Magnus Holm Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 Som titlen sier: Hvordan får man til sånn at det ser ut som en mappe i i fil... Hvis du skjønner? Har sett sider hvorman bruker det som et alternativ til mod_rewrite. Hvordan bruker man det eksemplet som står i titlen? Lenke til kommentar
zokra Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 Prøv dette: <?php error_reporting(0); $info=explode('/',$_SERVER[PATH_INFO]); $filnavn=$info[1]; $filendelse='.php'; $include='inc/'; if(!$filnavn) { $filnavn='forside'; } if(!eregi("^((.*)/)",$filnavn)&&(file_exists($filnavn.$filendelse))) { include$include.$filnavn.$filendelse; } else { include"404.php"; } ?> Lenke til kommentar
Yankes Skrevet 3. juli 2005 Del Skrevet 3. juli 2005 Denne funker bra: <?PHP if (!isset($p)) { $p = "hovedsiden"; } $incfile = "./inc/" . $p . ".php"; if (file_exists($incfile)) { include($incfile); } else { echo "Nothing here"; } ?> da blir linkene sånn: <a href="index.php?p=om_meg">Om Meg</a> <a href="index.php?p=bilder">Bilder</a> Så legger du filene "bilder" og "om_meg" inn i ei mappe som du kaller "inc"! Lenke til kommentar
Magnus Holm Skrevet 3. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2005 Denne funker bra: <?PHP if (!isset($p)) { $p = "hovedsiden"; } $incfile = "./inc/" . $p . ".php"; if (file_exists($incfile)) { include($incfile); } else { echo "Nothing here"; } ?> da blir linkene sånn: <a href="index.php?p=om_meg">Om Meg</a> <a href="index.php?p=bilder">Bilder</a> Så legger du filene "bilder" og "om_meg" inn i ei mappe som du kaller "inc"! Har det sånn nå! Var ikke det jeg spurte om... Lenke til kommentar
theBoss2 Skrevet 3. juli 2005 Del Skrevet 3. juli 2005 Han spurte om hvordan man gjør at: http://www.minside.no/index.php?side=omg blir til http://www.minside.no/omg/ Det fikk jeg med mod_rewrite hvis du er interessert i scriptet si i fra. Men i php har jeg ikke fått det til (gadd ikke å gå dypt inn i det). Men det skal være mulig. Lenke til kommentar
Magnus Holm Skrevet 3. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2005 Han spurte om hvordan man gjør at:http://www.minside.no/index.php?side=omg blir til http://www.minside.no/omg/ Det fikk jeg med mod_rewrite hvis du er interessert i scriptet si i fra. Men i php har jeg ikke fått det til (gadd ikke å gå dypt inn i det). Men det skal være mulig. Jeg ville ha linker som (Uten bruk av mod_rewrite): http://www.mittdomene.no/index.php/om_meg Lenke til kommentar
zokra Skrevet 3. juli 2005 Del Skrevet 3. juli 2005 <?phperror_reporting(0); $info=explode('/',$_SERVER[PATH_INFO]); $filnavn=$info[1]; $filendelse='.php'; $include='inc/'; if(!$filnavn) { $filnavn='forside'; } if(!eregi("^((.*)/)",$filnavn)&&(file_exists($filnavn.$filendelse))) { include$include.$filnavn.$filendelse; } else { include"404.php"; } ?> Lag en ommeg.php fil i en mappe som heter inc, så er det bare å åpne index.php/ommeg Lenke til kommentar
Magnus Holm Skrevet 3. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2005 Trengte bare: $info=explode('/',$_SERVER[PATH_INFO]); $filnavn=$info[1]; Men nå er det vansklig med menyen... Når jeg er inn på index.php/ommeg og klikker en link som er "index.php/forside" så kommer jeg inn på "index.php/index.php/forside"... Er den eneste måten å løse det på ved hjelp av full path? Lenke til kommentar
Rasmus Skrevet 3. juli 2005 Del Skrevet 3. juli 2005 Dette fungerer kanskje "./index.php/forside" Lenke til kommentar
geodrive Skrevet 5. juli 2005 Del Skrevet 5. juli 2005 (endret) Altså; php vil ikke kjøres med mindre webserveren vet at ting skal parses med php (f.eks filendelsen .php), dermed tror jeg du _må_ gjøre dette i webserveren på en eller annen måte. Enten det, eller så må du 'fake' det som står i adressefeltet på en eller annen måte. Endret 5. juli 2005 av geodrive Lenke til kommentar
zokra Skrevet 5. juli 2005 Del Skrevet 5. juli 2005 Altså; php vil ikke kjøres med mindre webserveren vet at ting skal parses med php (f.eks filendelsen .php), dermed tror jeg du _må_ gjøre dette i webserveren på en eller annen måte. Enten det, eller så må du 'fake' det som står i adressefeltet på en eller annen måte. Hva mener du med det? Har testet denne "filendelsen" på localhost og den tror at det er en php fil pga .php, dessuten skal <?php kjøre som php uansettt på de fleste webservere Lenke til kommentar
Lokaltog Skrevet 5. juli 2005 Del Skrevet 5. juli 2005 Trådstarter: Hvorfor ikke bruke mod_rewrite? Mangler serveren støtte for det, eller klarer du ikke å formulere rewritereglene? Hvis det er det sistnevnte som er problemet, kan jeg gjerne skrive de reglene du trenger for deg. Lenke til kommentar
Magnus Holm Skrevet 6. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2005 Sorry for sent svar. Egentlig ville jeg bare prøve det for å lære, her er hva jeg vil gjøre om til hva: www.mittdomene.no/mappe/index.php?forside skal bli til: www.mittdomene.no/mappe/forside Takk! Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 6. juli 2005 Del Skrevet 6. juli 2005 Eg brukte denne metoden på ein blogg eg hadde for ei stund sida: http://www.tutorio.com/tutorial/php-altern...e-friendly-urls Lenke til kommentar
geodrive Skrevet 10. juli 2005 Del Skrevet 10. juli 2005 Hva mener du med det? Har testet denne "filendelsen" på localhost og den tror at det er en php fil pga .php, dessuten skal <?php kjøre som php uansettt på de fleste webservere Hm... Det hørtes merkelig ut. Men, dersom du har <?php tags i en .html fil, så vil det ikke parses av php, med mindre du har gitt serveren beskjed om at den skal bruke php på filer med .html endelser... Mener det er slik på apache iallefall. Lenke til kommentar
Lokaltog Skrevet 10. juli 2005 Del Skrevet 10. juli 2005 Hva mener du med det? Har testet denne "filendelsen" på localhost og den tror at det er en php fil pga .php, dessuten skal <?php kjøre som php uansettt på de fleste webservere Hm... Det hørtes merkelig ut. Men, dersom du har <?php tags i en .html fil, så vil det ikke parses av php, med mindre du har gitt serveren beskjed om at den skal bruke php på filer med .html endelser... Mener det er slik på apache iallefall. Korrekt. Du kan få PHP til å lete gjennom alle filer med den enkle Apache-kommandoen AddType application/x-httpd-php .XXX Du kan til og med tvinge PHP til å parse enkelte filer med ForceType (som har samme syntaks som funksjonen over, hvis jeg ikke husker feil). Lenke til kommentar
Lokaltog Skrevet 10. juli 2005 Del Skrevet 10. juli 2005 Sorry for sent svar.Egentlig ville jeg bare prøve det for å lære, her er hva jeg vil gjøre om til hva: www.mittdomene.no/mappe/index.php?forside skal bli til: www.mittdomene.no/mappe/forside Takk! Med mod_rewrite er dette ingen sak. RewriteEngine on RewriteRule ^mappe/([^./]+)/?$ mappe/index.php?$1 Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 10. juli 2005 Del Skrevet 10. juli 2005 um.. lag en katalog som heter index.php? Lenke til kommentar
Oracel Skrevet 10. juli 2005 Del Skrevet 10. juli 2005 Som flere har nevnt, du må bruke mod_rewrite. Du må. Alt annet blir bare tåpelige hacks og uoversiktelig vissvass. Benytt rewrite-regler i htaccess-filer, så er ikke dette noe problem. Jeg tipper 90% eller flere av alle leverandører av webhotell i Norge støtter mod_rewrite. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå