above Skrevet 2. juli 2005 Del Skrevet 2. juli 2005 Hei. Jeg har tenkt å sette opp en server her. Det jeg vil bruke den til er å tilby folk plass til websider, domener, nettradioservere og vt-rom. Hvilket operativsystem er det som må til for å kunne tilby domener og serverplass? Er litt forvirret her, men det jeg tenker på er at jeg vil gi folk plass til å ha en nettside og deretter tilby et domene til nettsider. Det jeg lurer på er hva som må til for å kunne gjøre dette? Hvordan blir det om jeg skal dele ut shoutcastservere til nettradioer? De må jo få hver sin ip som de kan connecte til osv? Håper noen som har erfaringer innen dette temaet kan hjelpe meg litt på vei her. Takker så mye for all hjelp på forhånd! Lenke til kommentar
Crewer Skrevet 3. juli 2005 Del Skrevet 3. juli 2005 Dette hørtes ikke heeelt gjennomtenkt ut. Du kan ikke hoste slike tjenester på linjen du har hjemme tror ikke du har lov til å tjene penger på det på din private linje(om det var planen. og den vil heller ikke ha nok kapasitet. Det du kan gjøre er å kjøpe en server(co-location) eller leie en server(dedikert) hos en provider som leverer slike tjenester. www.mbit.no f.eks. Dette koster da rundt en tusenlapp i måneden, men om planen er å tjene penger så vil jo det dekke disse utgiftene.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 3. juli 2005 Del Skrevet 3. juli 2005 Operativsystem: GNU/Linux, Distro: Slackware eller Debian ville jeg brukt. Crewer: Man kan tilby serverplass og domener til folk på sin egen linje, jo. Lenke til kommentar
above Skrevet 3. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2005 Ja, for der jeg fikk idèen fra var her: http://www.veliro.com/ Om dere leser litt om de to karene så ser dere at det er fullt mulig å hoste det ene og det andre hjemme hos seg. Men det er klart det at man må ha en god linje. Vet ikke om dere kan hjelpe meg litt videre etter dere har sett det? Lenke til kommentar
Crewer Skrevet 3. juli 2005 Del Skrevet 3. juli 2005 Har man lov å tjene penger på en privatlinje var spørsmålet mitt.(om han skulle tjene penger..) For jeg har lest at det ikke er lov. (måtte visst ha bedriftslinje til det.) Lenke til kommentar
above Skrevet 3. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2005 Tja, du ser jo at de karene der har gjort det? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 3. juli 2005 Del Skrevet 3. juli 2005 Tja, du ser jo at de karene der har gjort det? Vel, men man vet jo ikke om disse har en kommersiell-linje eller ei. De fleste ISP-er tilater ikke at man tilbyr kommersielletjenester på privatlinjer. Lenke til kommentar
above Skrevet 3. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2005 Bryr oss ikke om linjen nå, nå vil jeg ha svar på det jeg spør om, ok? Lenke til kommentar
Neogeno Skrevet 4. juli 2005 Del Skrevet 4. juli 2005 De karene der bruker jo freebsd så det burde vel være bra? Lenke til kommentar
Gadgetman Skrevet 5. juli 2005 Del Skrevet 5. juli 2005 Det første du trenger er å velge en Linux variant, sette deg ned og LÆRE deg å bruke den skikkelig, lære hvordan du legger inn patcher, fikser feil i filsystemet, foretar backup og restore(du vil måtte trenge en skikkelig tape backup. Regn med å ta backup HVER natt. En typisk DLT stasjon koster ifra 20.000 og oppover, tapene ifra 500... Tape roboter er dyrt... ) Du må lære å installere og konfigurere applikasjoner(Apache, PHP, MySQL, gjerne også PERL tillegg), sette rettigheter, finne ut hvilke tjenester som brukerne skal få lov til å bruke(Cron og SSH, f.eks. skal brukerne få tilgang til slikt) Konfigurering av brannmur... Skal servern stå hjemme hos deg? Har du skikkelig UPS? Du vil trolig også måtte sette opp et system som overvåker serveren og sender deg en SMS når noe er galt. Har du noen som er kyndig og som kan ta over når du er bortreist? Eg betalte 100.- for oppstart, 100.- for domenereg, og 10/mnd for de 300MB eg leier. Kan du gå like lavt i pris, og dersom ikkje, har du en god grunn til at man skal velge din server istedet for en annen? (Min leverandør kan ikkje registrere .no domener, men har ingen problem med å hoste dem om man skulle ha ett allerede. Brukergrensesnittet i myphpadmin, kontrollpanelet og epost leseren er allt sammen på Norsk) Beklager om eg har helt for mye isvann i blodet, men eg jobber med servere til daglig, og veit hvor mye arbeid det er med dem. Om du likevel bestemmer deg for å gå videre, så lykke til. :-) Forresten, det finnes opptil flere ferdige pakker man kan få kjøpt som gør mesteparten av administrasjonen for deg. De virkelig brukbare er dyre, men det kan jo hende at det finnes ei open source løsning som kan brukes... Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 5. juli 2005 Del Skrevet 5. juli 2005 Gadgetman: Backup kan fint tas over Rsync f.eks og legges på andre servere andre steder i verden, billigere enn backup/taper.. Og er det et privat arrangement er nok "skikkelig" backup litt overkill. Men som du sier: Innegående linux kunnskap er et must, og du skal kunne mer enn å kunne installere det Lenke til kommentar
Gadgetman Skrevet 5. juli 2005 Del Skrevet 5. juli 2005 Eg stoler ikkje på RSynch da det forutsetter at den andre serveren er tilgjengelig... Kva om man må ta en restore etter at en script-kiddie har vært og drete på serveren? Har du lyst å ha den online da? Ettersom det var snakk om å leie ut plass til andre så MÅ backup'en være solid. Man trenger ikkje å bruke DLT, alle tape typer kan brukes så lenge man holder seg unna DAT og 8mm... På DAT systemer har båndet en tendens til å strekke seg og bli ulesbart ganske raskt, evt. at det bare kan leses i den stasjonen det ble skrevet ifra. (Ikkje artig om serveren sendte ut svart røyk og du har måttet skaffe ny HW) Det eneste gode man kan si om 8mm er at om man dytter tapene igjennom en demagnetiserer så skal det visstnok være mulig å bruke dem i noen videokameraer. (Har ikkje prøvd selv) DVD+/-RW kan kansje brukes i starten, men så fort man passerer 4.noe GB med data må man begynne å leke discjockey. (Systemet trenger man ikkje å ta backup av hver dag da man sjelden trenger å endre noe når det først er oppe og går) Det hender seg at det er DLT stasjoner til salgs på f.eks QXL... (Har også sett en tape robot ganske nylig) Lenke til kommentar
above Skrevet 13. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2005 Det første du trenger er å velge en Linux variant, sette deg ned og LÆRE deg å bruke den skikkelig, lære hvordan du legger inn patcher, fikser feil i filsystemet, foretar backup og restore(du vil måtte trenge en skikkelig tape backup. Regn med å ta backup HVER natt. En typisk DLT stasjon koster ifra 20.000 og oppover, tapene ifra 500... Tape roboter er dyrt... ) Du må lære å installere og konfigurere applikasjoner(Apache, PHP, MySQL, gjerne også PERL tillegg), sette rettigheter, finne ut hvilke tjenester som brukerne skal få lov til å bruke(Cron og SSH, f.eks. skal brukerne få tilgang til slikt) Konfigurering av brannmur... Skal servern stå hjemme hos deg? Har du skikkelig UPS? Du vil trolig også måtte sette opp et system som overvåker serveren og sender deg en SMS når noe er galt. Har du noen som er kyndig og som kan ta over når du er bortreist? Eg betalte 100.- for oppstart, 100.- for domenereg, og 10/mnd for de 300MB eg leier. Kan du gå like lavt i pris, og dersom ikkje, har du en god grunn til at man skal velge din server istedet for en annen? (Min leverandør kan ikkje registrere .no domener, men har ingen problem med å hoste dem om man skulle ha ett allerede. Brukergrensesnittet i myphpadmin, kontrollpanelet og epost leseren er allt sammen på Norsk) Beklager om eg har helt for mye isvann i blodet, men eg jobber med servere til daglig, og veit hvor mye arbeid det er med dem. Om du likevel bestemmer deg for å gå videre, så lykke til. :-) Forresten, det finnes opptil flere ferdige pakker man kan få kjøpt som gør mesteparten av administrasjonen for deg. De virkelig brukbare er dyre, men det kan jo hende at det finnes ei open source løsning som kan brukes... Takker for svar. Må skaffe meg bedre linje om dette skal bli noe av, men er villig itl å begynne med denne linjen jeg har nå for å lære meg det som trengs. Serveren skal stå hjemme hos meg, ja eller jeg flytter den til noen som leier ut gode linjer. Hvordan er det man kan ordne seg at system som overvåker serveren og sender meg en sms når noe er galt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå