Gå til innhold

Er The Beatles overvurdert?

figure_02

Anbefalte innlegg

Men jeg liker jo ikke den moderne musikken;) Og liker heller ikke Dylan når han gikk over på elektrisk...Joda men likte han bedre i begynnelsen. Men jeg lurer på en ting; var The Beatles de første som spilte som de gjorde eller var de de første som ble kjent for å spille slik? (jeg vet ikke svaret, bare lurer) Hvem var The Beatles inspirert av?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men jeg lurer på en ting; var The Beatles de første som spilte som de gjorde eller var de de første som ble kjent for å spille slik? (jeg vet ikke svaret, bare lurer) Hvem var The Beatles inspirert av?

Hovedinspirasjonen var rocken fra 50-tallet, verdt å nevne er Elvis og Duane Eddie...

Utover det utviklet de seg naturlig sin egen stil, som viste seg å bli revolusjonerende.

Synd du "ikkje" liker Dylan da han gikk over til elektrisk... Dylan er kul han!...

Likar "Like A Rolling Stone"... giggar orgelspillingen

Men back to topic: Hvem kan med hånden på hjertet si at The Beatles er dårlig?, og hvordan hadde musikken blitt uten The Beatles?

Lenke til kommentar

Beatles var veldig inspirert av Elvis ihvertfall. Og de andre blues-artistene rundt omkring.

Og btw: Det er ikke Ringo som skrev Yellow Submarine. Det var Lennon og Mcartney. Ringo sang bare. Samme greia med "with a little help from my friends"

Begge låtene hander om dop uansett da! :tease:

(Sky blu and sea of green in our yellow submarine)

Lenke til kommentar

Overvurdert er et ord som bør bli visket ut fra ordboka. I allefall når man snakker om musikk, film og andre subjektive meninger. De som ikke liker gruppa, sier at den er overvurdert, og de som liker den sier det motsatte. Overvurdert i forhold til hva? Dagens musikk og din musikksmak?

Beatles var som nevnt av mange her, revolusjonerende innen popmusikken. De eksperimenterte mye fra og med Rubber Soul og de fem årene de hadde igjen før bandet blei oppløst. Personlig så foretrekker jeg Beach Boys, og det er forsåvidt ingen tvil om at de to banda inspirerte hverandre i 66-67. Da kom de to gruppenes beste album: Pet Sounds og Sgt. Pepper...

Uansett så har vi egentlig ikke anledning til å dømme Beatles på noen måter, fordi vi ikke levde på denne tiden. Du kan si at du ikke liker Beatles og andre band fra den tida, fordi du ikke liker lydbildet eller hva den representerer, men å si at den er overvurdert, blir feil. Kjenner du til pop'en som var på den tiden, og hvordan pop'en hørtes ut etter Beatles? Hvis ikke, så synes jeg man ikke har rett til å stemple "overvurdert" på Beatles.

PS: Anbefaler å grave litt dypere i bandene (Beatles og Beach Boys) og du finner at det er sanger som er langt bedre enn *host* Yellow submarine som utrolig nok er den mest kjente blant folk. Beach Boys er jo allmennt kjent pga Surfin' USA og Get around. Synd egentlig, for de har lagd noen sinnsyke album som kom et par år etter, med Pet Sounds i spissen.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar
Overvurdert er et ord som bør bli visket ut fra ordboka. I allefall når man snakker om musikk, film og andre subjektive meninger. De som ikke liker gruppa, sier at den er overvurdert, og de som liker den sier det motsatte. Overvurdert i forhold til hva? Dagens musikk og din musikksmak?

Beatles var som nevnt av mange her, revolusjonerende innen popmusikken. De eksperimenterte mye fra og med Rubber Soul og de fem årene de hadde igjen før bandet blei oppløst. Personlig så liker jeg Beach Boys, og det er forsåvidt ingen tvil om at de inspirerte hverandre i 66-67. Da kom de to gruppenes beste album: Pet Sounds og Sgt. Pepper...

Uansett så har vi egentlig ikke anledning til å dømme Beatles på noen måter, fordi vi ikke levde på denne tiden. Du kan si at du ikke liker Beatles og andre band fra den tida, fordi du ikke liker lydbildet eller hva den representerer, men å si at den er overvurdert, blir feil. God musikk og film et to av få ting som forhåpentligvis vil leve for alltid.

Anbefaler å grave litt dypere i bandene (Beatles og Beach Boys) og du finner at det er sanger som er langt bedre enn *host* Yellow submarine som utrolig nok er den mest kjente blant folk. Beach Boys er jo allmennt kjent pga Surfin' USA og Get around. Synd egentlig, for de har lagd noen sinnsyke album som kom et par år etter, med Pet Sounds i spissen.

