Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Win XP vil ikke innstalleres, pc med SATA


Anbefalte innlegg

Har akuratt skrudd sammen en ny pc med dette hovedkortet Asus Premium I955 socket 775

 

Ny SATA harddisk WD Raptor 74GB er satt inn, som også foreløpig er eneste harddisk.

 

I Bios så finner maskinen min harddisk, men likevel vil ikke windows innstalleres på denne. Etter rundt 3 minutter med windows innstallasjon, hvor det står laster inn filer, så blir først skjermen svart i 5 sekunder og så kommer feilmeldingen: "Det er oppdaget et problem, og windows er avsluttet for å hindre skade på datamaskinen. Hvis det er første gang du ser denne stoppfeilmeldingen, starter du datamaskinen på nytt. Hvis feilmeldingen vises på nytt, gjør du følgende - utfør virussjekk på datamaskinen. Fjern alle nylig installerte harddiskstasjoner eller drivere for harddiskstasjoner. Kontroller at harddiskstasjonen er riktig koknfigurert og avsluttet. Kjør chkdsk /f for å se etter skader på harddiskstasjonen, og start datamaskinen på nytt."

 

Jeg har ingen diskett eller cd rom levert med harddisken, og har heller ikke lastet inn noen egne drivere for denne. Jeg leste et sted her på hardware.no følgende: Du trenger ikke å legge inn ekstra drivere da disse vil bli lagt inn under XP- installasjonen, dersom hovedkortet har native SATA kontroller. Dette gjelder alle nyere hovedkort f.eks. nForce4, Intel i 9xx serien og de nevnt her:

 

Jeg har likevel forsøkt å presse F6 i innstalleringen, og legge inn "Controller card Driver". Jeg får beskjed om å sette inn disken med drivere, jeg gjør dette og trykker enter - disketten leses i noen sekunder - og jeg får opp samme beskjed om å sette inn diskett igjen.

 

Noen som har god peil på dette, og vet hva som kan være feil? Er det et driverproblem - hvilken driver er det da jeg må legge inn?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan hende du må flytte en jumper på HK. Og når det gjelder SATA drivere, så MÅ du ha disse på floppy. Last den ned fra produsenten, hvis den ikke fulgte med HK.

Kan kanskje også være en idé å velge korrekt bootfølge i BIOS.

Når det gjelder det med boot følge. Hva er riktig? Mitt problem kom etter at jeg resette bios til default instillinger tror jeg.

Lenke til kommentar
Kan hende du må flytte en jumper på HK. Og når det gjelder SATA drivere, så MÅ du ha disse på floppy. Last den ned fra produsenten, hvis den ikke fulgte med HK.

Kan kanskje også være en idé å velge korrekt bootfølge i BIOS.

Når det gjelder det med boot følge. Hva er riktig? Mitt problem kom etter at jeg resette bios til default instillinger tror jeg.

Skal du installere OS fra CDROM må ha CDROM som den første i boot rekkefølgen, veldig viktig.

Deretter SCSI eller RAID eller SATA eller kanskje HD0, dette vil nok variere fra HK til HK.

Prøv deg fram, husk bare å trykke på F6 -knappen gjentatte ganger under oppstart.

 

Floppy kan du bare disable hvis du skal installere OS som er nyere enn Windows 98, selv med Win98 kan man installere uten floppy.

Lenke til kommentar
Men jeg kommer inn i installasjonsprogrammet og alt.. trykker F6, alt går bra.

 

Såå kommer problemet. får beskjed om at jeg skal putte i disketten som fulgte med hovedkortet ellerno - putter den i - trykker enter - så kommer jeg tilbake til det samma igjen :cry:

 

les mer her http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=439340

Leste den forrige posten, den du linka til. For det første så bør du ikke velge REPARERE WINDOWS, er ganske sikker på at det beste er å slette, eventuelt partisjonere og tilslutt full-formatere.

 

Jeg mener at hvis du havner tilbake til der windows ber deg om å sette inn floppy i stasjon A, så har du ikke de riktige SATA driverne.

 

Når jeg gjør denne operasjonen, så viser windows at det er funnet drivere for XP, og jeg trykker ENTER for å velge den. Så hvis det vinduet ikke vises, så har du ikke riktige drivere.

 

 

:no: Det idiotiske var at med HK mitt så fulgte ikke SATA driveren engang med på floppy. Måtte først installere på en vanlig IDE HD, føre SATA driveren fra CDROM til floppy. Og da selvfølgelig begynne på nytt.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt det der problemet med en selvbygge-pc fra komplett. når den drev å lasta inn noen filer fra installasjons cd'n til Wxp, kom den med en feilmelding om at windows var avsluttet pga. sikkerhetshensyn eller noe slikt. jeg gav da sånn passe opp. Fikk en annen kar til å se på den, og han fant ut at BIOS var for gammel og måtte oppgraderes! :hmm: du kan jo forsøke deg ut i fra den informasjonen! =) lykke til!

Lenke til kommentar
Må ha driver til S-ata på diskett ? Vel hvordan kan det ha seg at jeg har 11 S-ata disker i maskinen og ingen floppy drive. Det med drivere er temmelig forskjellig fra hovedkort til hovedkort

 

:tease:

Interessant :dontgetit:

Hater floppy :wallbash: Utdatert for 5 år siden.

Men, installerte du fra RECOVERY plate eller vanlig?

Lenke til kommentar
Har kommet meg til der jeg skal slette partisjoner, men da står det at jeg ikke har tilgang til å gjøre det :dontgetit:

 

tror hdd'en min ødelagt jeg :hmm:

Aldri opplevd det :ohmy:

Men har du følgt denne "oppskriften"? :

 

 

Slik partisjonerer og formaterer du harddisken ved hjelp av installasjonsprogrammet for Windows XP

Viktig Bruker du fremgangsmåten nedenfor på en harddisk som ikke er tom, slettes alle dataene på harddisken for godt. Vi anbefaler at du sikkerhetskopierer harddisken før du følger fremgangsmåten nedenfor.

 

Slik partisjonerer og formaterer du harddisken ved hjelp av installasjonsprogrammet for Windows XP:1. Sett CD-ROMen for Windows XP inn i CD-ROM-stasjonen eller DVD-ROM-stasjonen, eller sett den første oppstartsdisketten for Windows XP inn i diskettstasjonen, og start deretter datamaskinen på nytt.

 

Obs! Datamaskinen må være konfigurert til å starte fra CD-ROM-stasjonen, DVD-ROM-stasjonen eller diskettstasjonen for at du skal kunne starte datamaskinen fra CD-ROMen for Windows XP (eller fra oppstartsdisketten). I enkelte tilfeller må du endre datamaskinens BIOS-innstillinger for å angi denne konfigurasjonen. Hvis du vil ha informasjon om hvordan du konfigurerer datamaskinen til å starte fra CD-ROM-stasjonen, DVD-ROM-stasjonen eller diskettstasjonen, ser du dokumentasjonen som fulgte med datamaskinen, eller tar kontakt med datamaskinprodusenten.

2. Hvis du starter datamaskinen fra CD-ROMen for Windows XP, velger du eventuelle alternativer som kreves for å starte datamaskinen fra CD-ROM-stasjonen, hvis du blir bedt om dette.

 

Obs! Trykk F6 for å angi driveren hvis harddiskkontrolleren krever en OEM-driver (driver fra tredjeparts produsent av originalt utstyr).

 

Hvis du vil ha mer informasjon om hvordan du bruker F6 for å angi en tredjeparts OEM-driver mens installasjonsprogrammet for Windows kjører, klikker du følgende artikkelnummer for å vise artikkelen i Microsoft Knowledge Base:

314859 Begrenset OEM-driverstøtte er tilgjengelig via F6 under installasjon av Windows XP

Hvis du starter fra installasjonsdiskettene for Windows XP, setter du inn diskettene etter hvert som du blir bedt om det, og trykker deretter ENTER for å fortsette etter at du har satt inn hver disk.

3. Trykk ENTER på siden Velkommen til installasjonsprogrammet.

4. Trykk F8 for å godta lisensavtalen for Windows XP.

5. Hvis det finnes en eksisterende Windows XP-installasjon, blir du spurt om du vil reparere den. Trykk ESC for å forbigå reparasjonen.

6. Alle eksisterende partisjoner samt upartisjonerte områder er oppført for hver fysisk harddisk. Bruk piltastene for å velge partisjonen eller det upartisjonerte området der du vil opprette en ny partisjon. Trykk D for å slette en eksisterende partisjon, eller trykk C for å opprette en ny partisjon på et upartisjonert område. Hvis du trykker D for å slette en eksisterende partisjon, må du deretter trykke L (eller trykke ENTER og deretter L hvis det er en systempartisjon) for å bekrefte at du vil slette partisjonen. Gjenta denne fremgangsmåten for alle eksisterende partisjoner du vil bruke for den nye partisjonen. Når alle partisjonene er slettet, velger du det gjenværende upartisjonerte området og trykker deretter C for å opprette den nye partisjonen.

 

Obs! Hvis du vil opprette en partisjon der det allerede finnes en eller flere partisjoner, må du først slette den eksisterende partisjonen eller de eksisterende partisjonene, og deretter opprette den nye partisjonen.

7. Skriv inn ønsket størrelse for den nye partisjonen i megabyte (MB), og trykk deretter ENTER. Du kan også bare trykke ENTER for å opprette partisjonen med maksimumsstørrelsen.

8. Hvis du vil opprette flere partisjoner, gjentar du trinn 4 og 5.

9. Hvis du vil installere Windows XP, bruker du piltastene for å velge partisjonen du vil installere Windows XP på, og trykker deretter ENTER. Hvis du ikke vil formatere partisjonen og installere Windows XP, trykker du F3 to ganger for å avslutte installasjonsprogrammet for Windows. Ikke fullfør de gjenværende trinnene. I dette tilfellet må du bruke et annet verktøy til å formatere partisjonen.

10. Velg formateringsalternativet du vil bruke for partisjonen, og trykk deretter ENTER. Du har følgende alternativer: • Formater partisjonen med NTFS-filsystemet (hurtig)

• Formater partisjonen med FAT-filsystemet (hurtig)

• Formater partisjonen med NTFS-filsystemet

• Formater partisjonen med FAT-filsystemet

• La gjeldende filsystem være som det er (ingen endring)

Alternativet for å la det gjeldende filsystemet være som det er, er ikke tilgjengelig hvis den valgte partisjonen er en ny partisjon. Alternativet for FAT-filsystemet er ikke tilgjengelig hvis den valgte partisjonen er større enn 2 gigabyte (GB). Hvis partisjonen er større enn 2 GB, bruker installasjonsprogrammet for Windows FAT32-filsystemet (du må trykke ENTER for å bekrefte). Hvis partisjonen er mindre enn 2 GB, bruker installasjonsprogrammet for Windows FAT16-filsystemet.

 

Obs! Hvis du slettet og opprettet en ny systempartisjon, men du installerer Windows XP på en annen partisjon, vil du bli bedt om å velge et filsystem for både system- og oppstartspartisjonen.

11. Etter at installasjonsprogrammet for Windows har formatert partisjonen, følger du instruksjonene på skjermen for å fortsette. Etter at installasjonsprogrammet for Windows er fullført, kan du bruke Diskbehandling-verktøyet i Windows XP til å opprette eller formatere flere partisjoner.

Lenke til kommentar

Er vel nå nesten mer frustrert enn før. Har lastet inn driverne med F6 metoden, og alt virker greit. Windows fortsetter å laste filer, og så skjer samme igjen. Svart skjerm i noen sekunder, for så å komme tilbake til samme feilmeldingen igjen.

 

Flere muligheter?

 

Sitter med en følelse at harddisken muligens er ødelagt, men den er jo helt ny nå....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...