sobi Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 Problemet kan skyldes så mangt, så legger dette under annet om hardware. Nå er det gått en uke siden jeg fikk et par nye s-ata disker, og jeg har siden da ikke hatt noe annet enn problemer. Jeg byttet ut mine to gamle "Samsung SpinPoint P80 160GB IDE ATA/133"-disker, med to nye "Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2"-disker. Formatering og installasjon av XP på nytt gikk jo fint. Hørte noen skumle rykter om XP-installasjonens begrensede S-ATA-støtte, men det gikk bra. Brukte _ikke_ egne S-ata drivere under installasjonen, men fikk alt installert likevel. Først da jeg hadde brukt PCen en stund merket jeg at ting ikke var slik som de skulle. for det første hakket Battlefield 2 merkelig mye på default-instillinger, likevel jeg kjørte det helt perfekt på PCen før formateringen\diskbyttet på høyere oppløsning og kvalitet generelt sett. Dette med de samme Nforce, og Forceware -driverne som jeg brukte før. irriterende. Prøvde etterhvert å spille av en film, noe som fikk XP til å smålig dø. Windows Media-player fikk en CPU-load på ~99% , og maskinen ble ellers ubrukelig på de fleste måter. Klarte omsider å drepe hele Media-playeren, og prøver på nytt, men nå med Media player classic. (Hadde allerede på dette punktet installert K-lite codecpack, samme versjon som jeg har brukt før, som jeg vet at fungerer). Det samme skjer i media player classic også, noe jeg absolutt ikke liker. Jeg trodde at en rask format c:\ og clean install av XP burde fikse det meste, men etter første boot med enda en ny XP-installasjon, fikk jeg fremdeles samme resultat. Etter dette har det fulgt en uke med installering og uninstallering av diverse mediaplayere og codec, samt skjermkort -og chipset-drivere, og en formatering i ny og ne. Jeg begynner å bli veldig lei, og jeg finner ikke noe løsning på hva som kan være galt. Har testet tre forskjellige WinXP versjoner (to releaser av Corp. Proffesional edition \inkl. SP2, og en Corp. Prof. Ed. uten noen service packs). Når det gjelder mediaplayere, har jeg testet Mplayer2, Media player Classic, Windows Media Player 9, Windows Media player10, Quicktime, og til slutt Winamp. På noen av de nevnte fikk jeg lyd, men ikke noe bilde. Men de har alle til felles at de gir en CPU-load på ~99% og ikke noe bilde. Har prøvd de tre utgavene av K-lite codec-packen (lite, normal, og full) i litt forskjellige versjoner, samt "Tsunami codec-pack". Ellers har man et setup som ser noenlunde slik ut: Shuttle SN95G5 AMD Athlon 64 3200+ 2.0GHz 1 GB enellerannen fancy RAM Gigabyte 6600GT Silentpipe. Kabinettet holder en idletemperatur på ~60grader, og PSUen gir nok strøm til å drive det hele. Håper noen har orket og lese dette, og har en liten anelse på hva som kan være galt. Lenke til kommentar
petterg Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 Å ha 60 grader i kabinettet høres veldig skummelt ut! Håper du mener cpu temp? Gjetter at problemet skyldes at du ikke har lagt inn sata drivere. Selv om windows virker er det ikke dermed sagt at standard driver er bra. Lenke til kommentar
sobi Skrevet 1. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2005 60 grader det går fint det. Men kan godt være jeg mener CPU. men tror egentlig at jeg mener skjermkortet. Skal sjekke dette mer nøye neste gang jeg booter dyret. Uansett tror jeg ikke at dette er grunnen til at ting ikke fungerer slik som de skal. I ettertid har jeg selvsagt installert Nforce-drivere, som inkluderer nvidias S-ata -drivere, men du mener altså at jeg bør ha de helt fra starten av? Lenke til kommentar
petterg Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 nei det går bra å legge inn driverene i ettertid. Se i device manager hvilke drivere som brukes på sata kontrolleren. Er de laget av MS har du sansynligvis ikke fått driverene på plass. Lenke til kommentar
sobi Skrevet 1. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2005 I device manager står det følgende: Disk Drives; De to diskene viser, og driverne er Microsoft-greier fra 2001. IDE ATA/ATAPI Controllers: De to diskene viser, og driverne er de som følger med nforce-pakken. betyr dette at jeg må intallere S-ATA driverne under XP-installasjonen? Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 Legg inn Everest så finner du ut det du trenger. Windows har støtte for sata, men det er vel en mer generisk sak. Om jeg var deg ville jeg lasta ned HDtach og testa diskene. Lenke til kommentar
BKB Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 den første XPinstallasjonen var den med sp2? versjonen uten sp2 har jo GB buggen. Disker over 137GB begynner windows å tukle med, den "finner" ikke resten av GB'a. Hvis dette er tilfelle, å du prøver å spille av en film som er på den andre disken som det er filer på tilsammen over 137gb så blir de fleste fila "fucked" og windows skjønner ikkenoe. Lenke til kommentar
sobi Skrevet 2. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2005 RulleRimfrost: Skal teste det så raskt jeg har tid. Godt mulig at driverne er problemet. Må skaffe meg en floppy, installe XP på nytt, med S-ata driverne, samt oppdatere Bios på hovedkortet. BKB: ja, hva var det for noe søppel? de første installene var med SP2.. men når jeg prøvde med XP uten Service packs, fucket det opp D-partisjonen.. den forsvant.. for å så at windows disk checker maste om at den var teit, og så stod disk-checker greien og recoveret filer i en god time\halvtime, så fungerte alt igjen. Slitsomme greier siden jeg var livredd for at alt stashet mitt var blitt borte. Men problemet oppstod både ved SP2 og uten SP installasjoner, så tror ikke at det er det som er problemet heller. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå