Gå til innhold

Slottet, kritikk ønskes!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Først: Jeg er ingen fotoekspert! Når det er sagt:

Bildet i seg selv er jo flott og se på, grunnet at slottet er et pent bygg. Men personlig mener jeg at det blir litt vel "prospekt-kort" og kjedelig over det... Litt liten utfordring for en fotograf i mine øyne.

For at et bilde skal bli virkelig bra bør det etter mine standarder ikke befinne seg kloner av bildet i 1 av 2 japanske fotoalbum :) Hvis du skjønner hva jeg mener

Lenke til kommentar

Jeg er heller ingen spesielt flink fotograf, men dette er da min mening.

jeg mener bildet blir litt kjedelig når det bare er et bilde av slottet. Det du kunne gjort for å få et "bedre" bilde av slottet er å få med symetrien. slottet og landskape rundt har masse av det. og kanskje ta bildet på en dag hvor skyene kanskje er litt mer "dramatiske" enn det de er på ditt bilde.

Lenke til kommentar

ok, jeg er en fotoekspert, og her kommer en liten tilbakemelding (neida):p

For det første er bildet litt skjevt, det er en intetsigende gressplen der som egentlig ikke har noe i bildet å gjøre, den kan enten klippes bort, du kunne gått litt nærmere, eller plassert en naken dame på den, da hadde det blitt en mening i å ha den.

Forsøket på å ikke ta bildet rett forfra er jo i og for seg riktig, men slottet et meget symmetrisk, og den lille plassen med skulpturen foran kommer for meg litt i veien for slottet når det taes fra denne vinkelen.

Jeg vet heller ikke om du har noe redigeringsprogram, men en kjapp tur innom photoshop ville gjort seg, for å kanskje få fram fargene i slottet litt.

Deler av himmelen kunne vært klippet bort.

Håper du ikke tar deg nær av at jeg ikke sier så mye vakre ord om bildet ditt, men det som ikke dreper deg gjør deg sterkere.. :yes:

Ha en fin dag

_Lapette

Lenke til kommentar

Jeg er langt på vei enig med det som er sagt ovenfor, og vil egentlig bare tilføye:

Bildet virker overeksponert. På skjermen min virker i alle fall skyene utbrente, dvs. uten detaljer.

Bildet trekker mot høyre, noe som skyldes vinkelen på slottet, linjene i skyene og linjen i veien. Men dette leder bare mot en lyktestolpe!

Jeg savner dybde i bildet. Mulig det ville blitt bedre om du ikke hadde plassert slottet midt i bildet, men enten litt høyere eller lavere.

- Jeg vet ikke helt hva du ønsker å fremheve ved bildet, men hvis det er slottet som sådan, dvs. som bygning, arkiektur, m.v, så er de rådene du har fått ovenfor gode, jf. gå nærmere, symmetri, osv. Dersom du skal få med deg slottet med omgivelsene rundt, så synes jeg at bildet hadde blitt mer spennende med f.eks. noen mennesker i forgrunnen som solte seg e.l.

Lykke til neste gang!

Lenke til kommentar

Bildet som det er nå har alt for mye "ingenting" i seg.

En tredjedel av bildet er av en himmel som ikke er spesielt intressang.

En tredjedel av bildet er av en gressplen som ikke er spesielt intressang.

Og i midten av bildet er slottet som blir seendes litt lite ut.

Dette bildet egner seg best som et utgangspunkt for et panorama. Har lagt ved et eksempel. Men da burde bildet vært tatt med kamera pekende vannrett og ikke tiltet opp mot slottet (da slipper du at slottets vegger vinkles innover mot toppen av bildet.)

Stedet du har tatt bildet fra funker bra. Et bra bilde tatt mer rett forfra er neppe mulig hvis du ikke har med deg en høy gardintrapp. Med et skydekke som er mer spennendes en dette så kunne du beholdt himmelen, men store deler av gresset må redigeres bort uansett.

En alternativ ståplass er litt lenger oppe til høyre og ta bildet mer fra siden og sikte vannrett.

post-209-1120842314_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...