Gå til innhold

Feil i oversikt over innloggede brukere

Anbefalte innlegg

Hepp. Jeg har egentlig hatt dette problemet siden jeg fikk maskinen for et år siden, men har ikke orket å gjøre noe konkret med det.

Når jeg logger inn i KDE (fra KDM), registreres jeg som 2 påloggede brukere i w.

gspr@pax ~$ w

14:06:11 up 6 days, 21:25,  4 users,  load average: 0.45, 0.65, 0.50

USER    TTY        LOGIN@  IDLE  JCPU  PCPU WHAT

gspr    :0        Fri19  ?xdm?  1:04m  0.01s -:0

gspr    pts/0    Fri19  19:05m  0.00s 12.77s kded [kdeinit] kded

gspr    pts/1    14:04    1:19  0.00s  0.00s -bash

gspr    pts/2    14:06    0.00s  0.00s  0.00s w

Jeg tenker her på linje 1 og 2. Linje 3 og 4 er greie, for jeg kjører nemlig konsole med -ls, altså som login shell, simpelthen fordi jeg er for lat til å ordne opp i et enormt rot jeg alltid har med .xinitrc/.xsession vs .bashrc/.bash_profile (noen som har lyst til å gi meg en rask oppklaring i dette? Jeg har brukt GNU/Linux som eneste OS i årevis nå, men har aldri fått orden i miljøvariablene mine. Jeg ender opp med et svare rot av sourcing frem og tilbake mellom ørten filer).

Noen som har noen idé om hvorfor jeg regnes som 2 innloggede brukere? Den første ser jo riktig ut. Hvorfor kded binder til pts/0 er meg uvisst.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

.xinitrc/.xsession vs .bashrc/.bash_profile (noen som har lyst til å gi meg en rask oppklaring i dette? Jeg har brukt GNU/Linux som eneste OS i årevis nå, men har aldri fått orden i miljøvariablene mine. Jeg ender opp med et svare rot av sourcing frem og tilbake mellom ørten filer).

.bashrc-skriptet kjøres hvis bash startes som et interaktivt shell. Med andre ord skal dette skriptet kjøres hvis du som innlogget bruker starter bash fra den terminalen du allerede er logget inn på. Hvis bash startes som et interaktivt login-shell vil skriptene i /etc/profile, ~/.bash_profile og ~/.profile kjøres. Det er kanskje disse som er mest relevante i forhold til oppførselen til bash.

Jeg er ikke helt sikker på forholdet mellom .xinitrc og .xsession. Det jeg vet, er at skriptene brukerne selv lager IKKE kjøres med mindre brukeren har satt GDM/KDM til å starte en "default session". Siden jeg ønsker å kjøre gkrellm og lineakd sammen med xfce, så starter jeg gkrellm og lineakd i bakgrunnen og xfce i forgrunnen (i .xinitrc). .xsession er jeg neimen ikke sikker på. Skriptet ser ikke ut til å kjøre selv om jeg spesifikt har tillatt brukere å ha egne versjoner av disse. Kanskje er det en ting som tilhører xdm?

Hvorfor det står at du er logget inn fire ganger har jeg ingen snøring på. Jeg skal sjekke hvordan det ser ut her, men for meg ser det ut som at du eier den tty'en du logger inn på (noe som xdm/gdm/kdm sørger for), samt at du åpner hele tre pseudo-terminaler. En grunn til dette er kanskje fordi du, som du selv sier, har sourcet her og litt der. Hva med å ta en liten runde med kill og sjekke barn/foreldre-forholdet mellom prosessene du har startet?

Lenke til kommentar
En annen pussig ting, er at brukere kan "henge igjen" etter at de helt klart er logget ut, og ikke har noen prosesser kjørende i "ps aux". Skjer typisk dersom folk har "control-alt-backspace"a seg ut...

Hva hvis man bruker "slay"? Den eneste måten en proses kan "henge igjen" på, er at foreldreprosessen har blitt avsluttet uten å bruke wait()-kallet. Siden alle prosesser startet i en X-sesjon er barn av X-sesjonen ser jeg ikke hvordan det er mulig at noen prosesser "overlever" etter ctrl+alt+backspace

Lenke til kommentar

Er noe lignende hos meg, og jeg bruker ikke KDM eller lignende.

USER     TTY        LOGIN@   IDLE       JCPU    PCPU    WHAT
blurpy    tty1       Sat17       17:35m   0.08s   0.00s    /bin/sh /usr/bin/startx
blurpy    pts/0     Sat17       17:34m   0.00s   5.36s    kded
blurpy    pts/1     Sat18       52.00s    6.64s    6.63s   ssh specter
blurpy    pts/2     11:29       0.00s      0.01s    0.00s   w

Har ikke tenkt så mye over det egentlig.

Lenke til kommentar

02:36:15 up 35 min,  3 users,  load average: 0,08, 0,31, 0,29

USER    TTY      FROM              LOGIN@  IDLE  JCPU  PCPU WHAT

danerik  tty1    -                02:34    2:02  0.00s  0.00s -bash

danerik  :0      -                02:02  ?xdm?  4:26  0.03s /bin/sh /home/danerik/.config/xfce4//xinitrc

danerik  ttyp1    :0.0            02:36    0.00s  0.00s  0.00s w

Her ser alt ut til å være i orden.

Det eneste jeg synes skurrer, er at du er logget inn via en virtuell terminal fremfor "skjermen/:0". Nå er jeg kanskje helt på viddene, men du har ikke sourcet mange eksterne skript via ~/.bashrc eller liknende, og alle eller flere av disse er innledet med #!/bin/bash?

Endret av Manuel
Lenke til kommentar
Her ser alt ut til å være i orden.

Men du bruker xfce istedenfor KDE. Hvis jeg starter f.eks fluxbox så er det bare 1 innlogging her og.

Det eneste jeg synes skurrer, er at du er logget inn via en virtuell terminal fremfor "skjermen/:0". Nå er jeg kanskje helt på viddene, men du har ikke sourcet mange eksterne skript via ~/.bashrc eller liknende, og alle eller flere av disse er innledet med #!/bin/bash?

Var den ment på meg? I såfall så sourcer ikke jeg noen andre filer enn det som er standard i gentoo.

Men jeg tror ikke det er så mye å bry seg om at kded er pålogga. Skal sikkert være sånn. Det er akkurat det samme på laptopen.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke noe unormalt her.

12:31:54 up 2 days, 17:01, 12 users,  load average: 0.74, 0.60, 0.57
USER     TTY        LOGIN@   IDLE   JCPU   PCPU WHAT
root     vc/1      Sun10   26:00m  0.02s  0.02s -bash
zyp      :0        Sat22   ?xdm?   3:08m  0.00s /bin/sh /usr/kde/3.4/bin/startkde
zyp      pts/0     Sat22   37:40m  0.00s 21.49s kded [kdeinit] kded
zyp      pts/1     Sat22    0.00s  0.16s  0.04s /bin/bash
zyp      pts/2     Sat22    1:30m  0.90s  0.85s ssh [email protected]
zyp      pts/3     Sat22    1:35m  0.50s  0.37s ssh 192.168.1.1
zyp      pts/4     Sat22   34:34m  0.33s  0.04s ssh [email protected]
zyp      pts/5     Sat22    1:15m  0.08s  0.08s /bin/bash
zyp      pts/6     Sat22   14:58m  0.36s  0.36s /bin/bash
zyp      pts/7     Sat22   14:58m  0.10s  0.10s /bin/bash
zyp      pts/8     Sat22    1:28m  0.11s  0.11s /bin/bash
zyp      pts/9     Sun15   15:02m  0.11s  0.11s /bin/bash

Den første er root logget inn på konsoll 1.

Den neste er brukeren logget inn i X.

Så bruker kded en pseudo-tty til noe, bl.a. for å lytte til broadcast-meldinger.

Om jeg skriver echo foo | wall så popper det nemlig opp et vindu; «KWrited - Listening on Device /dev/pts/0».

Resten av pseudo-ttyene er terminaler jeg har oppe (ja, jeg liker å ha mange av dem).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...