Gå til innhold

Feil minne frekvens!


Erlendz

Anbefalte innlegg

Har xp2500, abit NF7 v2.0 og 2x512mb kingston ddr (333mhz.)

 

Har klokket cpu til xp3200 ved å stille FSB til 200.

 

Har hele tiden tenkt at minnet mitt da kjørte på 2x200 altså 400mhz. Med andre ord at når jeg satt opp fsb stillte jeg også opp minnet tilsvarende. Sjekket nettop i cpu-z. Der står det at minnet mitt kjører på 2x166. Med andre ord 333mhz.

 

Hvorfor? Hvordan skal jeg få minnet til å kjøre 400mhz? Er det i det hele tatt mulig å få 333mhz minne til å kjøre på 400mhz?

 

I cpu-z står det forøvrig også FSB:DRAM 6:5. Vet selv at dette er ei instilling i biosen. Har den noe med saken å gjøre?

 

Til sist: Er det stor forskjell på 333mhz og 400mhz ram?

 

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har xp2500, abit NF7 v2.0 og 2x512mb kingston ddr (333mhz.)

 

Har klokket cpu til xp3200 ved å stille FSB til 200.

 

Har hele tiden tenkt at minnet mitt da kjørte på 2x200 altså 400mhz. Med andre ord at når jeg satt opp fsb stillte jeg også opp minnet tilsvarende. Sjekket nettop i cpu-z. Der står det at minnet mitt kjører på 2x166. Med andre ord 333mhz.

 

Hvorfor? Hvordan skal jeg få minnet til å kjøre 400mhz? Er det i det hele tatt mulig å få 333mhz minne til å kjøre på 400mhz?

 

I cpu-z står det forøvrig også FSB:DRAM 6:5. Vet selv at dette er ei instilling i biosen. Har den noe med saken å gjøre?

 

Til sist: Er det stor forskjell på 333mhz og 400mhz ram?

 

Takk!

Stor er den vel ikke, og mange 333 Mhz brikker klarer fint 400 Mhz.

Du kan prøve om din RAM klarer det, FSB:DRAM ratio skal i så fall stå 1:1 eller 2:2 eller 3:3 o.s.v(likt tall på begge sider av kolon)

Så kjører du div. stabilitetstester i så lenge du gidder, hels et døgn...

:)

Lenke til kommentar

Takk for fint svar. :)

 

Satte nettop ratioen til 6/6 i bios. CPU-Z raporterer nå 2*199,5 i minne frekvens. nettop slik jeg vil ha det. :D

 

I CPU-Z står nå FSB:DRAM på 1/1. Slik jeg forstår det er dette fordi forholdet mellom 6/6 nettop er 1/1, men hvorfor er det da flere 1/1 alternativer i bios? Tenker da på 6/6, 5/5, 4/4 og 3/3. Hva skal de være godt for?

 

EDIT: Denne instillingen gjorde i hvertfall underverker i spill. Testet nettop Far Cry og fps'en min var høyere enn den pleier være. I hvertfall på de mest krevende stedende der lå fps på ca 5-10 mer enn den pleier være på. :D Dette på 6/6 i bios. Vil det gi meg høyere ytelse hvis jeg setter på f.eks 5/5 i bios?

Endret av OterOter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...