Gå til innhold

trenger hjelp med en wd 80gb spesial edition...

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har du husket å sette jumperen bak på disken riktig, i forhold til hvor du har koblet disken.

Om du har 1 disk, og den skal stå alene på ide kabelen, har du et par valg:

Den må enten settes som master, eller disk select.

Om du velger disk select, skal disken stå i enden på ide-kabelen. Om du velger master, er det samme f*** hvor på kabelen du setter den.

Lenke til kommentar

har du stilt jumperne på hd'n riktig?

skal stå på master hvis det er den du skal bruke som første disk. pass på hvis du har flere og stille den andre til slave

ellers så er hd kontakten på hovedkortet den nærmest senter av kortet og master på ledningen er enden på ledningen.

kanskej det går bedre nå ??

@Bisarre u are to fast for me :/ :grin:

[ Denne Melding var redigert av: s_M_p på 2002-07-26 17:06 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-26 16:55, -swifty- skrev:

hei...

men maskinen finner ikke hdd, men når jeg drev og innstalerte win.XP da fant den hdd...

trenger hjeeeelp....

Skjønner jeg deg riktig nå...? Først fant maskinen harddisken, siden du klarte å innstallere XP. Så etter at du innstallerte XP, fant plutselig ikke maskinen disken lenger...???

Lenke til kommentar

-swifty- skrev (2002-07-26 17:06):

jeg har satt den som master...

Prøv å sett den på cable select. Har to disker fra wd, begge kjøres på cable select. Wd diskene er vissnok litt sære på det området. Liker seg best på cable select. Har sett flere tråder som anbefaler nettopp det.

[ endret av Orjanp den 2002-07-30 10:12 ]

Lenke til kommentar

Etter det jeg vet har du to aktuelle(!) valg;

"Singel or Master" - hvis du bare har den 80GB-en.

"Master w/ slave present" - hvis du har en hd i tillegg...

Jeg har en WD 80GB som master w/ slave present, og en WD 120GB som slave. Det fungerer ypperlig.

Lenke til kommentar

Hei Har vært borti omtrent samme problem selv når jeg satte diskene mine i RAID. De satt da alene på hver IDE kabel. Og RAIDen fant dem ikke. Jeg tok rett og slett bort jumpern

på diskene og da virka alt perfekt.

Det du rett og slett kan prøve er å fjerne jumperen

hvis den sitter alene på IDE kabelen. Dette har virka på andre maskiner med Western disker som jeg har vært borti.

MSI ultra-ARU

Pentium 4 1,6 (NW)

Chieftec miditower aluminium

Creative geforce 4 mx420

Hitachi LCD 15"skjerm

2x40gb Western digital harddisker

512 Twin Mos DDR ram

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: smjhans på 2002-07-28 17:29 ]</font>

[ Denne Melding var redigert av: smjhans på 2002-07-28 17:30 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-26 16:55, -swifty- skrev:

hei...

jeg begynte og bygge min første pc i dag.

men maskinen finner ikke hdd, men når jeg drev og innstalerte win.XP da fant den hdd...

jeg har koblet til alle ledninger riktig ( tror jeg da )

trenger hjeeeelp....

For det første; hva slags hovedkort har du, -swifty-? Har du hovedkort med raid, så ikke stapp ide-kablene i raid-slotene, men i ide-slotene. *lese i manualen*

Og hva mener du med at den ikke finner hd? Mangler den under oppstart av maskinen? Eller får du bare ikke tilgang til den? Partisjonering og formatering er fine greier...

Du har ikke en venn som kan hjelpe deg da?

Lenke til kommentar

Hei!

Hvis du ikke har bygd PC før er det vel antakelig kansje det vanligste problemet med partisjonering av harddisken du ikke har gjort?

Søk på partisjonering hvis du ikke har partisjonert og ikke vet hvordan det skal gjøres.

PS: Det skal ikke være noen jumpere på HDD hvis den er master.

Mvh. Simen Bakke

[ Denne Melding var redigert av: hasuwest på 2002-07-28 17:55 ]

Lenke til kommentar

vis du ikke har laget partisjon på har disken så

kan du lage den når du installerer xp eller med Patision magick disket eller med win 98 disket med fdisk som sakt så er dette et standar problem som nybegynere får :wink:

men er ganske enkelt å løse.

HD blir funne i biosen ja?

vis ikke så må du sikkert oppdatere biosen vis den ikke støter 80GB disker men det gjør den mest sansynligvis.

ellers så kan ide kabbelen ha blit snud men vis du ser den i xp installajonen så kan du bare lage en partisjon der.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-30 14:24, Killer_DT skrev:

Ja, WD disker MÅ ikke stå alene på kabelen hvis de er satt i enten master eller slave... Hvis de skal være alene på kabelen MÅ dem stå i CS.

Hæ, hvorfor det? Min WD 120GB stod alene mens jeg ventet på erstatningsdisk for min avdøde IBM.. Da stod den på "Singel or Master", og det funket ypperlig! Tror ikke jeg kan velge CS engang.. :roll: Snakker vi om de nyeste fra WD?

Lenke til kommentar

Hæ, hvorfor det? Min WD 120GB stod alene mens jeg ventet på erstatningsdisk for min avdøde IBM.. Da stod den på "Singel or Master", og det funket ypperlig! Tror ikke jeg kan velge CS engang.. :roll: Snakker vi om de nyeste fra WD?

Erfaringer. Jeg og alle mine kamerater har WD og der er det det samme probbet på alle! Her er de HD'ene som vi har:

15,3GB 7200

13GB 5400

60GB 5400

60GB 7200

2x 80GB 5400

80GB 7200

Og alle disse er det samma på, man må ha CS hvis den er aleine på kabalen! Merkelig, jeg har en Maxtor og en Seagate også og de er ikke sånn.

De HD'ene ovenfor er over åtte forskjellige maskiner.

2x 120GB 7200

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...