Gå til innhold

Vask av CPU


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor skal du vaske cpu'en? uansett hva du velger å vaske den med, er det alltid en viss risiko. Mitt råd er å bare gi fa** i den gjenværendekjølepastaen og heller bare ta på ny. Det er vel ikke viktig at cpu'en ser ut som et smykke når den blir skjult av svær kjøler ?

Lenke til kommentar

s¤p¤1: man må fjerne gammel kjølepasta for å oppnå best effekt av pastaen :) jeg ville hvertfall gjort det.. fjern den gamle og ta på ny..

 

OnTopic: headspinn: jeg brukte selv neglelakkfjerner her om dagen på gfx kjernen, så vil tro rødsprit vil fungere. Selv om det inneholder farge greier som legger seg. men det er ikke så ekstremt nøye.. Vil du være helt sikker kan du kjøpe isopropanol (?) på bensinstasjoner og slikt. Det er vistnok det beste. Men rødsprit fungerer det og :)

Lenke til kommentar

Jeg ville gått for Isopropanol og Q-tips. Rødsprit inneholder mange rare stoffer og legger igjen et fettlag. Det samme gjelder whitesprit. Neglelakkfjerner (og Lynol e.l.) er alt for sterkt. Du skal jo "bare" fjerne gammel goop - ikke CPUen. Husk at goopens hensikt er å danne god kontakt mellom CPU og kjølerblokk (jevne ut og hindre luftlommer). Gammel goop (stivnet) bygger opp slik at mer goop må brukes. God kjøleeffekt oppnås med et tynt lag goop som eliminerer ujevnheter både på kjøler og CPU.

Lenke til kommentar

Rødsprit eller isopropanol er noe av det beste man kan bruke, for rengjøring av kjernen.

Bruk samtidig en "lofri" fille, som f.eks en utvasket T-skjorte. Etter at de siste rester av rensemiddelet er fordampet, kan man gjerne blåse vekk imaginære støvfnugg fra kjerna også, før ny goop påføres.

Dopapir kan være så mangt. Papir kan i et uheldig tifelle legge igjen fiberrester som kan være litt vanskelige å fjerne, og er nok ikke det beste man kan bruke.

Den mest iherdige "vaskeren" bruker gjerne en lupe til slutt, for å sjekke at core er fri for fremmedlegemer.

 

Å klaske på med ny goop, uten å fjerne den gamle, er nonsens! :no:

 

s¤p¤1; Det er ikke forbundet med noen risiko å vaske ren core!

Lenke til kommentar

kjøp kondensfjerner fra nærmeste bensinstasjon. Koster maks 20-30kr for ei flaske som varer til flere cpuer enn du kan telle på begge hender.

Kondensfjerner inneholder 80-90% isopropanol. Rødspris og whitesprit legger igjen fettlag og anbefales ikke. Som nevnt tidligere her så anbefales qtisps eller utvasket tskjorte. Ikke bruk noe som loer eller kjøkkenpapir dasspapir eller lignende.

 

Dersom du skal fordele goopen med fingrene.Bruk en en frysepose og stram den over fingeren(e) du skal bruke til å fordele goopen med. Når du er ferdig er det bare å vrenge posen, slipper søl og goop som setter seg i hudens porer.

Lenke til kommentar
Sant det skrue sier her. Bruker selv "TIM-clean" fra microplex.no, men rødsprit fungerer også fint.

 

Noe som ikke er nevnt er at et bankkort eller busskort til og spre kjølepastaen er den "beste" måten og spre det på.

Har også hørt at en skalpell (fåes på apotek, tror jeg) funker ypperlig.. Er klinisk ren, og veldig bøyelig og myk.. Men som jeg sa, bare lest, ikke prøvd..

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...