Gå til innhold

Hva syns du om graffti?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke imot smakfulle og LOVLIGE grafittiverk, men med en gang noen tar seg til rette og legger en centimeter med maling på noe annet, offentlig eller privat så er det særs forkastelig og burde være hardere straff for slik. Det er direkte forsøpling å tagge.

 

Jeg fatter ikke hvorfor folk på liv og død absolutt MÅ røre det som er nytt og ser pent ut.

Lenke til kommentar
Så en murvegg er pen å se på ? Finnes ikke tristere syn enn et monotont bybilde med grå sement og betongbygg. Ser ut som ett svart hvitt bilde, ett dårlig sådan :thumbdown:

Jeg syntes mer om en murvegg enn ulovlig grafitti ja. Det handler ikke bare om murveggen, men respekt for felleskapet og å vise du ikke er totalt blottet sosialkunnskaper.

Lenke til kommentar

men det er OK at offentlige bygg tilgrises av reklame, at bybildet preges av reklameboards og snakkende reklamebusskur(!) og reklamesøyler.

 

Og lovlig maling er ikke akkurat enkelt i Oslo hvor kommunen startet krig mot taggerne på 80-tallet, hvor det ikke finnes en eneste lovlig grafittivegg, hvor kulturhus trues med å miste pengestøtten fra kommunen fordi de har grafittivegger i bakgården. Fabelaktig!

Lenke til kommentar

Enig med allyse. Ta for eksempel det fæle Blitz-huset i Oslo. Makan! Det er jo rett og slett et ufyselig hus.

 

«Action speaks louder than words.» tar jeg med en stor klype salt. Iallefall i dette tilfellet. Hvis taggerne så fryktelig gjerne vil holde på kan de gå til innkjøp av en stor eiendom og tagge på de enorme mur-veggene inne i bygget. Tagging / grafitti har jeg ingenting til overs for og det kan ødelegge så utrolig på et bybilde for eksempel.

 

Edit: For å presisere så mener jeg absolutt ikke at blitzere er taggere. Vil nødig få en storm av kommentarer mot meg av prepubertale fjortisser som skriker «Blitz r qlt da!1!1one!.» Blitz-huset var et eksempel ettersom det rimelig stygg maling / graffiti utenfor der.

Endret av dimiles
Lenke til kommentar

Bare for å pressisere. Blitsz huset har ikke noe med graffti å gjøre(etter min mening). Det er tægging.

 

Heller en vegg med tægging og graffti, enn en grå murvegg.

 

Men det finnes noen steder hvor det er låvelig å tægge/graffti. Eks: En skatepark litt over gammlebyen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg har drevet en del med det selv. På hele ungdomsskolen var jeg interessert i tegning og shit, så traff jeg andre som hadde både tegning og graffiti som interesse, så jeg ble påvirket av dem. Jeg har sprayet ulovlig, men da på plasser hvor det var sprayet fra før. Under broer og lignende, over andre mindre pene pieces. Har aldri, aldri tagget, det er teit. I 14-års dagen min fikk jeg og noen kompiser hver sin vegg i et da uoppusset rom i huset som vi kunne spraye på. Det var gøy. Fikk også en vegg på skolen som jeg og to kompiser skulle pynte på. Da sprayet jeg en character. Ble aldri særlig flink, men litt bra så det ut. Var så pes å bestille skikkelige spraybokser uten å ha penger til det.

Lenke til kommentar

Hva jeg syntes om graffiti? Det er som de fleste andre sier her, det er pent hvis det er skikkelig gjort.

Problemet er at pga. miljøets dårlige rykte så er det få lovlige vegger noe som gjør at det blir mer bombing eller tagging som det heter på folkemunne. Dette ender da inn i en ond sirkel: Mindre lovlige vegger -> mer tagging -> mindre lovlige vegger osv.

Jeg kan ikke se hvorfor selskaper med eindom hvor det har vært mye tagging og da særs NSB ikke gir tilatelse til personene i miljøet til å utøve sin kunstform på en skikkelig måte istedet for å bruke titalls millioner for å fjerne hastverks taggingen til ingen nytt.

 

Gi kunsterne spillerom, la de pynte opp den ellers grå hverdagen!

Lenke til kommentar
kan ikke se hvorfor selskaper med eindom hvor det har vært mye tagging og da særs NSB ikke gir tilatelse til personene i miljøet til å utøve sin kunstform på en skikkelig måte istedet for å bruke titalls millioner for å fjerne hastverks taggingen til ingen nytt.

 

Gi kunsterne spillerom, la de pynte opp den ellers grå hverdagen!

 

100% prosent JAAA! Det hadde vert genialt. Ingen stygge bombere hadde kommet å ødelagt det. Det er jeg sikker på!

Lenke til kommentar
Gi kunsterne spillerom, la de pynte opp den ellers grå hverdagen!

Problemet med dette er at hvis det bir "lov" vil flere begynne med det ,dvs mer tagging. Derfor har feks Oslo nulltoleranse for tagging.l

Poenget er ikke at man skal gi lov for alle til å spraye hvor man vil. Man vil finne profilerte personer i miljøet til å utøve sin kunst på bestemte områder.

Etter hvert kan man jo utvide slik at flere personer kan spraye på flere steder.

 

Dette er faktisk testet ut av det tyske jernbaneverket med stor suksess.

Lenke til kommentar

Grafitti er pent, hvis det er bra laget.. Men, det må ikke "tilgrise" bygnigner som ikke skal bli tilgriset..

 

 

Når det gjelder tagging, er det en helt annen sak..

 

For; Kunne jeg, helt uten konsekvenser, fått den tiden jeg trengte sammen med en tagger inne på et sperret rom, hvor han ikke har muligheter til å flykte, så hadde jeg grisebanka'n så grusomt! Og etterpå fått han til å vaske det vekk, mens jeg sto med en batong, eller lignende, bak og passet på..

 

..og dette kommer fra en ikke-voldelig person!! ..men, en tagger! Jeg har så grusomt lysst til å banke livsskiten ut av en slik drittunge!!

Lenke til kommentar

"Hvis du synes at tagging er så jævla kult, kan du ta å tagge deg sjæl i ræva" - Bare Egil Band

 

Tagging er så utrolig lite respekt for andres eiendom! Hadde jeg funnet en tagger skulle jeg fulgt etter ham dit han bodde og gitt igjen med samme mynt, neste dag når han våkner opp er hele huset hans fullt av spraymaling, så kan han se hvor morsomt det er! Jeg synes f.eks. det var svææært morsomt å gå ut her om dagen og snu seg rundt mot inngangsdøra for å lukke den igjen før jeg gikk, og så er det en svær stygg signatur tagget på den! Gul tagg på blå bakgrunn.

 

Når det er sagt, er det noen svært få grafittikunstnere som er gode (merk: svært få, så et eksempel tidligere i denne tråden på en som hadde laget "life-like" grafitti). Sånn kunst kan aksepteres, men bare så lenge de gjør det slike plasser de faktisk har lov å gjøre det.

 

Og én ting til: Det verste jeg vet er når noen først går og tagger masse ulovlig på diverse bygninger, og så etterpå kommer og sier at det er for få plasser å tagge lovlig, og krever slike plasser fra kommunen eller andre. Følger man samme logikken så kan jeg altså først gå og kjøpe noen dynamittgubber og sprenge noen hus på diverse steder i byen, så etterpå går jeg og sier at det ikke finnes mange nok steder å drive med lovlig sprengning. Nei, gjør som FBI: "We don't negotiate with criminals".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...