Gå til innhold

Hva syns du om graffti?


Anbefalte innlegg

selv om den er bra laget så ville jeg ikke sett den på noen vegg i min by

 

selv om den er fin så blir miljøet forsurt med sånt

 

ren å pen by  :thumbup:

Hva synes du om denne:

 

508992.jpeg

 

?

my point exactly.

 

Jeg går ikke rundt å er forbanna fordi det er reklame overalt,men jeg blir forbanna over at firmaer osv kan henge opp sin reklame overalt,mens med en gang det er snakk om graffiti så er du vandal.

det er bare slik det er

 

og hvorfor trekke inn reklame?????????

 

kan du si meg poenget med å gjøre det og hvilken relativ fornuftig sammenheng det har?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Reklame, enten den er stygg eller pen, er hengt opp med tillatelse av eiendommens eiere, enten private eiere eller når det gjelder offentlig eiendom oftest kommunen som våre valgte representanter. Det stemmer ikke at de kan henge den opp overalt. Det finnes lovbestemmelser som regulerer det, enten det nå er privat eller offentlig eiendom, og i mange kommuner er de meget restriktive med å gi tillatelser til slikt.

 

Synes jeg det skal være lov å slenge opp stygge reklameplakater overalt? Nei det gjør jeg ikke, og sier det gjerne og ofte i debatter om emnet. Men når tillatelse en gang er gitt så får jeg heller bruke stemmeseddelen til å si min mening om det ved neste kommunevalg. Synes du det er for mye av det der du bor, så ta det opp med politikerne.

 

Grafitti derimot er - uavhengig av om det er stygt eller pent - vandalisme fordi gjerningsmennene ikke spør om lov først. Hadde de gjort det, og tatt et eventuelt nei for et nei, hadde saken vært en annen i mine øyne.

 

Mye grafitti synes jeg er fryktelig stygt, noe er pent. Men så lenge det gjøres med tillatelse av den som eier veggen skal jeg ikke si noe på det. Det blir ikke min vegg...

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Reklame, enten den er stygg eller pen, er hengt opp med tillatelse av eiendommens eiere, enten private eiere eller når det gjelder offentlig eiendom oftest kommunen som våre valgte representanter. Det stemmer ikke at de kan henge den opp overalt. Det finnes lovbestemmelser som regulerer det, enten det nå er privat eller offentlig eiendom, og i mange kommuner er de meget restriktive med å gi tillatelser til slikt.

 

 

Grafitti derimot er - uavhengig av om det er stygt eller pent - vandalisme fordi gjerningsmennene ikke spør om lov først. Hadde de gjort det, og tatt et eventuelt nei for et nei, hadde saken vært en annen i mine øyne.

 

De kan ikke være særlig restriktive i Oslo,i forhold til reklame,plakater osv,eller så gir andre bare beng og gjør det uansett,uten at det ser ut som har noen særlige konsekvenser.

 

De som driver med graffiti spør ikke om lov først,hvorfor? fordi det ikke er lov i utgangspunktet,det er nulltoleranse i de fleste byer i Norge,og da er det egentlig ikke no vits i å spørre om lov.

 

Folk har mange ganger prøvd å dra i gang debatt på akkurat dette emnet,men politikerne vil ikke høre. De tror fortsatt at nulltoleransen er en bra løsning,en løsning som fungerer,men det er ikke sant.

 

Det er ikke mindre graffiti i Oslo nå,enn før nulltoleransen ble satt i gang,og eneste grunnen til at Oslo kommune satte igang nulltoleranse,var fordi New York og Købehavn hadde gjort det,og de mente det fungerte bra.

 

Købehavn kuttet ut nulltoleransen ganske kjapt,når de se hvor håpløst det egentlig var,New York er jeg ikke helt sikker på om kjører den samme linja.

Lenke til kommentar
De som driver med graffiti spør ikke om lov først,hvorfor? fordi det ikke er lov i utgangspunktet,det er nulltoleranse i de fleste byer i Norge,og da er det egentlig ikke no vits i å spørre om lov.

Er det ikke lov, så skal man heller ikke gjøre det.. Burde vært så enkelt!

 

 

..en passende straff burde ha vært å ta igjen med samme mynt; Hvis en tagger(faen) blir tatt for å tagge (ulovlig), så burde folk ha fått kommet hjem og tagget ned huset han bor i, det være seg om det er mammaen, eller pappean som eier det. Og har de bare ei dør i ei stor blokk som vender utover, så får de ta "straffen" innendørs.. Tagge ned et par soffaer, eller lignende.. Kjøkkeninnredningen..

Lenke til kommentar
De som driver med graffiti spør ikke om lov først,hvorfor? fordi det ikke er lov i utgangspunktet,det er nulltoleranse i de fleste byer i Norge,og da er det egentlig ikke no vits i å spørre om lov.

Er det ikke lov, så skal man heller ikke gjøre det.. Burde vært så enkelt!

 

 

..en passende straff burde ha vært å ta igjen med samme mynt; Hvis en tagger(faen) blir tatt for å tagge (ulovlig), så burde folk ha fått kommet hjem og tagget ned huset han bor i, det være seg om det er mammaen, eller pappean som eier det. Og har de bare ei dør i ei stor blokk som vender utover, så får de ta "straffen" innendørs.. Tagge ned et par soffaer, eller lignende.. Kjøkkeninnredningen..

:!: ja,du syns vel det

 

og nei,det er ikke så enkelt som at er det ikke lov,så holder folk seg unna,Dette gjelder ikke bare graffiti,men all annen kriminalitet også i grunn. Folk veit det er ulovlig,men de gjør det jo for det?

 

Anyways,spørsmålet er hvorfor det er så ulovlig,hvorfor er det så galt at unge mennesker med ett talent (værtfall noen har talent,en god del faktisk),får lov til å uttryke sine kunsteriske sider?

 

Du mener det er stygt,og det er greit,jeg respekterer det,og da regner jeg med at du klarer å respektere at jeg syns det er fint.

Lenke til kommentar

Jeg også kan synes at "fine tegninger" (grafitti) er fint! (ikke tagging, som jeg kaller "signaturer" osv).. Så det respekterer jeg fullt ut.. :)

 

..det jeg har SKIKKELIG(!!!) problemer med er at de må tilgrise eiendom som ikke tilhører dem!

 

Hva har du sagt; du har akkurat kjøpt et fint nytt hus, rent og pent! Ditt eget! Du har brukt mange penger, og du har tatt opp lån, på en til to millioner, og så.. noen dager etterpå så er hele det flotte huset ditt "tilgriset" for at en person "må få lov til å utøve sin kreativitet" ..?!?! .. KJØP EI KLADDEBOK!!!

 

Det er at man tilgriser ANDRES eiendom som er mitt problem.. Hvorfor kan de ikke tilgrise huset til mamsen sin i stedet?? :ermm:

 

..og slik er det ikke bare med privatpersoner som har kjøpt nytt og flott hus, slik er det også med eiendommer kjøpt av staten; de bydge det nytt og fint, og liker selvfølgelig ikke at noen skal komme å tilgrise det!

 

 

Du (eller andre, husker ikke i farta) nevner at "gamle grå murvegger" burde fått seg en oppussing.. Det er greit nok det, at de burde blitt piffet opp på ett eller annet vis, men da under kontrollerte former..

 

Nei, skal man utøve kreativitet, så kjøp ei kladdebok.. Det trenger ikke å være med linjer, eller ruter, man får helt banke ark også! Og dæven, så mange fargestifter det er å få tak i også..

 

 

..vil VELDIG GJERNE møte den tagger'n som tagger ned huset til mor!!

Lenke til kommentar

Bare så det er sagt,så har tæggere ( som dere så fint kaller dem) også respekt for privat eiendom.

 

Det finnes regler innenfor graffiti,som utøves blant mesteparten av folka som holder på,og det er å ikke ødelegge privat eiendom,kirker eller andres kunst.

 

jeg er klar over at det fortsatt skjer,men det er alltid noen dårlige folk i alle miljøer.

 

Kjøper du deg ett hus,så er sjangsen for at noen kommer å tægger på huset ditt ganske liten,og hvis det skjer,så får mest sannsynlig de som har gjort det en god del bråk og blir sett ned på av andre i graffiti miljøet.

Lenke til kommentar
Bare så det er sagt,så har tæggere ( som dere så fint kaller dem) også respekt for privat eiendom.

 

Det finnes regler innenfor graffiti,som utøves blant mesteparten av folka som holder på,og det er å ikke ødelegge privat eiendom,kirker eller andres kunst.

 

jeg er klar over at det fortsatt skjer,men det er alltid noen dårlige folk i alle miljøer.

 

Kjøper du deg ett hus,så er sjangsen for at noen kommer å tægger på huset ditt ganske liten,og hvis det skjer,så får mest sannsynlig de som har gjort det en god del bråk og blir sett ned på av andre i graffiti miljøet.

Hah! Ja er vel litt "regler og respekt blant gutta in the hood"

 

De burde ha egne områder gitt av det offentlig, all annen taggin burde straffes med kneskudd og kjeveknusing.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...