raakken Skrevet 2. juli 2005 Del Skrevet 2. juli 2005 Hei Har to disker. Den ene er det win og linux på den andre ble brukt som lagringsplass for win. Denne er nå tømt, og jeg lurer defor på om jeg kan gjøre denne om til home i linux, for så å slette det som er på den andre disken, og legge inn linux pånytt. Jeg lar linux bestemme hvor mye som skal til swap osv. da jeg ikke vet hvor mye som er annbefalt/optimalt formbruk av disken. Når dette er gjort får jeg en home på denne disken også, vil disse bli "slått sammen" til en home? Grunnen til at jeg spør er at jeg må legge all dataen min over på andre maskiner i huset over nettverket, fordi jeg ikke kan/gidder brenne det ut og vil derfor legge det jeg har over på dene nye home'en om det er mulig(begynner å bli dårlig plass på familiens maskiner...) var det noen som skjønte den der? har vært på nattskift, så beklager om det er rotete, noe som gjennspeiler hue mitt akkurat nå... Lenke til kommentar
Kristian2 Skrevet 2. juli 2005 Del Skrevet 2. juli 2005 Man kan vel flytte en home-partisjon. Dvs flytte dataene i mappen /home til en ny partisjon, og så redigere fstab, slik at den nye partisjonen står oppført som home-partisjon. To home-partisjoner blir ikke automatisk til en, men det er mulig å lage en partisjon over to disker (eller fler). Du får se på LVM (lenke, linuxguiden.no), men det kan jeg ikkeno om... RAID er kanskje også en mulig løsning, men det stiller krav til maskinvaren. (Ellers er jeg helt blank der også.) Ellers er det et par diskusjoner som går på homepartisjonsproblematikk her (lenke) og her (lenke). Lenke til kommentar
Mr. Floppy Skrevet 2. juli 2005 Del Skrevet 2. juli 2005 Hvis du ikke kjører helautomatisk installasjon, så kan du jo bare vise installasjonsprogrammet din eksisterende /home-partisjon og dermed unngå at du får to /home. Er vel ikke nødvendig å gjøre det mer komplisert enn nødvendig. Lenke til kommentar
Kristian2 Skrevet 2. juli 2005 Del Skrevet 2. juli 2005 (endret) Hvis du ikke kjører helautomatisk installasjon, så kan du jo bare vise installasjonsprogrammet din eksisterende /home-partisjon og dermed unngå at du får to /home. Er vel ikke nødvendig å gjøre det mer komplisert enn nødvendig. Sant, men jeg mente det var unødvendig å reinstallere Linux EDit: Jeg fikk intrykk av at han ønsket større homepartisjon enn det den ene disken alene kunne gi... Hvis jeg tok feil, er det bare å drite i alt rotet jeg skrev om. Endret 2. juli 2005 av Kristian2 Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 2. juli 2005 Del Skrevet 2. juli 2005 Nix problem. jeg anntar at den andre, "tømmbare" disken er hdb. Start med å lage en partisjon over hele hdb (???), og formater denne med ext3 (mkfs.ext3 /dev/hdb). Deretter monterer du den opp et midlertidig sted, cd'er inn i /home, og kopierer alt rekursivt (cp -R * /mnt) (trenger man et flagg for å bevare permissions når man gjør kopieringa som root? Sjekk manualen.) umount /mnt rm -rf /home/* mount /dev/hdb1 /home redigere fstab Lenke til kommentar
ways Skrevet 2. juli 2005 Del Skrevet 2. juli 2005 for all del, forstå hva kommandoene over gjør, før du bruker dem!! en backup på forhånd hadde vært veldig smart, men jeg vet godt at vi ikke har plass til dem =) sånn er det alltid. Lenke til kommentar
raakken Skrevet 2. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2005 Takker for svar Ways: ANER ikke hva det betyr. Her er tingen. Har to disker, en med dualboot win/mandrake og en disk til lagring av musikk etc. Skal nå kun benytte linux, og har lyst til å prøve Ubuntu. Når jeg skal installere dette regner jeg med at hda får swap, home, root og det der, og så må jeg velge hva jeg skal bruke hdb til? slik var det i mandrake, da jeg vaglgte hda= automatisk oppsett, hdb= hele greia ble gjort til en stor home. Aner ikke om disse blir linka til en, noe som i og for seg ikke er nødvendig. Men, og nå kommer det, den homen jeg har nå har ndel data som jeg skal spare, og det ville vær tidsbesparende om jeg kunne formatert hdb til home, lagt dataen dit, fjernet mandrake og win på den andre disken og lagt ubuntu der. skjønner dere nå? står ikke om livet her, men ville vært praktisk, og jeg kan IKKE miste dataen som allerede ligger der. Lenke til kommentar
