salah Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 Heisann. Jeg har i det siste tenkt litt på å skaffe meg vannkjøling, ettersom jeg er lei styret og bråket fra vifter, og jeg har bestemt meg for å kjøpe meg vannkjøling. Derfor trenger jeg hjelp til dette, kan noen forklare meg hvordan vannkjøling funker? Og jeg overklokker systemet mitt mye, og derfor trenger jeg et brukbart kjølingssystem. Har dere tips til komplette sett? Eller bare skrive litt om hvordan vannkjøling funker? Takker for svar Lenke til kommentar
MagE Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 Guide til vannkjøling Men om du vil ha en anbefaling på et komplett system bør du fortelle litt mer om kravene dine, er det stillhet eller tempraturer du er ute etter? Budsjett? MVH MagE Lenke til kommentar
salah Skrevet 1. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2005 (endret) Hei MagE. Jeg har ikke allverden med penger (1500 kr maksimalt). Jeg er en som tåler litt støy, men håper det kan bli litt stille også hvis du skjønner. Per idag sitter jeg på en datamaskin som bråker så mye at jeg får VELDIG vondt i hodet av bråket etter 5 min, så jeg vil helst ha det litt stillere. Jeg overklokker mine CPU så langt som de rekker, så jeg vil helst ha noe funker. Samtidig så er jeg ikke en som er ute etter å ha det beste innen det beste, så at jeg må betale 1000 kr ekstra pga det er et spesielt merke, er feil synes jeg. Takker for hjelp Endret 1. juli 2005 av pavlion Lenke til kommentar
El Netzor Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 (endret) Hehe, skal man ha vannkjøling bør man jo egentlig ha god økonomi da men.. =) Her er det billigste settet jeg vet om Vannkjølingssett , men som sagt er det billig får man ikke best kvalitet.. Men visst du ikke skal bruke så mye penger så er dette kanskje et valg? EDIT : Glemte linken El NetZor Endret 1. juli 2005 av El Netzor Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 Å velge det vannkjølingssettet blir uansett litt "lotto", ettersom mange har hatt problemer med både lekkasjer fra sprukne CPU-blokker og pumper som slutter å fungere. Noe som egentlig er svært synd. For når alt fungerer som det skal, gir det resultater som slett ikke er dårlige! Satt litt på spissen: Thermaltake burde strengt tatt, og kompromissløst, erstattet alle defekte vannpumper og ditto CPU-blokker. En seriøs(?) produsent som Thermaltake bør ha både ryggrad og moral god nok til det. Men stillheten råder tilsynelatende fortsatt, fra Thermaltake...... Lenke til kommentar
salah Skrevet 2. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2005 (endret) Altså er det stor sjangse for å ødelegge CPU av vannkjøling? Tenker da stort på om blokken blir ødelagt og vanner lekker.. PCer tåler jo veldig lite av vann.. Er jo ikke morsomt å ødelegge en CPU, ihvertfall ikke en du er glad i. EDIT: El Netzor: Kan jeg skifte ut blokken til CPU uten å skifte ut resten av systemet? Endret 2. juli 2005 av pavlion Lenke til kommentar
MagE Skrevet 2. juli 2005 Del Skrevet 2. juli 2005 Se litt på www.microplex.no , mye bra der. En radiator kan du få kjøpt på et bilopphuggeri billigt, de kjøler bra også (Vifter er ikke nødvendigt om den er stor nok.) Tank kan du "lage" av en plastboks du her liggende hjemme, trenger bare en nippel som du får kjøpt på "slangebutikker" som Tess Og til slutt; Hva skal du kjøle? (CPU, GPU, NB, HD, PSU osv) Lenke til kommentar
salah Skrevet 2. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2005 At the moment har jeg tenkt til å kjøle CPU, north bridge og CPU. North Bridge får vente, det har jeg modifisert litt med, så temperaturen på det ligger på 22 - 25*C idle/load, men CPU har en høy temperatur + jeg vil overklokke det, og GPU bråker helt sinnsykt. Men plastboks har jeg fort funnet, men nå trenger jeg slanger. Men her vet jeg ikke hva slags og hvor brede slanger jeg trenger, så det trenger jeg hjelp til. Men når det gjelder radiator, spiller det noen rolle hvor gammelt det er så lenge det funker? Mvh pavlion Lenke til kommentar
MagE Skrevet 3. juli 2005 Del Skrevet 3. juli 2005 At the moment har jeg tenkt til å kjøle CPU, north bridge og CPU. North Bridge får vente, det har jeg modifisert litt med, så temperaturen på det ligger på 22 - 25*C idle/load, men CPU har en høy temperatur + jeg vil overklokke det, og GPU bråker helt sinnsykt. Men plastboks har jeg fort funnet, men nå trenger jeg slanger. Men her vet jeg ikke hva slags og hvor brede slanger jeg trenger, så det trenger jeg hjelp til. Men når det gjelder radiator, spiller det noen rolle hvor gammelt det er så lenge det funker? Mvh pavlion Forstod dessverre ikke helt hva du mener, (første avsnitt.) Fortell litt mer om hvilken HW (socket, merke osv) du har så er det lettere og anbefale blokker ol. Du må se litt på hvilken størrelse vannblokkene, radiator og pumpe har på nipplene før du bestemmer deg for det. Sålenge radiatoren er stor nok og ikke leker eller ruster går det vel greit, men en stor en i kobber er og anbefale. Lenke til kommentar
salah Skrevet 5. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2005 (endret) Kort og greit fortalt, det jeg mener er at jeg vil kjøle CPU pga jeg skal overklokke. Hovedkortet på maskinen er Abit NF7 Versjon 2, med AMD Sempron 2400+ (1.6 GHz) overklokket til 2.0 GHz. Dette er socket A. Har nå fått tak i masse kobberplater, men jeg vet ikke hvordan jeg skal lage selv kobberplatene og hvordan jeg skak konstruere det. Men hva slags jobb gjør en radiator for kjølesystemet? Vet at det kjøler ned bilmotorer også men. Endret 5. juli 2005 av pavlion Lenke til kommentar
MagE Skrevet 5. juli 2005 Del Skrevet 5. juli 2005 Kort og greit fortalt, det jeg mener er at jeg vil kjøle CPU pga jeg skal overklokke. Hovedkortet på maskinen er Abit NF7 Versjon 2, med AMD Sempron 2400+ (1.6 GHz) overklokket til 2.0 GHz. Dette er socket A. Har nå fått tak i masse kobberplater, men jeg vet ikke hvordan jeg skal lage selv kobberplatene og hvordan jeg skak konstruere det. Men hva slags jobb gjør en radiator for kjølesystemet? Vet at det kjøler ned bilmotorer også men. Skrues TDX clone er vel ikke av de verste og lage. Men om du kjenner folk med CNC fres og slikt kan du lage mye bedre blokker. Se på Worklogg delen av forumet, mye og hente der Du kan få et brukbart sett for 1500kr. På bruktmarked.no er det mye fint og billigt Radiatoren kjøler ned vannet etter det har vert innom alle de skumle og varme blokkene Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 5. juli 2005 Del Skrevet 5. juli 2005 Skrues TDX clone[/url] er vel ikke av de verste og lage. Men om du kjenner folk med CNC fres og slikt kan du lage mye bedre blokker. Se på Worklogg delen av forumet, mye og hente der Vel, mye bedre? Det er jeg faktisk ikke så sikker på. Nå er det ikke meningen å gå i forsvarsposisjon her, ei heller å "reklamere" for egne produkter og påfunn, men faktum er at en godt laget TDX-klone er fullt på høyde med det meste av blokker på markedet, ytelsesmessig. At man vha en CNC-fres kan lage noe som ser atskillig med profesjonelt ut skal jeg selvsagt ikke bestride, og en mer nøyaktig laget blokk vil sannsynligvis også yte noe bedre. Men mye bedre? Det gjenstår i så fall å se. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå