Gå til innhold

Asus P5WD2 - Vannkjøling - Kjøling av chipset

rvenes

Anbefalte innlegg

Hei.

Tenkte eg skulle vannkjøle prosessorn på hovedkortet.

Eg renkar med chipsettet er avhengig av og få "vind" fra cpu kjølern for og fungere optimalt, sida chipsettet har passiv kjøling, kun stor kjøleribbe.

Eg vil helst ikkje ha noke vifte styr.

Er chipsettet avhengig av cpu kjølern?

Edit: Kom på nå etter på at eg kanskje burde vannkjøle chipsettet også?

Den tanken slo meg ikkje her istad... :roll:

Endret av Cornel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er chipsettet avhengig av cpu kjølern?

Tja..

Du er inne på noe der. Har selv anskaffet meg et Asus P5ND2-SLI kort som i likhet med kortet ditt også benytter seg av passiv kjøling av northbridge. I følge de anmeldelsene jeg har lest har northbridge en tendens til å gå seg noe varm på disse kortene, og i enkelte anmeldelser har det blitt påpekt at bruk av vannkjøling på cpu har medført temp-problemer pga. tap av luftsirkulasjon rundt northbridge (som naturligvis ligger temmelig tett inntil cpu'en.)

Skal benytte vannkjøling selv, men har ikke hatt anledning til å verifisere eller avkrefte dette, ettersom jeg fortsatt venter på CPU og skjermkort..

Planen min er å mekke et oppheng for en 120mm vifte som skal plasseres over minnebrikker og northbridge for ekstra kjøling. Tror P5WD2 skal være temmelig lik P5ND2 i plassering av northbridge/cpu/minnesloter så det kan jo kanskje være en tanke..

Lenke til kommentar
Jurgis Skrevet 02/07/2005 : 01:17

Chipset'et trenger ikke "vind" fra cpu kjølern, bare så det er sagt 

Hvis man ser på disse hk'ene er det ingen tvil om at cpu kjøleren indirekte også kjøler både northbridge og spenningsreglatorene. Om man "trenger" den vinden i form av at den vil gå i stykker uten skal jeg ikke påstå, men at det vil bli vesentlig varmere er det ingen tvil om.

Som et eksperiment kan du jo bare kjenne på den minnebrikken som sitter nærmest cpu vs den andre (som ikke får cpu-vifte kjøling) så vil du kjenne forskjellen på de omkringliggende komponentene med og uten cpu viftens hjelp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...