Gå til innhold

Prosessor på kortet mitt?[LØST]

Anbefalte innlegg

Heisann folkens!

Er snakk om pentium 4..

Har et Asus P4V8X-X hovedkort, dette kortet er beregnet på prosessor med 533 databus hastighet og 512kb cache..

Hva skjer om jeg hiver i en prosessor med 800 databus og 1mb cache?

Vil det kunne kjøre prosessoren på 533 og 512kb cache? Eller er denne ikke "bakoverkompitabel"???

(og før dere sier noe så JA.. Jeg skal snart skifte ut)

Endret av nahojdat
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis hovedkortet ikke støtter en fsb på 800mhz vil cpuen bli underklokket.

Dette er pga. multiplieren i cpuen. Den er høyere i cpuer som er beregnet for en fsb på 533mhz.

En 2.8Ghz cpu som er beregnet for en 533mhz fsb vil ha en multiplier på 21 som ganges med 133Mhz.

En 2.8Ghz cpu som er beregnet for en 800mhz fsb vil ha en multiplier på 14 som ganges med 200Mhz.

Hvis du setter 2.8Ghz cpuen som er beregnet for 800Mhz fsb, i et system med 533mhz fsb. vil klokkefrekvensen dens bli 14x133=1.8Ghz.

Håper du forsto forklaringen min. :)

Lenke til kommentar

Du bør sende en mail til Asus og spørre om ditt hovedkort støtter Prescott prosessorer, og muligens må du flashe til nyeste BIOS.

Dersom hovedkortet ikke støtter Prescott så kan mye skummelt skje. Prescott prosessorene bruker f.eks mindre vcore enn eldre P4 prosessorer og kan derfor bli ødelagt.

Noe som du bør få med deg er at det finnes 533 MHz FSB Prescott prosessorer som f.eks denne:

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=16915

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Jojo, var en sånn jeg tenkte på, men den har 1mb cache, hovedkortet tar 512kb... Uten klokking, Med klokking tar det 800mhz fsb 1mb cache, men har ikke lyst til å overklokke, redd andre ting enn hovedkortet kan bli ødelagt..

Det er det med om jeg kan kjøre en prosessor med 1mb cache som 512kb cache, om det blir problemer lignende 800fsb på 533fsb..

Lenke til kommentar

Det er litt vanskelig å forstå hva du skriver, men slik er det vel klokken halv fire om morgenen. :D

Dersom du ikke vil overklokke så bør du se på prosessoren jeg la ved en link til. Den kjører på 533 FSB, men er av den nyere typen "Prescott", men selv om den kjører på 533 FSB så er det ikke sikkert at hovedkortet støtter "Prescott" prosessorer i det hele tatt. Send en mail til ASUS og spør om hovedkortet støtter "Prescott" prosessorer på 533 FSB.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...