Du er litt rar...

Yellow Submarine er den mest kjente Beatles låten??? Yesterday og Let It Be var mye større!

Pet Sounds var et stort album og The Beach Boys er ihvertfall kjent for Good Vibrations. Uansett lanserte de Smiley Smile rett etter Sgt. Pepper, det var derfor Brian Wilson hadde prestasjonsnerver...

EDIT: Surr

Endret av Dell_9200
Lenke til kommentar

Dell_9200: Ja, var kanskje litt rask der. Men at en så uuutrolig dårlig sang som Yellow submarine er, har fått så mye oppmerksomhet er for meg lite forståelig.

Joa.. Good vibrations er en temmelig stor hit, men spørr du en som ikke har så mye peil på Beach Boys, så vil han automatisk nevne Surfin' USA og Get around, evt. andre tidlige "surfe-hits". Det er iallefall mine erfaringer, når jeg har preika med folk angående musikk.

TLZ: Mener nå revolusjonerende og nyskapende (god musikk) bør bli lagt merke og hyllet. Men seff.. liker man kun metal og nyere og raskere musikk, så er det vanskelig å sette seg ned med no roligere...

Lenke til kommentar
Så hvis en synes The Beatles er oppskrytt så er man automatisk en som kun liker metal, nyere og raskere musikk, og er en som synes det er vanskelig å sette seg ned med noe roligere? :ermm:

Opplever det sånn i allefall. Ikke lett å få metal-heads til å høre på gammal musikk. "Skrik.. lagd før 1985.. nei fysj!" Satt på spissen.

Lenke til kommentar
Opplever det sånn i allefall. Ikke lett å få metal-heads til å høre på gammal musikk. "Skrik.. lagd før 1985.. nei fysj!" Satt på spissen.

Joda, kan være enig i at tendensen er der, men det er ikke bare blant metalheads.

Synd at folk skal tenke sånn, for min del er mye av favorittmusikken min også fra 70-tallet.

Som tidligere nevnt så har jeg egentlig ikke gitt The Beatles noen sjangse så jeg er egentlig ikke i posisjon til å si om de er oppskrytt eller ei. Uansett, for noen som liker liker litt mer psykedelisk musikk, hvilket album anbefaler du at jeg begynner med?

Lenke til kommentar

Har vel egentlig ikke gjort meg opp noen tanker om et favorittalbum, men:

The Beatles - [1967] Sgt.Pepper's Lonely Hearts Club Band

The Beatles - [1968] The White Album

The Beatles - [1969] Abbey Road

The Beatles - [1970] Let It Be

Lenke til kommentar

Føler vel ikke at jeg har det store hjertet for Beatles, akkurat.. Men de var nok meget gode når de kom på 60-tallet, og sikkert ganske revolusjonær i sin sjanger; Pop vil jeg vel kalle det, "tøff" pop...tynn poprock, vett da f...

Lenke til kommentar
I am The Walrus og andre sanger fra den siste perioden er i hvert fall for røffe til å kalles pop. Psykedelisk Rock er det rette begrepet der. Men de spilte ren pop i begynnelsen ja...

De grunnla det man i senere tid kaller pop ja... men vil no si at de jevnt over spilte pop-rock

Lenke til kommentar
Beatles var veldig inspirert av Elvis ihvertfall. Og de andre blues-artistene rundt omkring.

Og btw: Det er ikke Ringo som skrev Yellow Submarine. Det var Lennon og Mcartney. Ringo sang bare. Samme greia med "with a little help from my friends"

Begge låtene hander om dop uansett da!  :tease:

(Sky blu and sea of green in our yellow submarine)

Liten faktafeil der ja... :blush:

han fremfører den som sagt som du sier... grunnen til at jeg mikset litt er at de sangene Ringo fremfører er skreddersydd til han, iogmed at han var litt redd for å fremføre egenkomponerte låter. Han stolte der med på at Paul og John klarte og fikse sanger som passet han.

Paul hadde grunnideen til sangen, og fant på melodien en morgen (som han også forresten gjorde med Yesterday... "scramble eggs....oh my lady how i love your legs...")

Om den er en barnesang eller ikke, så fenger sangen deg på en eller annen måte.

Sangen forteller en historie, og jeg liker låten

Endret av HenHau
Lenke til kommentar

Vil ikke si at de er overvurdert i det heletatt!

Etter min mening så er det noen av de beste bandene som noen gang har eksistert (snakker ikke om enkeltartister da).

EDIT: Hører en del på "While my guitar gently weeps" for tiden.

Endret av Rune_F
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...