Gå til innhold

Forferdelig ytelse i Far Cry.Knust av dårligere pc


Anbefalte innlegg

Håper noen tar seg tid til å lese dette innlegget. Jeg har kommet over noe jeg selv ser på som svært merkelig. Kanskje det har en naturlig forklaring?

 

Jeg har lenge innbillt meg at jeg har hatt dårlig ytelse i far cry. Jeg antok at dette var fordi jeg tidligere kun hadde 512mb ram. Nå har jeg oppgradert til 1024 og ytelsen er fortsatt like dårlig. I dag testet jeg Far Cry på min lillesøster nye Tundra 1559X. Jeg oppdaget til min store forundring at hennes tundra ga mye høyere fps enn min pc.

 

Min pc er:

Abit NF7 V2.0

xp 2500@3200

2x512mb kingston DDR (333mhz)

GeForce 6800LE @ 16 pipes og overklokket.

 

Jeg sammenlignet framerates i spillet ved å måle fps med en gang man kommer til det første "ute området." Når man står oppå den bakken rett etter man har kommet ut av hulene der man starter. Når jeg ankommer det fine uteområdet er fps'en min helt nede i 30. Tundra'en til søsteren min beveger seg på dette punktet av spillet ikke under 58fps. Innstillingene som ble testet var alt på "very high" med AA og AF avslått.

 

Med andre ord er hennes laveste fps i dette området nesten dobbelt så høy som min. Dette finner jeg svært overraskende da min pc strengt tatt burde være bedre enn Tundra 1559X. I 3dmarks får jeg 10500. I følge Hw.no's test av Tundra 1559x får den rundt 5000 marks. Jeg vet selvsagt at 3dmarks ikke er noen vitenskapelig nøyaktig test av hvordan en pc yter i spill, men det får da være måte på.

 

Begge pcene er nyformaterte. Tundraen kjører alle driverne som fulgte med pluss nyeste skjermkort driver fra aopens hjemmeside. Min pc kjører nyeste drivere til alle komponenter untatt skjermkortet. Der har jeg strengt tatt prøvd de fleste driverne som er å teste. Begge pcene er ganske likt satt opp ellers da det er jeg som har lagt inn alt på dem.

 

Det jeg lurer på er hva som kan være årsaken til dette? Hvorfor får min pc halvparten så høy fps i far cry som Tundra'en? Dette mens min pc får over dobbelt så mange marks i 3dmarks 03 som den nevnte Tundraen? Etter hva jeg klarer å se er noe utvilsomt veldig galt på min pc, men hva? Det kan jo forsåvidt også hende at det er en naturlig forklaring på dette merkelige fenomenet. Håper på en forklaring samt tips til hva som kan være galt på min pc.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du snakker om det første uteområdet der man går ned bakken mot hyttene. Jeg tviler på at tundraen klarer det du beskriver der, men hva slags oppløsning tester du med?

Oppløsningen som ble testet var 1024*768.

 

Jeg kan forøvrig nevne at jeg nå har klokket rammen min til 400mhz. Det gjorde faktisk forskjell. Ligger på rundt 38fps når jeg står på toppen av bakken. Er forøvrig ikke fornøyd med det. Bør ha mer...

 

EDIT: Jeg kan forresten love deg at jeg heller ikke regnet med at Tundraen skulle klare det der. Ble mildt sagt sjokkert da jeg så det!

Endret av OterOter
Lenke til kommentar

Hmm.. på toppen av bakken skal det ikke være så fryktelig ille. Når du begynner å gå nedover bakken mot hyttene så blir det ganske tøft. Høres uansett rart ut at tundraen vinner duellen.. eh, er du helt sikker på dette? Hva hvis du tester med høyere oppløsning?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

30fps. Forstår ikke hva du klager over. Jeg spiller far cry med et Geforce FX5500 256mb ram kort. Der er 30fps ganske høyt for meg. Det er ene og alene grafikk kortet's feil. (kjører med ting på medium)

Så nå har jeg bestilt et nytt kort

 

Geforce 6800LE. Håper på bedre ytelse da

 

Av annet så ser datane min slik ut

CPU-intel pentium 4 3,2ghtz

1024 mb ddram

2x 150gb harddisk

 

Denne maskinen fikk 1500 i 3D mark03

 

Er ikke ekspert på 3dmark, men har en følelse av at det ikke er så bra.

 

Gleder meg til nytt skjermkort :dribble:

 

men håper at jeg ikke får samme problem som deg. :ermm:

Lenke til kommentar
kan høres ut som strømforsyneren til pc`en din ikke er helt god hvis du ligger ann så dårlig. Hvor sterk PSU har du?? (watt)

350Watt Chieftec. Tror ikke det er problemet da jeg kjører f.eks Doom III som en drøm.

Synes det hørtes litt lite ut jeg (?). Hvor mange hardisker har du? Du kan jo prøve å klokke cpu og grafikkortet ned igjen da, for å se om det hjelper noe kanskje?

Lenke til kommentar
kan høres ut som strømforsyneren til pc`en din ikke er helt god hvis du ligger ann så dårlig. Hvor sterk PSU har du?? (watt)

350Watt Chieftec. Tror ikke det er problemet da jeg kjører f.eks Doom III som en drøm.

Synes det hørtes litt lite ut jeg (?). Hvor mange hardisker har du? Du kan jo prøve å klokke cpu og grafikkortet ned igjen da, for å se om det hjelper noe kanskje?

2 harddisker. Been there done that.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...