karasjok Skrevet 2. juli 2005 Del Skrevet 2. juli 2005 (endret) Hvis man har en mikrofon som kan ta opp i stereo, kan man ta opp stereo-lyd via mikrofon inngangen med dette kortet? Har nå en billig mikrofon som bare tar opp i mono. Endret 2. juli 2005 av karasjok Lenke til kommentar
krizkriz Skrevet 2. juli 2005 Del Skrevet 2. juli 2005 Ville da tro at man trenger to mikrofoner får å få til stereo. Hvis ikke blir det lik lyd på begge sidene? Lenke til kommentar
Dimitrij Skrevet 2. juli 2005 Del Skrevet 2. juli 2005 Mikrofoner kan ta opp i stereo hvis den støtter det. Med to mikrofoner blir stereolyden mer...stereo for å si det sånn, man oppfatter det lettere. Og jeg regner med at det lydkortet kan ta inn signalene fra mikrofonen din. Lenke til kommentar
Knottpøbeln Skrevet 2. juli 2005 Del Skrevet 2. juli 2005 Om du skal ha et stereo-opptak må du få dette inn på to adskilte spor. Ellers blir det ikke stereo. Disse sporene må du så panorere henholdsvis Left og Right. Om du bruker en mikrofon med dobbeltmembran (stereomic), eller en eller annen to-mikrofonteknikk blir opp til deg. Les gjerne mer om forskjellige mikrofonteknikker for stereolyd her: http://www.dpamicrophones.com/page.php?PID=131 Dette gjelder også for billigere mikrofoner enn DPA. Som jeg kan skjønne ut fra hva jeg kjapt leste om ditt lydkort, kan du umiddelbart ikke ta opp i stereo fra mikrofon med dette, da det bare har en mic-inngang. Men kortet har jo flere Line-in, så om du bruker noen eksterne mic-preamper skulle du få det til. Et annet alternativ, og antageligvis bedre, er å kikke på et eksternt lydkort, enten via USB eller Firewire. Se f.eks på noen av disse: http://www.m-audio.com/index.php?do=produc...obileinterfaces Eller sjekk ut www.prolyd.no Lykke til! Lenke til kommentar
Pentimuml Skrevet 5. juli 2005 Del Skrevet 5. juli 2005 NEI Det lydkortet tar ikke opp stereo igjennom mikrofoninngangen. jeg har selv en sony ecm-ms907 stereo kondensatormikrofon og audigy 2 zs platinum pro, og jeg har måttet modifisere en gammel kassettspiller til å splitte og forsterke kanalene inn i i/o boksen til kortet. Alle innganger utenom mikrofoninngangen tar stereo, og dette finner jeg også veldig irriterende. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 6. juli 2005 Del Skrevet 6. juli 2005 (endret) Alle innganger utenom mikrofoninngangen tar stereo, og dette finner jeg også veldig irriterende. Mikrofoninnganger har alltid vært mono (uansett utstyr), og vil helt sikkert fortsette med det. Stereomikrofoner er i praksis to mikrofoner bakt inn i samme innpakning. Litt dyrere stereomikrofoner kommer vanligvis med to ledninger; en til venstre og en til høyre. Det skal nevnes at f.eks. MD-spillere og videokameraer ofte har stereo-mikrofoner med en stereo-inngang. Men det er vel det berømte unntaket som bekrefter regelen... Endret 6. juli 2005 av moskus Lenke til kommentar
Liquid Crystal Skrevet 6. juli 2005 Del Skrevet 6. juli 2005 Du kan ikke ta opp i stereo med en mikrofon nei. Men det er mulig at du kan ta opp med line-in som en eller annen sa. Det innebærer selvfølgelig at du har to mic'er.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå