Gå til innhold

Norge og den syke rettstaten

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kan nok være et brudd på nødvergeretten dette her ja. Er litt vanskelig å tolke situasjonen utifra denne artikkelen, men når noen blir drept så bør man gå grundig til verks og finne ut om det virkelig var nødvendig fremgangsmåte.

For å være helt ærlig. Om jeg hadde vært i samme situasjon med en av mine sønner og det var mulig å stikke av, så ville jeg heller gjort det fremfor å konfrontere mannen. Ihvertfall om mitt barns sikkerhet kommer først. En konfrontasjon kan i værste fall bare fremprovosere inntrengeren enda mer og sette ungen min i større fare.

Men så gjenstår det å se om det var et alternativ for denne mannen. Ser at politiet mener det, så får vel retten komme frem til hva som er riktig.

Lenke til kommentar

Dessverre er dette ikke nødverge i det heletatt. Du kan f.eks ikke drepe en person i Norge med en pistol eller lignende selv om personene kommer brusende inn i ditt hus og truer deg å drepe deg med en kniv. Slik er Norge, og slike situasjoner kommer opp i retten stadig. Med andre ord, dette er ikke noe nytt fenomen og jeg er ei heller overrasket.

Jeg er forøvrig sterk motstander av dette. Man har for dårlig rett til å beskytte seg selv i Norge.

Endret av Ernie.
Lenke til kommentar
Han skulle tatt dem og løpt? Står ikke noe om han her faktisk hadde to dører da. Hadde det skjedd hos meg, hvor vi har en dør, ville jeg jo ikke hatt noe sted å løpe.

Det står at han hadde andre alternativer. Man arresterer ikke noen uten grunn og får innvilget fra rettsvesenet å varetektsfengsle noen uten at det finnes grunn til det.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...