ways Skrevet 2. juli 2005 Del Skrevet 2. juli 2005 Takker for svarWays: ANER ikke hva det betyr. Her er tingen. Har to disker, en med dualboot win/mandrake og en disk til lagring av musikk etc. Skal nå kun benytte linux, og har lyst til å prøve Ubuntu. Når jeg skal installere dette regner jeg med at hda får swap, home, root og det der, og så må jeg velge hva jeg skal bruke hdb til? slik var det i mandrake, da jeg vaglgte hda= automatisk oppsett, hdb= hele greia ble gjort til en stor home. Aner ikke om disse blir linka til en, noe som i og for seg ikke er nødvendig. Men, og nå kommer det, den homen jeg har nå har ndel data som jeg skal spare, og det ville vær tidsbesparende om jeg kunne formatert hdb til home, lagt dataen dit, fjernet mandrake og win på den andre disken og lagt ubuntu der. skjønner dere nå? står ikke om livet her, men ville vært praktisk, og jeg kan IKKE miste dataen som allerede ligger der. litt bashkunnskaper er viktig når man følger andres råd. en kapp oppklaring på de viktigste nevnt her: umount /mnt avmonter hva enn som er montert som /mnt rm -rf /home/* slett ALT som ligger i /home. dvs alle mapper og filer, hvor enn de gjemmer seg. meget skummel kommando. svetter litt i nakken hver gang jeg bruker den =) mount /dev/hdb1 /home monter 1. partisjon på disk #2 som /home redigere fstab ugyldig bashkommando det jeg ville gjort hadde jeg vært deg (regner her med at hdb er ext3, men den er kanskje fat32?): - flytte ALT i home til hdb - reinstall ubuntu på hda, og la den formatere og styre. la den legge /home på hda. (koble gjerne ut hdb mens du gjør dette om du føler deg usikker) - skift hva som monteres som /home i /etc/fstab til å peke til hdb om hdb ikke er ext3 (eller annet linux-filsystem), må du gjøre noe med det først. vet ikke om man har programmer som kan gjøre det uten å skade data.. og jeg gjentar det en gang til, selv om jeg ikke er flink med det selv. backup, backup, backup. Lenke til kommentar
raakken Skrevet 2. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2005 Takker for svar ways. "hdb", som egentlig ikke er det enda, men en win disk er fat32. Men du beskriver noe av det jeg tenkte på. For hele disk2 dvs. hdb skal jo fungere som home område. Men i mandrake måtte man trykke på ei "gardin"/overlappingsvindu eller noe slikt, for hda så gjøre det en skulle der, trykke på hdb og legge denne til home. Da ble det 2 home'er, men ble ikke noe problemer av det. Aner ikk eom maskinen så på de som et home, men det funka.. tror jeg... Så vi det bli noe rart i ubuntu, med 2 home'er? er vel kanskje det jeg lurer på.... for finner ikke win nettverket vårt med mandrake enda så kan ikke overføre data til de andre maskienene i huset enda... Lenke til kommentar
ways Skrevet 2. juli 2005 Del Skrevet 2. juli 2005 skjønner ikke helt hvordan du fikk 2xhome. du valge altså noe sånt som "bruk partisjon som home" to ganger? har ikke testet det før, så jeg vet ikke. tror ikke jeg ville satset på det. du kan jo: - starte maskinen med en liveCD - slette alt utenom home på hda - installere ubuntu og velge "bruk partisjon uten å formatere" men da får du ikke fjernet/brukt win-partisjonen da.. anyway, etter du har gjort dette kan du ta i bruk hdb når det passer deg. eventuelt bare montere den som /home/media og bruke den som fat32 disk for filmer og sånt. Lenke til kommentar
raakken Skrevet 2. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2005 tror jeg er litt dårlig å forklare meg.. litt vanskelig når man ikke ser det for seg. Men greier nå kanskje å flytte filene fra home til en win maskin med smba(har aldri brukt dette før, så vi får se..) Men vil disse to diskene mine "bli en" under ubuntu? eller må jeg formatere hda til swap. root home, og den andre til home og dette vil fungere, makinen vil finne begge diskene og forstå at det er home på begge? tror dette gikk under mandrake skjønner du... men er ikke 100% Lenke til kommentar
ways Skrevet 2. juli 2005 Del Skrevet 2. juli 2005 (endret) edit: dobbeltpost skjønner. la en partisjon flyte over 2 disker. vet ikke, desverre. går nok ann, med LVM eller noe, men jeg støtter ikke forslaget. jeg mener partisjoner skal være enkle, og holde seg til en disk. hvor store er diskene egentlig? Endret 2. juli 2005 av ways Lenke til kommentar
raakken Skrevet 2. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2005 en er på 200 gb der jeg skal legge ubuntu med det hele, den andre er på 114 eller no(tok ikke ut kontakten da jeg skulle fiske noe og bootsektoren + litt til gikk til hælvete) denne skal også brukes, men siden den ikk ehar bootsektor så bruker jeg den bare til lagring Lenke til kommentar
raakken Skrevet 2. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2005 i min frustrasjon formaterte og paartisjonerte jeg harddisken i håp om å kunne overføre dataen til denne home, legge inn ubuntu og legge det over dit, for så å formatere den "gamle" partisjonen til ren home. vel, får ikke skriverettigheter til mappa... og det står jeg har det... satan Lenke til kommentar
ways Skrevet 2. juli 2005 Del Skrevet 2. juli 2005 litt upresis forklaring. du partisjonerte hda eller hdb(vet hdb ikke er hdb enda)? montert som fat32 (i såfall hvordan montert?)? Lenke til kommentar
raakken Skrevet 2. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2005 den disken som ble brukt som lagring(fat32/ntfs) ble partisjonert(ble swap og home). Kalte denne tempmedia. Monterte denne, ved å velge montere harddisk(aner ikke hvordan eller om det er andre måter) opg den kom opp på skrivebordet som en disk. Da jeg skulle flytte filene dit kom beskjeden: nektet tilgang, klarte ikke skrive til..... Jeg prøvde å bruke mandrake cd'n(brukte ubuntu, som ikke gjorde det på samme måte som linux) for å sette hdb som ren home i håp om at det skulle funke, men den gang ei. Nå vil den ikke loade skikkelig engang. den bare stopper når den skal legge noe inn i ram'en eller no(er litt grønn her...) Så nå sitter jeg her.. småpissed Lenke til kommentar
ways Skrevet 3. juli 2005 Del Skrevet 3. juli 2005 hm det med nektet skrivetilgang er nok at den er montert som read, ikke som read/write. om du i stedenfor å montere den grafisk skriver (som root, i en terminal) mkdir /mnt/windows oppretter en mappe for å montere i mount /dev/hdb /mnt/windows monterer hdb1 (om det er det den heter, bare prøv deg frem) i mappen. nå gjetter den filsystem. om det ikke funker (at den ikke klarer gjette), skriv heller mount -t vfat /dev/hdb /mnt/windows for fat32 umount /mnt/windows for å avmontere om en av kommandoene gir feilmelding, hjelper det ikke å hoppe vidre til neste. lim isåfall inn outout/feilmelding her, eller finn svaret selv ved google eller feks 'man mount' om denne monteringen funker, og du vil gjøre den varig, legg den til i fstab. obs: se syntax i fstab hvis du vil at den skal dukke opp i home kan du bare lage en symlink (eller montere den der istedenfor, men det er ikke 'the right way to do it' ln -s /mnt/windows /home/navn/windowsdisk Lenke til kommentar
raakken Skrevet 3. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2005 (endret) tror du ikke jeg greide å fikse det måtte bruke terminal og greier! mitt første møte med chmode(ellerno slikt) og en bråte med bokstaver. funka bra det... sitter nå med ubuntu installert og skal nå prøve å mounte disken som jeg la all dataen på.. takker for hjelp.. Når jeg starter firefox i det nyinstallerte ubuntu får jeg ikke åpnet innstillinger, og masse annet. feilen som kommer er: XML parsing error: syntaxerror ellrno hva er dette? skal jeg fjerne det og installere det på nytt.. eller opera eller er det noe som kan fikses? ubuntu installert på en 200 gig disk, og ledig plass på den er 170. er ikke det strengt tatt litt vell mye plass som er borte? hvor stor plass trenger swap? og det er jo ikke root partisjon... Endret 3. juli 2005 av raakken Lenke til kommentar
ways Skrevet 3. juli 2005 Del Skrevet 3. juli 2005 df -h gir oversikt over tilgjengelig og brukt plass på filsystemet. mye plass forsvinner i formateringen av disken (jævla diskprodusenter som oppgir i uformatert plass og GB istedenfor GiB, eller hvordan det nå var). aner ikke hva som er feil med firefoxen din, men gratulerer med resten =) Lenke til kommentar
zyp Skrevet 3. juli 2005 Del Skrevet 3. juli 2005 200GB er omtrent 186.3GiB. df -h viser plass med binærprefikser (GiB),mens df --si viser plass med desimalprefikser (GB). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå