Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Overgang for RP-TNC plugg

Anbefalte innlegg

Hei,

har akkurat kjøpt meg en ekstern antenne for mitt Linksys WMP54G trådløse pci nettverkskort, men viser seg at det er feil plugg på den eksterne antennen. Den eksterne antennen har plugg av type RP-TNC. Hvilken plugg pci-kortet har aner jeg ikke, men den antennen som fugte med kortet er en veldig standard antenne som jeg har sett på mange trådløse pci-kort. Spørsmålet mitt er om det fins noen overgang for å kunne koble den nye antennen til pci-kortet?

På forhånd takk!

Lasse

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ifølge dokumentasjonen på en av Linksys' egne antenner, så bruker dette kortet RP-SMA-kontakt. Du trenger derfor en RP-SMA til RP-TNC-pigtail eller adapter. Det beste er imidlertid å ta med seg antennen til ett elektroverksted å få skiftet ut kontakten. Dette fordi pigtail og adapter gir signaltap. Er du litt hendig, så kan du kjøpe en løs RP-SMA-kontakt og skifte denne selv. Bl.a. Elfa har slike kontakter.

Lenke til kommentar

hvis du ser på

http://www.mpx.no/aspx/produkter.aspx?l=2&...7&g1=333&g2=454 står det liksom litt ned på siden men prisen er STIV. bedre og bare åpne box'en og lodde på på antenna. i wrt54gs og wrt54g er det gjordt ganske enkelt ved at den enne antenne har kabel ned på printkorte. så den kan lett bytes ut. og bare oppgradere med dd-wrt.com (gratis, og da er det "left" som du skal veleg sende og mota på)

Lenke til kommentar

Blir litt forvirret av male og female på disse pluggene. Pluggen på bildet under, er den male eller female? For meg ser den ut som female. Men har sett noen plasser at den blir omtalt som male. Hva er riktig?

connectors-rp-tnc-female.jpg Slik ser pluggen ut på den nye antennen forresten

Lenke til kommentar

RP står for Reversed Polarity, så hvis du ikke kjenner systemet, så er det kanskje ikke helt lett nei. Bilder ser mer enn tusen ord, så hvis du ser på denne eller denne siden, så finner du eksempler du kan sammenligne med.

For å svare på ditt spørsmål, så viser bildet ditt etter det jeg kan se en RP-TNC male. Han som har satt opp guiden du har hentet bildet ditt fra, ser ut som å tro det er senterpinnen som avgjør kjønnet. Dette er feil. Det er det som er mellom senterpinnen og gjengene som avgjør kjønnet. RP betyr at senterpinnen har byttet side fra hannsiden til hunnsiden, i forhold til en kontakt som ikke er RP. Dette betyr ikke at kontakten har byttet kjønn, kun at den får tilleggsbetegnelsen RP. Det letteste er kanskje å huske at hannkontakten har gjenger på innsiden, og hunnkontakten har gjenger på utsiden, når det gjelder kontakter med gjenger.

Edit: Legger ved en tabell jeg husker jeg så på USENET en gang, som jeg synes det gjorde det lettere å huske hva som er hva når det gjelder kjønn på kontaktene.

post-61-1120315765_thumb.jpg

Endret av sofTest
Lenke til kommentar

Hvis bildet over viser kontakten på antennen, og denne er en RP-TNC male, så trenger du vel en RP-TNC female i den enden av overgangen, og en RP-SMA male til den enden som skal inn på kortet. Altså RP-TNC female til RP-SMA male.

Jeg har ikke funnet noen slike overganger på noen av de norske webshoppene. Du kan vel alltids få webshopper som wlansupply.no til å lage deg en custom pigtail. Ønsker du å kjøpe fra utlandet, så ser denne webshoppen ut til å selge en pigtail du kan bruke. Men som sagt før, så er det billigste, raskeste og beste, rent signalmessig, å skifte ut kontakten med en RP-SMA kontakt, f.eks. fra Elfa.

Edit: Elfa -> omvänd polaritet = RP

Endret av sofTest
Lenke til kommentar

Takk for at du orker å hjelpe meg SofTest :)

To siste spørsmål;

er det vanskelig å skifte plugg? lodding? tap av dBi

Er det hylstag eller stiftpropp jeg skal ha? (svensken min suger :ermm: ) og hva er forskjellen på de dem har av samme sort? Hvilken vil du anbefale? ...huff e så grønn på akkurat det her :blush:

Endret av Lasse Ma
Lenke til kommentar

Stiftpropp = male. Du må sjekke diameteren på kabelen, men jeg vil tippe du trenger en 5,41 mm kontakt, og begge disse er for lodding (löd). Databladet som du finner link til, viser hvordan du skal strippe kabelen for å montere den i pluggen. En riktig montert plugg vil gi mindre signaltap, enn om du bruker ett adapter eller en pigtail. Er du veldig usikker, så anbefaler jeg at du tar med deg antennen til nærmeste elektroverksted. Det burde ikke koste mer enn det en eventuell overgang eller pigtail koster.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...