frankaj Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 Hei! Har akkurat flyttet til et nytt hus, og når første gang slår på pcen så kommer der en "hyle tone" fra hovedkortet (Abit AS8, med uGuru). Hvis jeg går inn i bios og vidre inn i uGuru monitoring services, ser jeg at CPUen utvikler helt latterlig mye varme 90-120c+. Har prøvd å demontere kjøleren og satt den på igjen. Kjøleren kjører som den skal ser det ut til, og virker også til å sitte greit fast til hovedkortet. Skjønner absolutt ikke noe av dette, så litt hjelp/tips til hva som er feilen, og hvordan det kan fikses hadde vært veldig flott! uGuru utility er satt til å skru av pcen om den kommer over 85c, og det gjør det etter ca. 2-5 sec. Pcen skrues kun av hvis ikke man er i BIOS... Min CPU er en 3,4ghz Intel og der har aldri før vært noen problemer... På forhånd takk! Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 Viser nok helt feil. Har du problemer med at den skrur seg av er det bare å skru av det.q Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 Prøv med en ekstern temp. avleser Lenke til kommentar
frankaj Skrevet 1. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2005 Det som virker litt merklig er at dette er et problem jeg aldrig før har hatt med den pcen, og er litt redd at hvis jeg skruer av denne funksjon at CPU kanskje "tar kvelden" ? Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 Det som virker litt merklig er at dette er et problem jeg aldrig før har hatt med den pcen, og er litt redd at hvis jeg skruer av denne funksjon at CPU kanskje "tar kvelden" ? Flash bios, kanskje det hjelper. Eller du kan montere ekstern sensor (hat selv gjort det på min og det er mye mer nøyaktig!). Lenke til kommentar
frankaj Skrevet 1. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2005 (endret) Det som virker litt merklig er at dette er et problem jeg aldrig før har hatt med den pcen, og er litt redd at hvis jeg skruer av denne funksjon at CPU kanskje "tar kvelden" ? Flash bios, kanskje det hjelper. Eller du kan montere ekstern sensor (hat selv gjort det på min og det er mye mer nøyaktig!). Kan prøve å flashe ja, men det som jeg ikke helt skjønner er hvorfor det bare er CPU temperaturen som er helt føkka, alle de tre andre temperaturer den måler er akkurat som vanlig... Endret 1. juli 2005 av frankaj Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 Det som virker litt merklig er at dette er et problem jeg aldrig før har hatt med den pcen, og er litt redd at hvis jeg skruer av denne funksjon at CPU kanskje "tar kvelden" ? Flash bios, kanskje det hjelper. Eller du kan montere ekstern sensor (hat selv gjort det på min og det er mye mer nøyaktig!). Kan prøve å flashe ja, men det som jeg ikke skjønner hvorfor det bare er CPU temperaturen som er helt føkka, alle de tre andre temperaturer den måler er akkurat som vanlig... Kan ha blitt skade på måleren under CPU..? Ta av CPU og se hvordan det står til med den Lenke til kommentar
frankaj Skrevet 1. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2005 Kan det forresten være pga. dårlig kjølepasta? ser at den er helt hard den som er der... ?? Lenke til kommentar
frankaj Skrevet 1. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2005 Kan ha blitt skade på måleren under CPU..? Ta av CPU og se hvordan det står til med den Kan ikke se noen måler under cpu'en Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 Spinner viften da? Regner med at du har sjekket om ledningen er plugget til hk. Du kan prøve å ta forsiktig på siden av kjøleribben for å kjenne om den er unormalt varm. Prøv å starte med åpent kabinett, om du ikke har gjort det allerede. Tviler på at det er bios siden den viste korrekt temp før maskinen ble flyttet. Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 (endret) Det som virker litt merklig er at dette er et problem jeg aldrig før har hatt med den pcen, og er litt redd at hvis jeg skruer av denne funksjon at CPU kanskje "tar kvelden" ? Flash bios, kanskje det hjelper. Eller du kan montere ekstern sensor (hat selv gjort det på min og det er mye mer nøyaktig!). Kan prøve å flashe ja, men det som jeg ikke skjønner hvorfor det bare er CPU temperaturen som er helt føkka, alle de tre andre temperaturer den måler er akkurat som vanlig... Kan ha blitt skade på måleren under CPU..? Ta av CPU og se hvordan det står til med den Tempmåleren er integrert i cpu. Om han har ettermontert en ekstra tempmåler så vil denne høyst sannsynlig ligge under cpu Endret 1. juli 2005 av kjaks Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 Det som virker litt merklig er at dette er et problem jeg aldrig før har hatt med den pcen, og er litt redd at hvis jeg skruer av denne funksjon at CPU kanskje "tar kvelden" ? Flash bios, kanskje det hjelper. Eller du kan montere ekstern sensor (hat selv gjort det på min og det er mye mer nøyaktig!). Kan prøve å flashe ja, men det som jeg ikke skjønner hvorfor det bare er CPU temperaturen som er helt føkka, alle de tre andre temperaturer den måler er akkurat som vanlig... Kan ha blitt skade på måleren under CPU..? Ta av CPU og se hvordan det står til med den Tempmåleren er integrert i cpu. Om han har ettermontert en ekstra tempmåler så vil denne høyst sannsynlig ligge under cpu Jeg har i allefall en liten dings som sitter på HKet som liksom bøyer seg ut og kommer i kontakt med CPU når den settes på og jeg regner med at dette er en temp. føler (den ser i allefall ut som en og har en logisk plassering). Lenke til kommentar
frankaj Skrevet 1. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2005 Temp måleren er intergrert i CPU'en, kjølerribben blir ikke varm, og viften spinner som bare det... prøvde akkurat å rote litt rundt i kjøle pasta'en (som i øvrig er helt hard)... Monterte dritten igjen, og temperaturen gikk ned til å ligge stabilt på ca 75c... så tror at jeg i morgen vil kjøpe litt pasta og så legge på et nytt lag med det... Lenke til kommentar
tbend Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 Jo varmere kjøleren er jo bedre funker den! Sitter den på? Lenke til kommentar
svalbard Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 Temp måleren er intergrert i CPU'en, kjølerribben blir ikke varm, og viften spinner som bare det... prøvde akkurat å rote litt rundt i kjøle pasta'en (som i øvrig er helt hard)... Monterte dritten igjen, og temperaturen gikk ned til å ligge stabilt på ca 75c... så tror at jeg i morgen vil kjøpe litt pasta og så legge på et nytt lag med det... Husk å fjerne all tidliger pasta, for optimal kjøling. Dette kan gjøres lett med q-tips/bomullspad og kondensfjerner. (fåes på bensinstasjon til en billig penge) Lenke til kommentar
frankaj Skrevet 2. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2005 Jo varmere kjøleren er jo bedre funker den! Sitter den på? Klart at kjøleren sitter på Lenke til kommentar
frankaj Skrevet 2. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2005 Fjernet det originale kjølepasta, og la på noe nytt artic silver... temperaturen ligger nå på ca. 40~50c... takk allesammen Lenke til kommentar
Buffaloboy Skrevet 2. juli 2005 Del Skrevet 2. juli 2005 Jeg hadde akkurat samme problem. For alle dere der ute som har samme problemet, ta av all gammel kjøle-pasta med en klut e.l. og litt negelelakkfjerner (for dere som har damer ) eller kondensfjerner (for dere som ikke har) Kjøp ny kjølepasta (med sølv, helst artic silver 5) og ta på et tynt og jevnt lag. Etter dette, nyt den nye og kalde prosessoren deres! Buffaloboy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå