Gå til innhold

HJEEEEEEELP!!!!!!

Anbefalte innlegg

Ok, dette skjedde:

GTA3 klikket (som vanlig), og jeg måtte restarte maskina. Dette har alltid gått bra, men denne gangen........

Maskinen min fant ikke hard-disken min!

Jeg fikk beskjed om å "insert boot-disk", og det gjorde jeg. Men da jeg prøvde å "starte maskinen med cd" kom det etter noen driverloadinger en feilmelding opp på skjermen:

Finner ikke noen gyldige FAT eller FAT32 blablabla

Disken trenger kanskje en partisjon blablablabla

Du bruker kanskje et tredjeetellerannet partisjonsprogram blablabla

Du har kanskje fått et VIRUS

Jaha! Har jeg fått virus? Disken min var jo helt fin inntil den oppstarten......

Jeg sjekket så inne i bios'en om det stod skrevet noe spesielt, men neida.... Der stod det NOT INSTALLED på hard disk (master), mens cd-rom og diskettstasjon var helt normale.

Jeg åpnet så maskinen, hard-disken var koblet til, både den brede kabelen til hovedkortet og strømkabelen. Lyset framme på maskina som blinker når hard-disken jobber lyste konstant.

HVA ER DET SOM SKJER???!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

samma har nettopp skjedd med meg også.

Jeg sendten til shoppen, og de testan ok, men da jeg fikk den tilbake var den ikke i orden. Har kjørt en stund med en annen disk, og det er ikke noe problemer med den.

Sjekka så den ødelagte disken med Fitness testen til ibm, og den sa at disken var ok.

Nå prøver jeg den som slave og den andre som master, men det ser ut som det ikke går :sad:

Det er vel det samme hvilken diske som er på tuppen av ide kabelen (nå er slave disken på tuppen)

Lenke til kommentar

Velger du cable select, så ser du bort fra master/slave jumpring. Det ligger i navnet..."Cable select". Da er det altså plasseringen på kabelen som bestemmer om disken er master eller slave.

Det er ikke alle disker som støtter dette, men det ser du bak på disken. Finns det et valg der som viser jumpring til cable select?

Lenke til kommentar

jeg starta pcn for litt siden for at jeg skulle kjøre drive fitness testen. bios fant begge diskenen, men det gjorde ikke DFT! Da jeg starta pcn på nytt igjen, så fant heller ikke bios noen av diskene.

det må da være hovedkortet som har ryki.

men det er da rart at jeg bare har hatt problemer med den ene disken. sender tilbake begge deler jeg, og håper at jeg får begge nytt :smile:

Lenke til kommentar

Dersom du bruker UDMA 66/100 kabel, så betyr det noe hvor disken er plassert!!!

...master skal alltid kobles til enden, slave midt på...eller cs (da finner bios dette ut selv).

Ditt probl ligner litt på et som en kompis av meg nettopp har hatt..disken krasja...fikset den med IBM sitt diskverktøy..sjekket den på min maskin (stressa disken med "IBM feature tool" 1 døgn)..allt ok.

Han koblet disken opp hjemme hos seg...2TIMER!! så krasja den igjenn..fant til slutt ut (etter mye JÆ...) at han har en kontaktfeil på den ene IDE-kontakten på HK sitt, nå kjører han disken på IDE2 kontakten og allt funker fint.

Ikke sikkert at dett er ditt probl. men kan jo være en ide å utelukke det...

PS: Problemet hans oppstod uten at han hadde "rørt" på maskinen mao. helt plutselig....

[ Denne Melding var redigert av: oathunder på 2002-07-26 20:45 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-26 17:52, Kjetil J skrev:

Maskinen min fant ikke hard-disken min!

Jeg fikk beskjed om å "insert boot-disk"

Dette har skjedd hos meg også. Da var det harddisken som hadde tatt kvelden; en 2 år gammel IBM 75GXP 30 GB. Sluttet å fungere helt i det stille...Komplett testa den defekt også.

Lenke til kommentar

Jeg holder på å bli gal av at jeg mest sannsynelig har mistet ALT på disken! Jeg hadde jo heller ingen sikkerhetskopi.............

Men bare for å gjenta: Min maskin sier jeg ikke har noen hard-disk, bare en cd-rom og en floppy!

Jeg prøvde å bytte om på kablene, men uten resultat.

Jeg kjøper heller en ny PC enn å miste hard-disken!!!

(jeg har jo 640 mb ram, sound blaster live platinum, Radeon 8500 og en fin skjerm, så noen tusen for ny prosessor og hovedkort går vel ann...)

Jeg har enda ikke fått testet disken på en annen maskin, og ber til Gud om at jeg ikke har mistet noe!

Lenke til kommentar

1: Har du disken på Master og CD-ROM på slave, så prøv å bytt om. /Har du motsatt, så gjør du motsatt)

2: Har du disk på Primary og CD-ROM på Secondary, prøv å bytt om.

3: Prøv disk på RAID eller ATA100 eller SCSI eller ett eller annet

- Kort sagt: Prøv alle plugger og hull du har -

4: Prøv hos en kamerat

Funker ikke disken så sender du den inn til de du kjøpte den fra med meldingen: HDD Defekt

Nokså kjipt hvis du må sende den inn, men prøv, som sagt, å kjøre den på en annen maskin, IKKE NØDVENDIGVIS SOM BOOT-DISK! Prøv også å boote opp under hans O/S og bruk din som slave, hvis den da funker så kan du kopiere over filer først så du beholder disse. Fungerer detter, og hvis disken din er IBM, så kan du også laste ned IBM Drive Fitness Test (eller noe slikt), og sjekke om disken er herpa.

Hvis du har IBM Deskstar, så skjedde dette fordi du fikk en error. IB var såå smarte da de laget diskene at de ikke haddde noe "plass" til å lagre feilmeldinger på, så et hvert krasj ville medføre defekt disk (Iallefall det jeg har fått høre er feilen.) Det var iallefall slik min Deskstar ble herpa. Er det ikke IBM så vet jeg ikke

Lykke til

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...