For da vil du ha 4x512MB brikker... Eller har jeg forstått det helt feil?

Endret av BanAnus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...